2023-02-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här kan man se ukrainska stridsvagnar köra omkring och skjuta med kanonerna. Det ser man inte ofta i detta krig. Har Ukraina startat pansaroffensiv?
https://twitter.com/Tendar/status/1627251602200436738

Har ryssarna dåligt med antitankmissiler?
Ser det ut så här så kommer västerländska tanks kunna göra stor nytta.
Citera
2023-02-19, 17:38
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Haha vad yrar du om? taktisk reträtt?!? EU/USA och NATO pumpar in vapen, soldater och pengar i Ukraina och likaväl så går det inte framåt. Detta är dagens sanning. Tolk mig rätt nu! Jag är FÖR FREEDSAMTAL!!! Ibland är det dags att vakna upp och se att det går inte. Att du sedan går på all propaganda är ju ditt problem. Men kriget går inte alls bra för Ukraina, så långt kan du väl hålla med?!?! Utan all hjälp som de får av Väst hade Ukraina fallit för länge sedan.
Vad är det för soldater som "pumpas in"? Med tanke på att vi snart är på årsdagen av Putins 3-dagars krig så har Ukraina med råge överträffat förväntningarna.
Citera
2023-02-19, 17:39
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Haha vad yrar du om? taktisk reträtt?!? EU/USA och NATO pumpar in vapen, soldater och pengar i Ukraina och likaväl så går det inte framåt. Detta är dagens sanning. Tolk mig rätt nu! Jag är FÖR FREEDSAMTAL!!! Ibland är det dags att vakna upp och se att det går inte. Att du sedan går på all propaganda är ju ditt problem. Men kriget går inte alls bra för Ukraina, så långt kan du väl hålla med?!?! Utan all hjälp som de får av Väst hade Ukraina fallit för länge sedan.
Men med västs hjälp i form av vapen till Ukraina så får ryZzen ordentligt med motstånd och ibland måste då ryZzen fly, denna råttflykt kallas i ruskiemun taktisk reträtt. Jag är helt emot fredssamtal då jag anser att det enda alternativet för fred är att invällarna lämnar landet som inte tillhör dom.
Citera
2023-02-19, 17:42
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Du verkar fullständigt förvirrad , pumpar in soldater??
Ta ett djupt andetag ....
Det är helt i sin ordning för Ukraina att fråga om stöd.
Citera
2023-02-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Vad är det för soldater som "pumpas in"? Med tanke på att vi snart är på årsdagen av Putins 3-dagars krig så har Ukraina med råge överträffat förväntningarna.

De "Frivilliga" du kan skicka ditt en hel bataljon och säga att det är "frivilliga".
https://fightforua.org/

Wagner gör samma sak från Rysslands håll.

Ukraina finns kvar tack vare väst och inte Ukraina själva. Massa Latinos som krigar i Ukraina för de blir lovade medborgarskap i USA. Så de kommer kontinuerlig in nya soldater, men detta skriver man inte om i Sverige.
Citera
2023-02-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge

Ryssarna har t.ex. Kornet. Men det är inte "fire and forget" på samma sätt som västerländska Javelin, NLAW och frågan är om dåligt utbildade mobiks ö.h.t. klarar av att använda vapnet i en skarp situation.
Citera
2023-02-19, 17:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja kriget maler på. Njuter av stora ryska dödssiffror🙂 intressant att se hur länge Ukraina orkar strida. Hoppas hoppas de forsätter slakta ryssar länge till.

När fan kommer Archer egentligen?? Snackat vi fortfarande 6 månader bort??
Har för mig att de Archer som ska till Ukraina inte är riktigt kompletta. Malpåse, du vet.

Hösten 2023, våren 2024 (någon gång) skulle jag tippa. Danska Caesar hinner nog fram innan dess.
Citera
2023-02-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du verkar fullständigt förvirrad , pumpar in soldater??
Ta ett djupt andetag ....
Det är helt i sin ordning för Ukraina att fråga om stöd.

Vad menar du? Är det för att Aftonbladet inte har skrivit detta som du blir chockad? Detta är ingen nyhet utan de välkänt. I spanska nyheter från Latinamerika såg jag flera soldater i Ukraina bli intervjuade. De var från Peru, Chile och andra länder. Löften var såklart att få medborgarskap i USA
Citera
2023-02-19, 17:50
Medlem
fuskas avatar
Här var en intressant artikel om hur Ryssland går till väga för att sprida sin dynga i media.
I det här fallet att Ukraina säljer sitt artilleri i stället för att använda det.

https://medium.com/dfrlab/how-russia-promoted-the-claim-that-ukraine-re-sold-french-howitzers-for-profit-fd51f71a9362
Citera
2023-02-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Men med västs hjälp i form av vapen till Ukraina så får ryZzen ordentligt med motstånd och ibland måste då ryZzen fly, denna råttflykt kallas i ruskiemun taktisk reträtt. Jag är helt emot fredssamtal då jag anser att det enda alternativet för fred är att invällarna lämnar landet som inte tillhör dom.

När Biden är väck och pengarna slutar komma in i Ukraina så kommer Zelensky att gripas. Därför vore det klokast för alla att de förmedlade fred och att handeln återupptas igen. Ryssland kommer vinna oavsett vad man säger och Ukriana är så bultat nertrampad som sagt, hade det inte varit för väst så hade Ukraina varit förlorad för länge sedan. Så fredssamtal borde sitta på sin plats så fort som möjligt.
Citera
2023-02-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja kriget maler på. Njuter av stora ryska dödssiffror🙂 intressant att se hur länge Ukraina orkar strida. Hoppas hoppas de forsätter slakta ryssar länge till.

När fan kommer Archer egentligen?? Snackat vi fortfarande 6 månader bort??

Vad uffe lovar och vad riksdagen beslutar och vad försvaret godkänner är tre olika saker. Det kommer att bli långbänk till efter riksdagens sommarlov innan CV90 eller Archer lämnar våra gränser Det är tydligen tanken som räknas, inte tanksen som räknas.
Citera
2023-02-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge

Kina ger ju vapen till Ryssland så hur menar du att det är brist på vapen för ryssen när världens starkaste industrination hjälper Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in