2023-02-19, 16:53
Medlem
Vad är egentligen att vara fattig? ja förutom om man inte har ekonomi för att klara vardagen vill säga.
Är själv låginkomsttagare men har då aldrig känt mig som en fattiglapp, långt därifrån faktiskt.
Så att börja sitt vuxna liv som "fattig" kan var en stor fördel om man har lite go i sig. Visst, föräldrar skall vara ett stöd men inte någon bank. Och känslan av att var fattig bara för att man inte har det grannen eller kompisen har har ju sällan med fattigdom att göra, snarare avundsjuka.
Men kan man inte äta sig mätt eller betala sina räkningar trots att man vänder på varenda krona , ja då är man fattig.
Citera
2023-02-19, 16:55
Medlem
Det stämmer.

Bra poäng det här med pendlingstiden också.

Om man har mycket ledig tid så kan man leva billigt genom att promenera till flera affärer och köpa dagens mat via nedsatt pris pga kort datum.

Men det blir ju svårare om man jobbar länge och har lång pendlingstid hem, då har man inte tid att handla i timmar.
Citera
2023-02-19, 16:57
Medlem
Twitterturkens avatar
Problemet är inte att det är dyrt att vara fattig, utan att det finns massvis med undantag som endast gynnar vissa.
Som med tandläkaren som du nämner, en fattig svenne får punga upp tiotusentals kronor samtidigt som invandrare betalar 50 kronor för samma ingrepp.

Hade man avskaffat alla dess undantag så hade man garanterat kunnat sänka priset för samtliga.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?

Det mest orättvisa är att de flesta som anses rika startar livet med ett betydande ekonomiskt kapital (som de inte jobbat ihop själva) som de sen förvaltar under sitt liv så att detta kapital växer och växer.

Börjar man med NOLL kr i livet är det i princip omöjligt att komma ikapp någon som börjar med så lite som nån miljon.
Citera
Medlem
Citat:
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?

Har du arbete (100%) är fattigt ett eget val.

Pengar räcker utan problem till mat om du har nån form av impulskotroll o ansvarskänsla.

Hyra/äga är inte pga av fattig/rik. Visst har du låg lön blir bostaden i mindre populära områden, men kan du ej låna pga prickar hos kfm är inte heller en fråga om rik/fattig.

Gott om rika som hyr med.
Citera
2023-02-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Det handlar inte om att ta en lägre lön och arbeta sig upp. De erbjuder slavlöner på 20-24k före skatt, medan facken allihopa säger att en med min erfarenhet, ålder, utbildning osv, ska ha minst 35-40k i ingångslön.

Vilket vissa företag HAR erbjudit med, men i de fallen så heter det ofta ”tack för visat intresse men vi har gått vidare med annan sökande”.

Vet inte heller vad problemet är, om det är min kunskap, nåt jag kanske gör eller säger fel på en intervju eller om de bara är kräsna. Blir ju intervjuer hit o dit men det leder inte vidare, oavsett hur myckrt beröm man får eller hur mycket man får höra att man är perfekt för tjänsten.

Så kort och gott, nej, jag lever inte ”hellre” på akassa, men om jag ska tvingas ta ett jobb med för låg lön, så blir skadan ännu värre i slutändan då jag inte ens kommer att gå +-0 efter alla räkningar är betalda, med alla svindyra skatter o priser i dagens
Sverige. Jag kommer då inte ens ha råd att äta eller ta mig till jobbet.

Jag kommer att gå back. Så på vilket vis skulle det vara bättre?

Jag kräver ingen jättelön, men den måste vara bra nog för att jag ska kunna gå lite plus och spara ihop en buffert.

Ett liv är inte ett liv om msn har 0kr över efter alla räkningar är betalda varje månad, så att man inte gör annat än sover, jobbar, äter sover.
Fråga vad företagen var missnöjda med.

Den här mentaliteten är ju totalt obegriplig. Ta ett jobb som erbjuds och jobba med det tills vidare. Om inte annat för att bli bättre på det, och kunna söka dig vidare. Tror du att något bättre företag vill anställa dig, när du har suttit på a-kassa en längre tid, och har valt bort jobb, för att det inte är bra nog med lön. Du kommer ju inte precis få mer arbetslivserfarenhet av att ligga hemma på sofflocket.

Men du gör som du vill. Jag kan inte hindra dig, men jag hoppas det börjar regna grillade sparvar från himlen, så att du klarar ekonomin framöver, för den lär inte bli bättre.
Citera
2023-02-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad är egentligen att vara fattig? ja förutom om man inte har ekonomi för att klara vardagen vill säga.
Jag skulle säga att man i Sverige är riktigt fatting om man inte har råd att köpa storpack för att spara pengar.

Att man kan köpa allt man behöver för att klara sig, men man har inte råd att tex köpa storpack toarullar och storpack med mat samtidigt.
Citera
2023-02-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unjgbnurdoel
En student som knappt har mat för dagen är extremt fattig jämfört med arbetare, men samtidigt är de rika rent själsligt. De lär sig vända på slantarna, de är ärliga, de är hårt arbetande, de är målmedvetna, de lär sig göra saker själva istället för att bara kasta pengar på problemet.
Jag förstår vad du menar.

Men tycker det här med att fattiga är själsliga och rika blir materialistiska ofta kan va totalt omvänt.

Som fattig var själv så att jag drömde mycket om prylar jag inte hade råd med.

När jag hade råd att köpa en budgetpryl la jag otrolig mängd timmar på att tänka igenom noga, springa runt i butiker och testa, läsa recensioner, kolla tester, fråga kompisar om någon hade prylen etc - för jag ville få mesta möjliga för mina kronor.
Det gjorde att jag kände mig rätt materialistisk i det att mina tankar upptogs av prylar.
Många funderingar gick åt till att oroa mig över ifall en billig pryl skull va dålig kvalité och jag skulle tjäna i längden på att köpa en dyrare pryl direkt, etc. Men då skulle jag inte ha råd med andra saker jag behövde.

Som rik så är det lättare att bara direkt köpa de prylar man behöver, som verkar bland de bästa, utan bli prylbesatt och spendera timtals på att läsa om prylarna.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-02-19 kl. 17:18.
Citera
2023-02-19, 17:20
Medlem
Jepp det ser jag bara där jag bor jag har en boendekostnad på 2k per månad då jag ej har några skulder i min lilla etta medans de som hyr i andrahand betalar cirka 10k per månad för att bo granne med mig...
Och dessa 8k i mellanskillnad kan jag ju fortsätta investera i aktier etc som ger mig en fin ränta på ränta effekt över tid.

Yes jag tycker det är skevt jag har haft tur i livet när det kommer till jobb/kontakter alla har ej den chansen men sen tog jag mina chanser o gjorde något av det också och levt väldigt snålt under många år etc.
Citera
2023-02-19, 17:25
Medlem
Lelianas avatar
Stor skillnad var möjligheten att köpa saker som är inte i säsong. Har man lite extra utrymme i kassan är det en smart investering, så skor, vinterkläder, mm med 50% rabatt så får man kvalité. Annars står man där och ska handla för samma pris men får lägre kvalité, vilket leder till en ond spiral av att saker går sönder, måste köpa nytt, har inte råd så man köper det man kan, saker går sönder... osv. Drar tid och pengar från att investera i något ordentligt, vilket leder till sämre utrymme ekonomiskt och stress av att ens tänka på nästa säsongs inköp - så man tittar inte ens på REA och missar bra erbjudanden.
Citera
2023-02-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag förstår vad du menar.

Men tycker det här med att fattiga är själsliga och rika blir materialistiska ofta kan va totalt omvänt.

Som fattig var själv så att jag drömde mycket om prylar jag inte hade råd med.

När jag hade råd att köpa en budgetpryl la jag otrolig mängd timmar på att tänka igenom noga, springa runt i butiker och testa, läsa recensioner, kolla tester, fråga kompisar om någon hade prylen etc - för jag ville få mesta möjliga för mina kronor.
Det gjorde att jag kände mig rätt materialistisk i det att mina tankar upptogs av prylar.
Många funderingar gick åt till att oroa mig över ifall en billig pryl skull va dålig kvalité och jag skulle tjäna i längden på att köpa en dyrare pryl direkt, etc. Men då skulle jag inte ha råd med andra saker jag behövde.

Som rik så är det lättare att bara direkt köpa de prylar man behöver, som verkar bland de bästa, utan bli prylbesatt och spendera timtals på att läsa om prylarna.
Jo, jag var kanske otydlig, själslig rikedom sitter inte i plånboken. Det jag menar är att fattiga som går runt och ser sig som fattiga har fel inställning. Jag har haft perioder i livet där det har varit extremt knapert, och som värst har det handlat om att jag har haft ett par hundralappar att leva på under en månad. Jag har däremot aldrig definierar mig som rik eller fattig, utan lagst efter läge. Finns det inga pengar, så får man sluta shoppa under en period. Fasta och snabbmakaroner. Inga nöjen, inga resor. Man får se det som en prövning och ta lärdom.

A och O är hälsan. Ha alltid ett gymkort, och ha alltid en säck med ris eller pasta hemma. Bygg upp i goda tider och spara för en rainy day. Varken lycka eller välmående finns i pengar.

Nu är det återigen annekdotiskt, men titta på Hunter Biden. Han kan resa jorden runt och köpa hur mycket horor han bara orkar, men verkar han lycklig för det? Gordon Ramsays bror åker in och ut på olika behandlingshem för drogmissbruk. Marco Pierre Whites son är likadan.

Hur mycket vacker musik har vi inte gratis omkring oss? Hur mycket skönhet i naturen? Hur mycket god mat finns det inte? Hur många bra böcker finns det inte att läsa?

Det är när man börjar se sig själv som fattig, som man blir fattig.
Citera
2023-02-19, 17:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Eller så sköter man om sina tänder så slipper man gå till tandläkaren. Köp en tandkrämstub och en tandborste för 30 kr på överskottsbolaget, har du råd med det?

Citat:
Eller så köper man storpack och fryser in.

Citat:
Eller så cyklar man till jobbet. Att ha bil som fattig är idiotiskt om ditt jobb inte är 10 mil bort.
Citat:
Spar en del av din lön i en global indexfond.
Citat:

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?
Ja, det är rättvist. Dina exempel handlar inte om fattigdom, utan om låg intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in