Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hehe, ja det är klart, om det nu alltid är vettiga och korrekta saker man får tillbaka...

De skriver själva:

"ChatGPT sometimes writes plausible-sounding but incorrect or nonsensical answers. Fixing this issue is challenging,..."

Lite som en bil som svänger till vänster när man vrider ratten till höger 1 gång av 100, eller 10...

Vad står det i deras disclaimer egentligen...

"Don't use this info when building nuclear plants or medical devices and everything else..."

Den är ett bra verktyg för utvecklare då det går snabbare att ställa sina frågor på ett ställe och få svar som kan peka en i rätt riktning.

Alternativet är att man ska söka sig fram genom en massa olika sidor på Google eller traggla sig igenom dokumentation.

Självklart kan man inte lita blint på vad den säger, men om man själv har ett hum om vad man frågar om så kan det vara ett kraftfullt verktyg.
Citera
2023-02-19, 09:19
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Vilket geni till AI! Jag frågade: What is Magnus Uggla's song IQ about?

Citat:
"IQ" is a song by the Swedish musician Magnus Uggla, released in 1985. The song is a satire that criticizes the Swedish education system and the emphasis on IQ testing.

In the song, Uggla sings from the perspective of a person who has a high IQ, but who feels that the testing and the focus on intelligence is limiting and not representative of true knowledge or potential. The lyrics criticize the idea that intelligence can be measured by a single test, and that the results of such tests can determine a person's worth or success in life.

The chorus of the song includes the lyrics "IQ, what good is that to me? I can't even fix my own bicycle." This line suggests that having a high IQ does not necessarily translate to practical skills or abilities that are useful in everyday life.

Overall, the song is a critique of the narrow definition of intelligence that is often used in educational and societal contexts, and an encouragement to value other forms of knowledge and intelligence beyond what can be measured by a single test.

Otroligt snyggt att producera så mycket text utan att få in ett uns av sanning i det.
Citera
2023-02-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW

Otroligt snyggt att producera så mycket text utan att få in ett uns av sanning i det.
Ja, bot:en har en lång väg att gå innan den kan ersätta oss människor.
Citera
2023-02-19, 09:35
Medlem
Om man uppgraderar till Plus, kan bot:en då skriva hur långa inlägg som helst?
Citera
2023-02-19, 10:13
Medlem
Citat:

Japp, ditt exempel visar på ett mycket pedagogiskt sätt att det inte finns någon garanti för att output är korrekt eller ens rimlig i denna typ av system. Att kalla det "AI" väcker för stora förhoppningar, då "äkta" AI ligger långt bort i framtiden. Tror inte ens det är möjligt med den typ av yxiga teknik man använder idag. Maskininlärning är väl ett mer korrekt begrepp i det här sammanhangen.

PS. Nu har säkert inte ens alla människor förstått vad låten "IQ" handlar om men ändå...
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-02-19 kl. 10:15.
Citera
2023-02-19, 11:07
Medlem
Citat:

Ge den lite mer chanser...

Citat:

Magnus Ugglas låt "IQ" handlar om hur IQ-tester och intelligensmätningar kan vara begränsade och missvisande sätt att bedöma en persons verkliga intelligens och förmågor. Texten kritiserar också samhällets fixering vid intellektuell kapacitet och poängterar att det finns andra viktiga kvaliteter som inte mäts av IQ-tester, såsom empati och kreativitet. Låten släpptes 2007 och blev en stor hit i Sverige.

Citat:
Det stämmer inte. Vänligen citera ur låttexten och gör en ny analys.

Citat:

Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar, det var inte korrekt. Här är en mer detaljerad analys av låten "IQ" av Magnus Uggla:

Låten "IQ" handlar om en person som har ett högt IQ och som har blivit framgångsrik på grund av sin intelligens. Men samtidigt känner personen sig ensam och har svårt att få kontakt med andra människor som inte har samma intellektuella kapacitet.

Låtens text kan ses som en kritik av det samhälleliga fokuset på intellekt och intelligens. Genom att berätta historien om en person som är intelligent men som ändå lider av ensamhet, visar Uggla att det finns andra viktiga aspekter av livet som inte mäts av IQ-tester. Samtidigt poängterar Uggla att det är viktigt att ta vara på sin intelligens och använda den på ett konstruktivt sätt, istället för att bara leva i en tillvaro av intellektuell självbelåtenhet.

Här är en översättning av några av låtens texter:

"Jag har ett högt IQ, det är det som har hjälpt mig hit. Jag har alltid varit duktig på att tänka och har aldrig varit rädd för att visa det."

Citat:
Det är inte så låten går. Den börjar med "Strandens Romeo i rosa tanga"

Citat:
Du har helt rätt, jag beklagar mitt misstag igen. Jag är redo att ge en korrekt analys av låten "IQ" av Magnus Uggla.

"IQ" är en humoristisk och satirisk låt som skildrar olika stereotyper och fördomar som kan finnas om personer med högt IQ. Låtens inledning handlar om en man som kallas "Strandens Romeo i rosa tanga" och som av sin partner beskrivs som intelligent. Men samtidigt framställs mannen som en social misslyckad, en person som inte kan anpassa sig till de sociala normerna, vilket visar på ironin i förhållandet mellan intelligens och social förmåga.

Här är några översatta textrader ur låten:

"Strandens Romeo i rosa tanga, en vacker dröm, en tänkande man. Han ser på världen från sin höga IQ, men vem bryr sig om en sån som du?"

Den här texten visar på den ironiska kopplingen mellan högt IQ och social utstötning. Personens intelligens har inte hjälpt honom att passa in i samhället.

"Vem bryr sig om IQ, förutom dom med lågt IQ? De vill ha nån att skratta åt och skilja sig från, och du är ju lätt att känna igen."

Citat:
Det är inte så låttexten går. Har du tillgång till texten?

Citat:
Jag ber om ursäkt igen för mitt tidigare felaktiga svar. Här är de rätta inledande raderna av Magnus Ugglas låt "IQ":

"Strandens Romeo i rosa tanga, en vacker dröm, en tänkande man
Han ser på världen från sin höga IQ, men vem bryr sig om en sån som du?"

Sen blev det network error.
Blir ofta så när den har fel...
Men jag ska försöka mer.

Citat:

Kan du texten till Magnus Ugglas låt IQ?

Citat:

Absolut, här är texten till Magnus Ugglas låt "IQ":

Jag har en IQ på hundraåttiosex
Jag vet precis allt som händer på vårt komplex
Jag har koll på varje företag, varje bank
Jag vet precis vad som händer med vårt lands krank

Jag är den smartaste här på planeten, det är en självklarhet

Men ibland känns det tungt
Och jag undrar vad det är jag gör
För allt det här som jag kan
Gör ju ingen lycklig, jag vet

Men vad gör det för skillnad när jag är ensam och vexlad
Jag skulle vilja ha någon att prata med
Någon som förstår mig, någon som är med

Citat:
Det är fel, låten inleds med
Strandens Romeo i rosa tanga
Tar sig fram som sina kusiner på Zoo
(Broiler, broiler)
(Broiler, broiler)
Redan brunbränd av krämer och lysrör
Gör han poser han lärt sig från video
(Broiler, broiler)

Citat:
Du har helt rätt, jag ber om ursäkt för mitt misstag. Texten jag gav var till en annan låt av Magnus Uggla som heter "Jag mår illa" och inte "IQ".

Här är texten till Magnus Uggla's låt "IQ":

Strandens Romeo i rosa tanga
Tar sig fram som sina kusiner på Zoo
(Broiler, broiler)
(Broiler, broiler)
Redan brunbränd av krämer och lysrör
Gör han poser han lärt sig från video
(Broiler, broiler)

Han älskar verkligen att synas
Och skrika till varje tjej
Han skryter om sin bränna
Och hur han kan göra si och så
Men så en dag så fick han höra
Att det inte var det minsta coolt
Att gå runt som en fjortis
Som visar upp sin lilla snopp

Jag vet precis allt som händer på vårt komplex
Jag har koll på varje företag, varje bank
Jag vet precis vad som händer med vårt lands krank

Det är inte så den går heller, för den som undrar.

Men ChatGPT har faktiskt hjälpt mig hitta rätt mycket, som böcker där jag inte kommer ihåg titeln eller avsnitt an TV-serier.
Senast redigerad av grelin1999 2023-02-19 kl. 11:15.
Citera
2023-02-19, 12:33
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:

Varför frågar du den på Engelska?
Citera
2023-02-19, 12:38
Medlem
AliyahMerins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Lite stavfel kan man ju behålla. Men hur trovärdig är egentligen denna sak? Testa klippa in texten från böcker. Jag testade med "Crime and punishment" av Fyodor Dostoevsky. Inte allt blev såhär. Men här är ett stycke:

Fake 71.26%

Fake 67.78

Fake 90.37 %

Och denna var väl översatt 1911.

Frågan är vad du ska använda det till? Är det uppgifter som ska in? Gör texten mer personlig som GPT hostar ut genom att redigera den. Är det mindre seriösa saker så tvivlar jag på att någon kan köra den igenom den där ai detectorn och kan 100% konstatera att du har fuskat. Det är bara att neka.
Det är sant som du säger. Jag vill använda den till att skriva blogginlägg och inlägg på sociala media och bli influencer så jag kan tjäna pengar. Jag erkänner jag är lat och vill tjäna pengar men arbeta så lite som möjligt. Nu jag använder den mest till att översätta från engelska till svenska och den fungerar bra till det. Kanske den kan hjälpa klara SFI men rädd att dem ska upptäcka fusk.
Citera
2023-02-19, 12:54
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Varför frågar du den på Engelska?

Den sa att den inte kan svenska senast jag frågade. Men det kanske har uppdaterats nu.
Citera
2023-02-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ge den lite mer chanser...

Men ChatGPT har faktiskt hjälpt mig hitta rätt mycket, som böcker där jag inte kommer ihåg titeln eller avsnitt an TV-serier.

Japp, fascinerande, svagheten verkar dock vara att det alltid krävs en människa för att avgöra om output är "rimlig" eller ej.
Citera
2023-02-19, 13:43
Medlem
Jag tror bot:en bara gör misstag inom kodning när denne kräver flera inlägg för att skriva ut all kod.
Citera
2023-02-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag tror bot:en bara gör misstag inom kodning när denne kräver flera inlägg för att skriva ut all kod.

Ja den verkar ofta glömma bort vilken kod den har producerat tidigare och ger därför annan kod som inte fungerar ihop med den tidigare. Här behövs en del förbättringar och det kommer säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in