2023-02-19, 09:49
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar väl i så fall om det TP/Filter är inne på, dvs. att SE skulle ha lämnat en annan version på Skandia måndagen den 3/3 (strax innan han drar till Dalarna), och som gick ut på att han själv skulle ha varit vittnet som hade tagit upp jakten på mördaren längs David Bagares gata. Sedan är det väl inte bara TP/Filter. Det här är alltså något som även Lars-Olof Lampers (som också verkar ha läst de förhören) inne på:

Tror man att Engström var inne på Skandia måndagen 3/3 så ger det stöd för TP/FilterGöranssons utredning inte bara är cherrypicking utan även mest bara hittepå.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-19 kl. 09:55.
Citera
2023-02-19, 09:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför försöker han trycka in sig som ett så centralt vittne om han är gm?

Varför anger han handlovsväska på sig själv efter att det är blivit ett känt signalement?

Har också funderat på det och under studier av graden av dinglande framstår det på bilderna rentav som att han aktivt framhäver väskan som central i utstyrseln aktuell kväll?

Och detta gör den GM som själv placerar sig bara några steg från gärningen.
Citera
2023-02-19, 10:11
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
gudarna ska veta att jag verkligen försökt att klämma in SE som GM, men det går inte ihop helt enkelt om man tar hänsyn till fakta och dumpar cluedologiken.

Det finns några saker som gör att även jag har svårt placera SE som GM, även om jag inte utesluter det. Och de är:

Typ av ammunition, varför i hela friden skulle SE använda sig av ovanliga pansarbrytande sorten?

Vittnen ser GM hölstra vapnet. Skulle SE bära hölster? Kan dock vara så att han stoppar den innanför rocken i innerfickan.

Chevamannen säger att GM tog "älgkliv", vilket knappast leder tankarna till SE.

Skott på nära håll och ev. håller han en hand på OPs axel. Skulle SE verkligen vara så ofattbart kall att han klarade det? Och att han är fortsatt kall ett par sekunder efter skotten, innan han hölstrar och joggar iväg. Stämmer inte alls med den personlighet SE visar utåt i intervjuer och när vänner berättar om honom.
Senast redigerad av quggel 2023-02-19 kl. 10:28.
Citera
2023-02-19, 10:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vad tänker du själv om de två vitt skilda utstämplingstiderna han anger i tings- och hovrätt? Känns det inte som SE är tämligen insatt MOP? Hur kommer det sig då att hans utstämpling sker alltifrån 23:20 till 23:22? Vad vill han med det? Vill han rent av berätta något för PU och eftervärlden, lite på samma sätt som han exempelvis (helt bananer) låter sig fotograferas i flertalet vinklar när han springer inne i gränden, en språngmarsch som dessutom knappast har ägt rum. Tankar?

Ja, fakta här är att han anger helt andra tider än vad han sa initialt. Han säger sig även ha kontrollerat tiden nyligen, vid fråga.

Att han som GM skulle försöka ljuga till sig ett alibi med denna uppgift 3 år efter mordet, är långsökt anser jag.

Även som GM så kan han minnas fel.
Hans sk. kontroll kan ha varit sina egna gamla anteckningar från samtal med Bergström.
Eller är det med Bergström han kontrollerat detta?
"23:20 och en minut fel..."

----

Att SE ville synas och "vara ett viktigt vittne" är inget unikt. Jag har svårt att tycka att detta är märkligt. Ej heller att han följer utredningen i media.
Citera
2023-02-19, 10:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tror man att Engström var inne på Skandia måndagen 3/3 så ger det stöd för TP/FilterGöranssons utredning inte bara är cherrypicking utan även mest bara hittepå.
Fast att SE var in på Skandia måndagen den 3/3 är väl inte någonting som TP/Filter bara spekulerar om, det här är väl snarare något som framgår av förhören med de på Skandia (se t.ex. Lampers inlägg som jag länkade till). Och om nu SE har kört den här versionen om att han jagar mördare på David Bagares gata så bör den versionen ha haft en väldigt kort livstid. Versionen uppstod troligen när Holmér gick ut i TV på söndagen den 2/3 och berättade om Yvonnes vittnesmål om handledsväskan, och dog lika tvärt på tisdagen den 4/3 när Lars J trädde fram i Aftonbladet som det verkliga vittnet som hade jagat mördaren där uppe.

Så det måste alltså ha varit någonstans den 2/3 - 4/3 som SE i så fall berättar på Skandia att han har sett och sedan följt efter mördaren uppe på David Bagares gata. En rimlig gissning är att det här var på måndagen den 3/3, och att det då måste ha varit på morgonen eller förmiddagen. För sedan fick han ju sätta fart mot Dalarna, där han har en tid att passa kl. 15:00.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-19 kl. 10:46.
Citera
2023-02-19, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag får ingen känsla av att SE någonsin är i närheten av att konstruera ett alibi. SE verkar trygg i sin oskuld och slåss väl snarare för att komma närmare mordet än han var.

Att inte berätta om samtalet med väktarna och minuterna inne på Bohemia är saker han utelämnar för att komma närmare händelsernas centrum. Inget konstigt med det.

Han verkar också ärligt övertygad om att LPs blå täckjacka är det rätta signalementet och "vet" att svart rock inte har med mordet att göra. Någon annan agenda kan jag inte hitta i SEs uttalanden, även om gudarna ska veta att jag verkligen försökt att klämma in SE som GM, men det går inte ihop helt enkelt om man tar hänsyn till fakta och dumpar cluedologiken.
Ännu en som struntar i att all stödbevisning för SEs berättelse saknas. Ännu en sk insatt person som nöjer sig med ”Jamen han sa ju att det var så”. Nu lägger vi till att ”han verkar ärligt övertygad om att…”.

Detta kommer från personer som i sin tur kräver all typ av bevisning när det gäller samstämmiga vittnesmål från sekunders iakttagelser, klarlagda bevis när det gäller vapeninköp 40 år senare osv. Skrattretande.
Citera
2023-02-19, 10:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ännu en som struntar i att all stödbevisning för SEs berättelse saknas. Ännu en sk insatt person som nöjer sig med ”Jamen han sa ju att det var så”. Nu lägger vi till att ”han verkar ärligt övertygad om att…”.

Detta kommer från personer som i sin tur kräver all typ av bevisning när det gäller samstämmiga vittnesmål från sekunders iakttagelser, klarlagda bevis när det gäller vapeninköp 40 år senare osv. Skrattretande.

Jag vill påstå att det inte alls saknas.
Citera
2023-02-19, 10:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det finns några saker som gör att även jag har svårt placera SE som GM, även om jag inte utesluter det. Och de är:

Typ av ammunition, varför i hela friden skulle SE använda sig av ovanliga pansarbrytande sorten?

Det finns många omständigheter som gör honom till en GM som kräver att man tänjer på gränserna för det rimligen tänkbara, men jag vet inte om ammunitionen tillhör dessa.

Det kvalificerat märkliga här är att han alls innehar en illegal Magnumrevolver, att han går runt skjutklart beväpnad och att inte någon, såvitt känt, har en aning om innehavet eller att han är beväpnad.

Men köper man det så är väl aktuell ammunition den han råkar ha tillgång till. Han eller någon annan GM har knappast valt ut den aktivt.

Sen kan man ju fundera på ammunitionens ovanlighet och spridning i relation till SE.

Den är inte pansarbrytande, för övrigt.
Citera
2023-02-19, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag vill påstå att det inte alls saknas.
Så får du gärna lägga fram den stödbevisningen. Och inte bara att ett vittne ”tror” att ”någon” kan ha dragit i ett ben på Palme - och vips blir denna någon SE, utan att någon beskrivning av personen som drar i ett ben finns.
Citera
2023-02-19, 10:46
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast att SE var in på Skandia måndagen den 3/3 är väl inte någonting som TP/Filter bara spekulerar om, det här är väl snarare något som framgår av förhören med de på Skandia (se t.ex. Lampers inlägg som jag länkade till). Och om SE nu har kört den här versionen om att han jagar mördare på David Bagares gata så bör den versionen ha haft en väldigt kort livstid. Versionen uppstod troligen när Holmér gick ut i TV på söndagen den 2/3 och berättade om Yvonnes vittnesmål om handledsväskan, och dog lika tvärt på tisdagen den 4/3 när Lars J trädde fram i Aftonbladet som det verkliga vittnet som hade jagat mördaren där uppe.

Så det måste alltså ha varit någonstans den 2/3 - 4/3 som SE berättar på Skandia att han har jagat mördare på David Bagares gata, och en rimlig gissning är att det här var på morgonen/förmiddagen måndagen den 3/3. För sedan fick han ju sätta fart mot Dalarna, där han har en tid att passa kl. 15:00.

Har ingen aning om vad du säger. Men tro inte på allt som sägs långt efter en händelse eller som sägs i andra eller tredje hand. Och var ffa lite skeptisk och kritisk till sådant som ska bevisa ens egna teori.
Citera
2023-02-19, 10:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Så får du gärna lägga fram den stödbevisningen. Och inte bara att ett vittne ”tror” att ”någon” kan ha dragit i ett ben på Palme - och vips blir denna någon SE, utan att någon beskrivning av personen som drar i ett ben finns.

På samma sätt som du/ni spekulerar om hans skuld så finns det alternativa förklaringar till stöd för hans uppgifter. Där ingår såklart uppgiften om att någon drog i Palmes ben. Det finns alla möjligheter att det kan ha varit SE.

Så är det med flertalet av hans uppgifter som (om han nu var GM), märkligt nog också kan stämma med övriga uppgifter. Polisens bryskhet, Lisbeths signalement, flera personer som hjälper till med framstupa sidoläge o.s.v.
Citera
2023-02-19, 11:07
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Självklart är det så att andra vittnesmål eller andra uppgifter som kommit fram om vad som hänt på mordplatsen kan ge stöd för det Engström säger. Det vore sämre med det motsatta.

Om Engström säger att LP säger "mörkblå täckjacka". Skulle då LP säga i sitt förhör att gm hade "grå rock". Då bör man fundera på Engströms uppgift.

Om Engström säger att polisen sprang utan signalement. Skulle GS säga att han gav dem signalement innan de sprang. Då bör man fundera på Engströms uppgift.

-----

LP sa mörkblå täckjacka i sitt förhör.
GS sa, flera år efter mordet, att han skickade iväg polisen utan signalement på gm.

Engström får alltså stöd av andra i det han säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in