2023-02-18, 22:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, han säger det ju själv:
https://static.cdn-expressen.se/images/d2/44/d24483c668194712bdafb6fa1fd797be/annan/314@60.jpg

Just det, jag glömde att SE själv uppger att han har en handlovsväska. Det efter att han har hört att just det signalementet gick ut. Riktigt genidrag att placera det på sig själv.
Citera
2023-02-18, 22:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ingenstans i protokollet säger han rakt ut att mannen var äldre än 44. Skulle du inte sluta med den lögnen?

Lever du i en alternativ verklighet? Utöver de redan citerade avsnitten hittade Faderlig följande:

"På gången fick Fauzzi intrycket att mannen var äldre."

"När NF passerat mannen, tänkte han att mannen var för gammal för att vara säkerhetsvakt."

"Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44)."

Detta är alltså en återgivning av att NF säger rakt ut att mannen är äldre.

Äldre gång, för gammal för att vara vakt, lite äldre, äldre än 44 ... Vad pekar det åt för håll, tycker du?
Citera
2023-02-18, 22:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Just det, jag glömde att SE själv uppger att han har en handlovsväska. Det efter att han har hört att just det signalementet gick ut. Riktigt genidrag att placera det på sig själv.

Han backar, av någon anledning, senare från att "supervittnet" skulle ha uppgett handledsväska.

Hade han blivit varse YN:s observation? Han kan ha missat den uppgiften, som gick ut i TV 2:a mars.
Citera
2023-02-18, 22:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Hade väskan låtit och rykt som ett vapen hade kanske lika många (få) sett väskan som såg vapnet.

Varför såg inte LP något vapen förresten?

Kanske, det kan vi aldrig veta. Vi vet dock att ingen såg en väska på mordplatsen.

LP kanske inte såg något vapen för att han inte hade något vapen i handen då. Ingen ser ju något i händerna efter att gm dragit sig undan från LOP. Det finns även observationer av att han kan ha stoppat ner vapnet. kanske hölstrade han det.

Det LP borde ha sett om det var SE är ju en revolver i ena handen och en bögslunga i den andre.
Citera
2023-02-18, 22:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och det hade varit ännu längre tid till bussen då. Tidpunkten antyder alltså tunnelbanan.

Det skulle han kunna påstå oavsett när han gick ut, eftersom det alltid går ett t-banetåg ...

Hur som helst skulle han hinna till fots fram till anslutningen, även om han inte tog tåget kl. 23:32.
Citera
2023-02-18, 22:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej det var på jackans färg han kände igen AB i porten. Så färgen stämmer bevisligen ganska bra. Att den okända nyansen på SE:s påstådda jacka däremot är ren hittepå.

Så nu har du insett att det alltså inte står att NF rakt ut säger att mannen var äldre än 44. Good for you.

Nu står grammofonskivan och hoppar igen.

Men prova själv att gå ut en sen kväll och betrakta folk på 150 meters avstånd.

NF kan ha sett något blått och antagit att det var den personen som han mötte.

Men AB hade en kortare jacka, var inte "äldre" och hade en ljusare nyans på sin blåa jacka.

Kort sagt: Det stämmer inte. Däremot kan jackan ha sett mörkare ut eftersom AB stod inne i porten.

(Gick nyss hem från affären, och det är samma årstid. Starka gatlampor.

Ändå kunde jag inte se, på 20 meters avstånd, om en grupp individer var barhuvade eller hade mössa.

Detta fastän jag tittade specifikt för att urskilja detaljer. En av dem kan banne mig ha haft en keps!

Eller så var det en mäktig lugg som stod ut.)
Citera
2023-02-18, 22:34
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Kanske, det kan vi aldrig veta. Vi vet dock att ingen såg en väska på mordplatsen.

LP kanske inte såg något vapen för att han inte hade något vapen i handen då. Ingen ser ju något i händerna efter att gm dragit sig undan från LOP. Det finns även observationer av att han kan ha stoppat ner vapnet. kanske hölstrade han det.

Det LP borde ha sett om det var SE är ju en revolver i ena handen och en bögslunga i den andre.

Nej, varför borde hon sett en bögslunga när hon inte såg mördarens vapen? Vad jag kan förstå är ett vapen mer hotfullt än en bögslunga. Vittnespsykologin är solklar här. Vid en extremt traumatisk situation kommer man ihåg det som är hotfullt och inte det som är oväsentligt.

Varför skulle en mördare först hölstra och sen stanna och titta för att se om han behövde sätta dit ett skott till?
Citera
2023-02-18, 22:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
"Genidrag" kanske är att ta i, men visst lurade han många:
Engström-koden – kommunikationsknepen som lurade en nation
https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/
Citera
2023-02-18, 22:49
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han spinner vidare på Hans Holmérs metafor på en presskonferens: mordutredningen som ett pussel.

SE anser att han är en bit som hör till pusslet, och därför borde ha fått vara med på rekonstruktionen:

https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Men efter detta så fick han göra sin rekonstruktion, om än i TV istället för tillsammans med poliserna. Och han blev tagen på allvar, då han fick vara med i tidningar, och sedan i tingsrätten och hovrätten.

Så han behövde efter april 1986 inte böna eller be längre. Han behövde inte be om att bli "stångad".

Han var nu ett etablerat vittne. (Om än ifrågasatt av GS och Anér.)

Så varför dyker han då upp igen 1992, och levererar nya ledtrådar och konstigheter.

Är det spänningen som drar. Spänningen i att kasta sig in i och sedan prata sig ur situationer?

För egen del tänker jag på ONS/GSK som fortsatte ringa samtal i 14 år efter det sista dådet.

För egen del tror jag inte att han är den frustrerade matadoren. Har är Tjuren som blixtrade till.

P.S. Det är ju Lisbet-samtalet som är förklaringen till varför han springer på Tunnelgatan:

För att vidareförmedla det signalement som hon hade nämnt, till poliserna.

Tar man bort samtalet med LP faller alibit?

Ja, o lögn var det (nu sticker jag ut hakan). För jag har svårt att tro att LP skulle ha glömt bort en sådan detalj. Nej, det alibit håller inte.
Citera
2023-02-18, 23:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, o lögn var det (nu sticker jag ut hakan). För jag har svårt att tro att LP skulle ha glömt bort en sådan detalj. Nej, det alibit håller inte.
glöm inte bort att det är SE som anger att det där samtalet ägt rum. Det är en minst sagt vågad berättelse om man som gm inte varit där.

Jag vet inte varifrån exakt ni får att hon inte mindes ett sådant samtal. Jag hittar ingenstans i förhören en fråga om detta samtal. Är det från någon tidning eller missar jag det bara?

Sedan behöver ni ju inte ta steget från sanning till lögn utan att passera försköning. En blick och något ord kan SE beskriva som "ett samtal".

Det enda som SE bekräftar gällande samtalet är en pekning in mot tunnelgatan och ett "mörkblå täckjacka"

Det är inte säkert att just det sätter sig i LPs minne. Men jag vet som sagt inte när eller var hon har fått frågan. Så jag vet inte hur färskt minnet är.
Citera
2023-02-18, 23:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och hur kommer det förväxlade signalementet in i berättelsen? Det är en sidostory som tycks helt poänglös om man tänker sig att SE bara vill ha uppmärksamhet. Hans story är lika bra utan den sidostoryn.

Allt passar dock som handen i handsken om man tänker sig en annan händelsekedja. SE hör om signalementet dan därpå. Han har stämplat ut och lämnat jobbet strax innan mordet och sedan återvänder han efter 20 min. Inte bra att signalementet då stämmer med mördarens.

Han behöver uppfinna ett alibi för dessa 20 min. Genom att placera sig på mordplatsen får han både ett alibi och en möjlig förklaring till signalementet. Genom att hävda att han livräddar Palme kommer han i närhet av LP. Då kan han hävda att han får höra om mördarens flyktriktning från henne. (Själv har han ju inte sett mordet, han vill inte placera sig själv för nära mordplatsen före mordet.) Självklart väljer han LP som uppgiftslämnare, han kan ju inte dan efter veta vilka de andra vittnena är och vad de sett. Men han räknar med att LP sett vartåt mördaren sprang, därför ”har han pratat med henne”. (Otur att hon i verkligheten var så upprörd att hon knappt var kontaktbar). Dessutom räknar han med att hon ska vara så chockad att hon inte minns efteråt vilka hon pratar med.

Nu har han uppfunnit en plausibel förklaring till att han vet vartåt mördaren sprang, utan att han själv varit så nära så han har sett mordet. Dags för ”förväxlingen”. Efter att ha fått flyktriktningen från LP dirigerar han poliserna och får sen in en språngmarsch i berättelsen där han kan placera sig själv springande samma väg som nyss mördaren. Voilà - hans signalement har blivit förväxlat med mördarens!

Alibi etablerat och förväxling förklarad. Allt stämmer så bra när man bara frågar sig vilken roll sidostoryn om signalementet spelar.
ja, om man nu börjar tanken med att SE var en gm och därefter jobbar fram till hur det då gått till
Citera
2023-02-19, 00:26
Avslutad
Citat:
ja, om man nu börjar tanken med att SE var en gm och därefter jobbar fram till hur det då gått till
Nej. Om man söker en förklaring till hur alla delar passar in, så landar man i den händelsekedjan. Det i sin tur innebär att SE är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in