2023-02-18, 15:33
Medlem
För ca 10 år sedan var jag i Thailand och kom i kontakt med detta fenomen. Har nu försökt sökt mer kunskap om vad det faktiskt var jag blev utsatt för men lyckas inte hitta varken vad det heter eller någon annan info.

Behandlingen gick ut på att hela kroppen badades i någon slags desinfektionsvätska. Därefter smordes kroppen in med fett och någon slags bakteriesalva som skulle ersätta hudens egna bakterieflora.

Innan behandlingen hade jag haft problem med kronisk snuva och eksem på diverse ställen. Problemen försvann helt efter behandlingen men har nu börjat komma tillbaks.

Om någon vet mer om vad det var för behandling jag fick och om det finns någon klinik i Sverige som erbjuder detta blir jag tacksam.
Citera
2023-02-18, 18:05
Medlem
Syftet med behandlingen var alltså att ta bort alla mikroorganismer på huden och ersätta dessa med nya mikroorganismer om det inte framgick i trådstarten.

Någon som vet mer om detta?
Citera
2023-02-18, 18:23
Medlem
Vet inte om det hjälper. Men förfarandet gick alltså till som så att jag fick sitta naken i en tunna med desinfektionsmedel i ca 20 minuter. Därefter skrubbade thailändskorna min kropp med trasor med desinfektionsmedel. Sedan smordes kroppen in med stora mängder fett och någon slags salva som skulle innehålla nya mikroorganismer.
Citera
2023-02-18, 19:58
Medlem
StudiumValors avatar
Etanol skulle jag gissa. Renat.
Citera
2023-02-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Etanol skulle jag gissa. Renat.

Ja, någon form av alkohol var det nog jag badade i. Vore kul om någon annan delat denna erfarenhet.
Citera
2024-12-17, 19:35
Medlem
Uppdaterar denna tråd med förhoppning om att någon ska kunna ge fördjupad kunskap om denna behandling.
Citera
2024-12-18, 18:35
Medlem
Men hörni!!!
Någon måste väl ha några tankar om denna behandling? Finns det någon vetenskap runt denna metod? Hittar ingenting när jag söker på internet. Men mina hudutslag och min kroniska snuva försvann helt efter behandlingen.
Citera
2025-05-16, 22:46
Medlem
Uppdaterar här! Skulle behöva information om
Denna behandling då jag har behov av att upprepa den. Helst i Sverige. Någon?
Citera
2025-06-15, 23:15
Medlem
Någon som kan någonting om denna behandling? Har sökt med ljus och lykta men hittar nada. Salvan jag smordes med i slutet av behandling luktade mänsklig avföring om det är till hjälp.
Citera
2025-06-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Någon som kan någonting om denna behandling? Har sökt med ljus och lykta men hittar nada. Salvan jag smordes med i slutet av behandling luktade mänsklig avföring om det är till hjälp.

Du har nog större lycka med att fråga AIoch fick fram detta på deepseek:

Hur hittar du en liknande behandling idag?

Sök efter kliniker som erbjuder "skin microbiome transplantation" (experimentell men finns i vissa länder).

Probiotiska hudprodukter kan hjälpa:

Mother Dirt AO+ Mist (innehåller Nitrosomonas, en nyttig hudbakterie).

Gallinée Microbiome Cream (med pre- och probiotika).

DIY-metod:

Rengör med mild desinfektion (t.ex. kolloidalt silver).

Applicera fermenterade ingredienser (t.ex. kefir, misopasta, eller kombucha-toner).

Fukta med fett (som ceramider eller squalane).

Var detta en "officiell" thailändsk terapi?

Det finns inga väletablerade medicinska protokoll för detta, men det påminner om:

"Muang Thai"-lösskrämsterapi (använder jordbakterier).

Japansk "Moromi"-bad (fermenterat ris).

Ayurvedisk "Panchakarma"-rengöring följt av probiotisk behandling.

Tips: Försök kontakta thailändska alternativmedicinska center och fråga efter "bacterial skin restoration".
Citera
2025-10-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du har nog större lycka med att fråga AIoch fick fram detta på deepseek:

Hur hittar du en liknande behandling idag?

Sök efter kliniker som erbjuder "skin microbiome transplantation" (experimentell men finns i vissa länder).

Probiotiska hudprodukter kan hjälpa:

Mother Dirt AO+ Mist (innehåller Nitrosomonas, en nyttig hudbakterie).

Gallinée Microbiome Cream (med pre- och probiotika).

DIY-metod:

Rengör med mild desinfektion (t.ex. kolloidalt silver).

Applicera fermenterade ingredienser (t.ex. kefir, misopasta, eller kombucha-toner).

Fukta med fett (som ceramider eller squalane).

Var detta en "officiell" thailändsk terapi?

Det finns inga väletablerade medicinska protokoll för detta, men det påminner om:

"Muang Thai"-lösskrämsterapi (använder jordbakterier).

Japansk "Moromi"-bad (fermenterat ris).

Ayurvedisk "Panchakarma"-rengöring följt av probiotisk behandling.

Tips: Försök kontakta thailändska alternativmedicinska center och fråga efter "bacterial skin restoration".

Tack! Du är ju iaf någonting på spåren. Jag vet inte exakt vad det var de smorde in min kropp med efter desinfektionen.

Har du gjort några mer efterforskningar i detta sedan du skrev inlägget?

Vet du om det finns någon klinik i Sverige jag kan vända mig till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in