2023-02-18, 18:20
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
UAF skulle retirerat för längesen om det skulle varit så att deras förluster var större än ryssarnas. Enda anledningen till att stanna är att Ryssland kastar in folk i striden som dör. Förstår du inte det? Det finns en naturlig försvarslinje ca. 1 mil väster om Bakhmut.

När åker du till Wagner? Sluta vara en internet fanboy.

https://twitter.com/defmon3/status/1626283383642030081?s=46&t=RfHwZTcO9PFtTfeG-7Ih3g

Valet att hålla Bakhmut är 100% politiskt, Zaluzhny ville dra tillbaka för nästan 2 månader sen.

En mix av politisk envishet, trollningar från Wagner (Prigozhin trollade Zelensky att inte överge Bakhmut) och dess strategiska punkt har gjort Bakhmut till en mardröm för AFU.

Samt att man ger blanka fan i Ukrainarna som slaktas där.
Citera
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det här var ett intetsägande svar. Var alla dessa amerikanska ledare av annan etnicitet?
Vad har detta med tråde att göra förutom att puttes folkmordsinvasion går sämre än alla krig Du just tog upp.
Du tillför bara brus...
Tyckte att att redan du lämnade frågan om etnicitet.

Man tyckte nog i USA att Nixon var en sämre ledare än Eisenhower eftersom han symboliserar ett förlorat krig. Lika kommer man nog i Ryssland värdera Putins ledarskap efter hur nuvarande krig slutar. Om han ses som en förlorare kommer han gå till historien som en dålig ledare.

När det gäller kriget i östra Ukraina hör jag till de som anser att ett slut på kriget så fort som möjligt skulle vara bäst för vanligt folk. Det finns ingen naturlag som säger att Putin ska härska över människorna i Donbass eller på Krim men inte heller att Zelensky ska göra det.

Det intressanta tycker jag är vad de flesta som bor i dessa områden önskar i framtiden men det vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Haha, Lyman var ju värdelöst och ni lämnade frivilligt.

Jag deltar inte i några strider men följer dem dagligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
1 årsdagen kan bli riktigt spännande, hoppas på riktigt fina klipp när Ryssarna drar fram och krossar NATO i Ukraina.

https://twitter.com/WarMonitors/status/1626981074222952451?t=grz2adiAKt4JTl7xsQpLqQ&s=19

⚡️Russia has accumulated 450 planes and 300 helicopters at its air bases in the west of the country, relatively close to the Ukrainian borders — Andriy Yusov, representative of the Ministry of Defense of Ukraine
Inte jättespännande.

Det räcker ju inte med att ha 450 plan och 300 helikoptrar.

Man måste ju vara nykter också.
Citera
2023-02-18, 18:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
För några veckor sen hävdade nån rysk höjdare att de fått 10 miljoner frivilliga amerikaner att ställa upp som frivilliga på den ryska sidan.
Hur går det med de soldaterna? Utbildas de vid nån hemlig bas? Kommer de vända kriget till Rysslands fördel?
Kommer Ryssland byta språk i sin försvarsmakt nu när de har typ 10 x fler engelskspråkiga än ryssar på sin sida?
Är det bara supertränade ninja specialforces jänkare som anmält sig eller kan vi hoppas på några 250 kilos heffaklumpar i tactical gear och röd keps som stapplar fram i leran snart?

De väntar i Uralbergen med sina 100000 Armata-stridsvagnar. "Man sätter ju inte in det bästa först".
Citera
2023-02-18, 18:24
Medlem
Citat:
Valet att hålla Bakhmut är 100% politiskt, Zaluzhny ville dra tillbaka för nästan 2 månader sen.

En mix av politisk envishet, trollningar från Wagner (Prigozhin trollade Zelensky att inte överge Bakhmut) och dess strategiska punkt har gjort Bakhmut till en mardröm för AFU.

Det kommer göra så ont för dig när hela din världsbild fallerar om några månader. Den ryska propagandan är verkligen ond på så sätt. Den har gjort dig stendum, det märks i alla dina inlägg.
Citera
2023-02-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De väntar i Uralbergen med sina 100000 Armata-stridsvagnar. "Man sätter ju inte in det bästa först".

Makes perfect russian sense.

Tror du det är 10 miljoner supersoldater eller mer mixat med en och annan heffaklump bland stormtrupperna när ryssarna sätter in sin avgörande manöver med alla armata.
Citera
2023-02-18, 18:26
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Det kommer göra så ont för dig när hela din världsbild fallerar om några månader. Den ryska propagandan är verkligen ond på så sätt. Den har gjort dig stendum, det märks i alla dina inlägg.

Han håller sig i alla fall till sak, medan du går direkt till barnsliga personangrepp.

Kastas friskt runt med rysstroll och liknande trams. Kan vi inte hålla en viss nivå och fokusera på ämnet? Fast jag vet att jag uppenbarligen talar för döva öron.
Citera
2023-02-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Inte jättespännande.

Det räcker ju inte med att ha 450 plan och 300 helikoptrar.

Man måste ju vara nykter också.

Vore typiskt ryskt att anfalla med flyg när Ukraina fått toppmodernt luftförsvar. Patriot, Iris-T, NASAMS, SAMP/T. Åka med flyg över Ukraina i dagsläget vore självmord.

Det här kommer bli sjukt underhållande att följa.
Citera
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Så det finns lite Azov-orcher kvar alltså!? Borde klassas som utrotningshotad art nu när ryssarna har börjat skyddsjakten. Hoppas ryssarna får tag på några intakta exemplar som de kan avliva på ickeförstörande sätt och stoppa upp. Sen ställa ut på naturhistoriska museet i Moskva, avdelningen för människoapor.

Kul klipp på Azov-orch som sätter nytt ukrainsk rekord i längdhopp (med lite rysk hjälp):
https://www.bitchute.com/video/G7YGpYGMH89s/

Azov finns och frodas med nytt manskap, dock kan man undra om Wagner nazzarna finns kvar? Dessa kriminella orcher har väl slaktats i tio tusental, eller?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Var är tortyr skadorma på honom nånstanns?

Kanske på de delar av kroppen som vi inte ser?

Vi har ju andra exempel på krigsfångar som tvingats medverka i ryska propagandafilmer. Efteråt så har de berättat att de blev torterade och tvingade att medverka + säga vad de ryska torterarna bad dem att säga.

Så här sa t.ex Viktoria Obidinia och Aiden Aslin efter att de blivit frisläppta:

Citat:
"När jag inte sa det de ville att jag skulle säga slog de mig på revbenen och fortsatte att filma det de ville ha, berättar hon."

"De slog mig på huvudet, tog stryptag, slog mig på revbenen och på benen. Överallt utom i ansiktet, så att det inte skulle synas."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/viktoria-togs-som-krigsfange
Citat:
"A Brit who was captured by pro-Russian forces while fighting for Ukraine has spoken about how he was beaten and stabbed in five months of horrific captivity."

"Your life is in the hands of these people and you do what they tell you to do or you suffer the consequences."

https://www.lbc.co.uk/news/i-am-your-death-harrowing-words-of-russian-officer-who-tortured-brit-aiden-alsin/

Vi börjar nu få en klarare bild av hur denna typ av videor uppstår: genom våld, tortyr och dödshot.
Citera
2023-02-18, 18:32
Medlem
Citat:

En mix av politisk envishet, trollningar från Wagner (Prigozhin trollade Zelensky att inte överge Bakhmut) och dess strategiska punkt har gjort Bakhmut till en mardröm för

Faktum är att Ukraina har reträttvägar och en plan för reträtten. Men så länge man håller kontrollen av reträttvägarna kommer man inte att retirera. Det sker hela tiden utbyte med färska trupper och uttröttade trupper.
Den strategiska avsikten är att tillfoga Ryssland stora förluster. Blir dom egna förlusterna för stora då retirerar man.
Vad jag har förstått av Ukrainska bloggers så vill man inte sätta in för stora reserver utan sparar folk till offensiver senare. En reträttväg i norr är behärskas av Wagner men Ukraina har synbarligen inga svårigheter att försörja trupperna i Bakhmut just nu. Det kommer ju fortlöpande videor som visar att det är relativt lugnt i staden fast det ibland beskrivs som ett helvete. Mycket motstridigt. Civila hjälparbetare har dock evakuerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in