2023-02-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ju färre meter de erövrar, desto längre ifrån NATO kommer de att vara i denna del av Europa. Så för deras egen skull så bör de erövra så få meter som möjligt.

Men Ryssland tänker inte så. De vill vara så nära NATO som möjligt. Och offrar mängder med soldater för att lyckas med det.
Ryssland står i ett hål, Ryssland vill inte stå i ett hål, Ryssland börjar gräva bort hålet, hålet de står i är nu större och djupare, Ryssland blir argt och gräver intensivare.
Citera
2023-02-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Britternas uppskattningar ger jag inte nått för. Dom sitter och gissar och underskattar gravt ryssarnas förluster i manskap. Dom vet inte hur ryssar krigar och hur lågt ett soldatliv värderas i ryska armén. Senast dom mött en ryss var under krimkriget på 1860 talet.

Britter, jenkare och andra "ö-nationer" är vana med guerillakrig med massivt flygunderstöd, drönar och missilattacker emot små och dåligt utrustade grupperingar. Den typ av WW2 krigföring som sker i Ukraina nu kan USA och UK inget om. Dom tror att dom begriper det och vill visa sig på styva linan men har ingen erfarenhet av nått liknande. USA borde ändå ha lite erfarenhet från Koreakriget, ett krig som definitivt inte gick bra för dom.

Britterna är det land som har mest och störst erfarenhet av krigföring både över tid och geografisk spridning. Deras underättelsetjänst svamlar heller inte.

Absolut kan de ange siffror i lägsta laget, men det är förstås också för att det av naturliga skäl råder en stor osäkerhet kring dem.
Citera
2023-02-18, 10:43
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Inhuman världsbild och Ryssympatisör, där kom den också.
Att tro sig ha korrekt världsbild och veta vad som är rätt eller fel i världen brukar betyda okunskap, bristande ödmjukhet eller person i yngre tonåren. Du är säkert ett undantag.

Tack! Två namn till på listan, McGregor och Ritter. Sen kom jag på Clayton Morris.
Kolla upp honom men glöm inte att ta blodtryckssänkande medicin innan, finns risk för att du blir ordentligt upprörd över hans åsikter.

Kriget måste enligt mig få ett slut, jag förstår att du vill "krossa Ryssen" som du skriver i tidigare inlägg men alla fredssamtal avslutas med en kompromiss, varken du vill eller inte.
Jaså? Vilken kompromiss lyckades Hitler få till i slutet av andra världskriget?

Det samlade politiska etablissemanget i väst är fullt övertygade om att kriget måste sluta med att Ryssland förlorar så pass stort att de kastas ut ur Ukraina och att de under oöverskådlig tid förlorar möjligheten till nya invasioner, annekteringar och andra större krigshandlingar.

Konstig floskel där i början. Det finns massar av tillfällen där det inte är höljt i dunkel kring vad som är rätt eller fel och där okunskap inte motsäger att man tror sig ha en korrekt världsbild.
Senast redigerad av Thelonegunman 2023-02-18 kl. 10:47.
Citera
2023-02-18, 10:47
Medlem
Citat:
Inhuman världsbild och Ryssympatisör, där kom den också.
Att tro sig ha korrekt världsbild och veta vad som är rätt eller fel i världen brukar betyda okunskap, bristande ödmjukhet eller person i yngre tonåren. Du är säkert ett undantag.

Tack! Två namn till på listan, McGregor och Ritter. Sen kom jag på Clayton Morris.
Kolla upp honom men glöm inte att ta blodtryckssänkande medicin innan, finns risk för att du blir ordentligt upprörd över hans åsikter.

Kriget måste enligt mig få ett slut, jag förstår att du vill "krossa Ryssen" som du skriver i tidigare inlägg men alla fredssamtal avslutas med en kompromiss, varken du vill eller inte.

Vilken kompromiss fick Tyskland 1945?
Citera
2023-02-18, 10:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Britterna är det land som har mest och störst erfarenhet av krigföring både över tid och geografisk spridning. Deras underättelsetjänst svamlar heller inte.

Absolut kan de ange siffror i lägsta laget, men det är förstås också för att det av naturliga skäl råder en stor osäkerhet kring dem.
Britterna har exakt noll erfarenhet att den typ av krigföring som förs i Ukraina just nu.
Citera
2023-02-18, 10:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Britterna har exakt noll erfarenhet att den typ av krigföring som förs i Ukraina just nu.

Du menar artillerikrig i stil med första världskriget? Jo tjena. Läs på om Krimkriget också, tror du missat det. Alltså Krimkriget mellan Ryssland och Storbritannien.
Citera
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jaså? Vilken kompromiss lyckades Hitler få till i slutet av andra världskriget?

Det samlade politiska etablissemanget är fullt övertygade om att kriget måste sluta med att Ryssland förlorar så pass stort att de kastas ut ur Ukraina och att de under överskådlig tid förlorar möjligheten till nya invasioner, annekteringar och andra större krigshandlingar.

Konstig floskel där i början. Det finns massar av tillfällen där det inte är höljt i dunkel kring vad som är rätt eller fel och där okunskap inte motsäger att man tror sig ha en korrekt världsbild.

Hur lyckat var ww2 tycker du? Önskar du en upprepning på det? Ska vi köra på ända in i kaklet?
Ok om det vore 1940 innan inblandade länder hade kärnvapen men i dagsläget så går det inte att göra som i ww2.

Exakt, man TROR sig och ANSER sig ha korrekt världsbild. Precis det jag menar.
Det finns massor med tillfällen där det inte är höljt i dunkel om vad som är rätt eller fel skriver du, ändå finns det två sidor i ett krig där båda sidor "vet" vad som inte är höljt i dunkel om vad som är rätt eller fel.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Att tro sig ha korrekt världsbild och veta vad som är rätt eller fel i världen brukar betyda okunskap
Sjukaste floskeln nånsin 😂

Är det så att du menar att den världsbild du försöker förmedla är felaktig, eftersom du tror på den? Eller du tror själv att du har fel i din världsbild och att du därför har kunskap?
Citera
2023-02-18, 10:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Många av punkterna verkar vara skräddarsydda för att passa Rysslands syften:

Det gäller speciellt punkterna 1, 2, 4, 6 och första halvan av punkt 7.

Kan man gissa att Ryssland finns med i ett hörn här? Sovjet infiltrerade ju fredsrörelsen i väst av samma skäl, så det är rimligt att anta att Ryssland infiltrerat de här grupperna i dessa nya tider.

Punkt 4 "Disband NATO" / "Upplös NATO" skulle Ryssland verkligen älska. Då kan de erövra Baltikum utan ett större motstånd och få en sammanhängande landyta till Kaliningrad.

Samtidigt skulle Rysslands inflytande över Europa öka. De kan när som helst hota med ett anfall mot ett enskilt land, och Europas mindre och svagare länder skulle ständigt befinna sig under ett anfallshot. Det skulle påverka deras utrikespolitik och inrikespolitik kraftigt.

Jag gissar att den ryska staten står entusiastiskt bakom denna manifestation.
Om man studerar diverse Nafo-trollkonton på Twitter inser man snabbt att det är i hög grad personer som står bakom liknande evenemang och åsikter som de attackerar, även "IRL". Alltså personer som engagerar sig för fred på premisser som anses gynna Ryssland.

Jag har själv väldigt svårt för fredsargumenten som landet ligger nu, de biter inte, men vem vet. Kanske om kriget blir för kostsamt, eller vad som helst. Det lär knappast bli av några humanitära skäl man skriver under något avtal i så fall.
Citera
2023-02-18, 10:51
Medlem
Citat:

Ha ha ha

Det finns ingen typ av krig som inte britterna har erfarenhet av. Arktisk miljö, öken, djungel whatever. Stort eller smått.

Skärp dig.
Citera
2023-02-18, 10:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar artillerikrig i stil med första världskriget? Jo tjena. Läs på om Krimkriget också, tror du missat det. Alltså Krimkriget mellan Ryssland och Storbritannien.
Jag har inte missat nått. Jag skrev om krimkriget i ett tidigare inlägg. Det kan inte jämföras med modern krigföring.
Citera
2023-02-18, 10:52
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vilken kompromiss fick Tyskland 1945?

Missade den, vi kör på! Moskva nästa! Inga kompromisser!

Hur tror du det kommer gå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in