2023-02-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigneSkarp
Finns det några uppgifter om Donias tandstatus vid tidpunkten för dödsfallet?

Inget som togs upp vid ibduktionen, så inget som finns i handlingar.
Citera
2023-02-17, 09:46
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigneSkarp
Finns det några uppgifter om Donias tandstatus vid tidpunkten för dödsfallet?
Inte som jag har sett. Har läst allt, men minns inte att jag läst något om det. Nån annan användare kanske minns?
Citera
2023-02-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu hade hon inte längre EBV utan fullskalig dubbelsidig lunginflammation, med blånat över hela övre ryggen och dessutom inte ätit på 4 dygn! Då kollar man givetvis barnet. Jag trodde att du och jag var förbi detta stadium av förnekelse? Fick du luft och bränsle igen? Vi var ju helt överens om att man skall kolla barnet vid denna typ av sjukdom, eller hur? Sedan behöver man inte väcka barnet, man kollar om barnet andas normalt och dito.
De kollade till henne när hon vaknade på natten och var på toaletten och då fick medicin och vatten .
Uppenbarligen hade hon sepsis och det tar några få timmar att utveckla , så hon kan ha varit lika sjuk när hon fick tabletten på natten som tidigare och några timmar riktigt sjuk .
Vid bakterier i blodet är det inte ovanligt att en person blir lika omtöcknad som om man är drogad
.När jag hade sepsis undrade människor jag pratade med vad jag fått för medicin eftersom jag lät och uppförde mig som jag var påverkad , det enda jag fått var pc och alvedon .
Citera
2023-02-17, 15:34
Medlem
BoISarens avatar
Nu finns alla förhör från rättegången på swefup
http://www.swefup.se/infusions/news/news.php?readmore=31
Citera
2023-02-17, 20:32
Medlem
BoISarens avatar
Jag måste göra en pudel. Crusner, och hennes partner, hade ingen bra dag när dom korsförhörde Jaana. Om man ens kan kalla det korsförhör. Inga kritiska frågor ställdes...
Eller ställdes gjorde dom väl men ingen uppföljning

There you go CoySnitch (minns inte användarnamnet exakt) respekt till dig!
Citera
2023-02-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Nu finns alla förhör från rättegången på swefup
http://www.swefup.se/infusions/news/news.php?readmore=31

Halvvägs in i Jaanas förhör. Hade inte förväntat mig att hon var så slipad och skärpt. Nån som har bild på huset på 320 m2? Hittar bara en mycket suddig flygbild när jag googlar.
Citera
2023-02-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Halvvägs in i Jaanas förhör. Hade inte förväntat mig att hon var så slipad och skärpt. Nån som har bild på huset på 320 m2? Hittar bara en mycket suddig flygbild när jag googlar.

Hon beskrivs som mycket manipulativ och för det behöver man ha en hög känsla av "Theory of mind" och för det är man oftast "slipad och skärpt". Men vad i hennes förhör tillför något kring det enorma berg av bevisning som finns?
Citera
2023-02-18, 18:46
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Har också lyssnat på henne och jag håller med dig. Men som jag skrev tidigare så tycker jag att "åklagaren" inte ställer henne på några hårdare prov. Inte för att jag vet bättre än henne men sitter och svär lite tyst för mig själv. Lite frustrerad...

Lyssnar för tillfället på förhören med personalen från Socialstyrelsen. Herregud vad kritik Simrishamns kommun, Attendo och familjehemmet får. De hade polisanmält om inte två tidigare anmälningar hade lagts ner. Jonas Terje från Socialstyrelsen börjar nästan gråta under förhöret när han tänker tillbaka.

Många vittnen att lyssna på. Har lyssnat på de barn som var placerade med Donia (Hossam och Lilly) och de har inte trivts hos Alvesparrs. De gjorde sån skillnad på sina biologiska barn och de placerade. Fick inte äta när dom ville. Inte se på tv eller spela vid datorn förrän efter kl 18. Fick inte vara på varandras rum. Inte ens ta en macka utan att be om lov. Det fick de biologiska barnen.

Hossam åkte ibland "en extra runda" med skolbussen för att han inte ville hem. Han rymde 2015 och har inte bott där sen dess. "Dom har ärrat mig för livet", säger han bl.a

Mycket intressant att lyssna på
Senast redigerad av BoISaren 2023-02-18 kl. 18:48.
Citera
2023-02-18, 19:01
Medlem
Citat:

Lyssnar för tillfället på förhören med personalen från Socialstyrelsen. Herregud vad kritik Simrishamns kommun, Attendo och familjehemmet får. De hade polisanmält om inte två tidigare anmälningar hade lagts ner. Jonas Terje från Socialstyrelsen börjar nästan gråta under förhöret när han tänker tillbaka.

Du måste väl ha läst Terjes utredning/rapport? Den skriker allvarlig kritik över hela spektrumet. Hade jag varit försvararen där hade jag förhört Terje och medan spelat upp Video 4 som uppenbart fångar åklagarens ovilja att åtala om inte Socialstyrelsen kom med kritik och polisanmälde själva. Nu när Terje kom med allvarlig kritik som hade fått en enskild huvudman att stänga verksamheten så bör video 4 visa att åklagaren hade fel och skall således också dömas till ansvar för underlåtenhet att åtala.

Jag tror att hans förhör kommer att vara det som väger över om det blir en dom till förmån för Donia. För Terje som tjänsteman och hans utredning väger väldigt tungt.
Citera
2023-02-18, 19:36
Medlem
Citat:
Hon beskrivs som mycket manipulativ och för det behöver man ha en hög känsla av "Theory of mind" och för det är man oftast "slipad och skärpt". Men vad i hennes förhör tillför något kring det enorma berg av bevisning som finns?

Förhöret (det jag hört) är absolut inte till hennes nackdel.
Citera
2023-02-18, 19:43
Medlem
Citat:
Har också lyssnat på henne och jag håller med dig. Men som jag skrev tidigare så tycker jag att "åklagaren" inte ställer henne på några hårdare prov. Inte för att jag vet bättre än henne men sitter och svär lite tyst för mig själv. Lite frustrerad...

Många vittnen att lyssna på. Har lyssnat på de barn som var placerade med Donia (Hossam och Lilly) och de har inte trivts hos Alvesparrs. De gjorde sån skillnad på sina biologiska barn och de placerade. Fick inte äta när dom ville. Inte se på tv eller spela vid datorn förrän efter kl 18. Fick inte vara på varandras rum. Inte ens ta en macka utan att be om lov. Det fick de biologiska barnen.

Hossam åkte ibland "en extra runda" med skolbussen för att han inte ville hem. Han rymde 2015 och har inte bott där sen dess. "Dom har ärrat mig för livet", säger han bl.a

Mycket intressant att lyssna på

Ojojoj. Har att se fram emot 🙏🏻
Advokatåklagarmålsägandebiträdet startade bra men hon är oförberedd på Jaanas frågor om var, när, hur och det är inte bra att rätten får säga till henne så pass mycket. Blir en mkt spännande dom. Tyvärr tror jag det blir en Macchiariniliknande dom. Lite småskyldiga och inget fängelse.
Citera
2023-02-18, 19:45
Medlem
Citat:
Vinkeln på detta åtal var väl att familjehemmet medvetet försummat att söka vård för att de ville dölja något inte att de bara var inkompetenta att ta hand om någon som var sjuk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in