2023-02-17, 18:38
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.Thunbergzein
En ljudboj har använts pga omständigheterna. Bara att acceptera svensson. Punkt.

Nej det finns inga omständigheter som bevisar att en ljudboj skulle ha använts. Tidutlösning, radiosändare och signaler genom själva pipelinen kunde också ha använts. Det är bara att acceptera Ivan. Punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Biden har ju sagt själv att USA kommer plocka ner NS, finns dokumenterat. Detta tillsammans med det klassiska mantrat Cui Bono lämnar lite över till spekulation. Men det är intressant att se hur ni fortsätter trassla in er i den egna svansen så kör hårt!

Nej, Biden har inte sagt att man skulle spränga eller förstöra Nordstream, utan enbart att man skulle se till att den stängdes ner (NS1) och att den inte färdigställdes (NS2). Vilket då redan var ett faktum redan innan moskoviterna sprängde sin egen pipeline, för att därigenom kunna åberopa force majeure för att slippa betala böter.

Ryssland var de som hade något att vinna på att spränga Nord Stream, medan Väst hade allt att vinna på att den var fortsatt nedstängd, men intakt.
Citera
2023-02-17, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej det finns inga omständigheter som bevisar att en ljudboj skulle ha använts. Tidutlösning, radiosändare och signaler genom själva pipelinen kunde också ha använts. Det är bara att acceptera Ivan. Punkt.

Nej, Biden har inte sagt att man skulle spränga eller förstöra Nordstream, utan enbart att man skulle se till att den stängdes ner (NS1) och att den inte färdigställdes (NS2). Vilket då redan var ett faktum redan innan moskoviterna sprängde sin egen pipeline, för att därigenom kunna åberopa force majeure för att slippa betala böter.

Ryssland var de som hade något att vinna på att spränga Nord Stream, medan Väst hade allt att vinna på att den var fortsatt nedstängd, men intakt.
Jag skulle säga att en sonarboj är den mest troliga trigger om det inte var tidsinställt, klart enklast på alla sätt.

Men röande Biden, du läser vad Biden säger som du vill att det ska låta. Om vi skulle vända på det att Putin sagt så då hade nu knappast suttit och försvarat Putin med orden han sa bara att han skulle stänga den!
Citera
2023-02-17, 18:47
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:

Skrev jag att Biden sagt spränga eller förstöra din lilla ordvrängare? Cui Bono.
Citera
2023-02-17, 18:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Skrev jag att Biden sagt spränga eller förstöra din lilla ordvrängare? Cui Bono.

Så varför insinuerar du då att Bidens uttalande skulle vara ett bevis på att det var USA som sprängde Nord Stream?

Citat:
Ursprungligen postat av bset
Jag skulle säga att en sonarboj är den mest troliga trigger om det inte var tidsinställt, klart enklast på alla sätt.

Nej, klart enklast för USA vore tidsinställning, följt av radiodetonation. För Ryssland finns det ett par alternativ till, innan fällandet av ljudboj.

Citat:
Men röande Biden, du läser vad Biden säger som du vill att det ska låta.

Dito...
Citera
2023-02-17, 19:05
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Så varför insinuerar du då att Bidens uttalande skulle vara ett bevis på att det var USA som sprängde Nord Stream?

USAs ledare säger att den kommer tas ur bruk strax innan någon spränger den, vad är det du inte förstår?
Citera
2023-02-17, 19:10
Bannlyst
Citat:

Nej, klart enklast för USA vore tidsinställning, följt av radiodetonation. För Ryssland finns det ett par alternativ till, innan fällandet av ljudboj.

Dito...
Tidsinställd då är allt fast, det vill man nog inte ha om man kanske håller på velar har förhandlingar od så nej absolut inte tidsinställt.

Radiodetanation är sonarboj, rätt sonarboj reläar information från etern ned i djupet.
Enklaste varianten är att skicka ett antal ping tänk morsekod.
Citera
2023-02-17, 19:29
Medlem
2016 stod Biden och pratade om att USA skulle vara leverantör av gas,flytande gas till EU.
USA tyckte Sverige gjorde fel när man tillät Nord Stream och pressade på att vi skulle göra ”rätt” och övertala våra kollegor i EU att göra likaså för att släppa fram USA på marknaden.
Biden skyllde även på att det är EUs fel att situationen blev värre i Ukraina för att vi handlade med Rysk gas
Lyssna halvvägs in då det är där Biden börjar prata om gasen och Nord Stream
https://m.youtube.com/watch?v=TLiWKrTjiWs

Det med det berömda svaret om hur det skulle gå till för att stoppa Nord Stream då USA inte har inflytande över det beslutet:

”There will be no longer a Nord Stream 2,we will bring an end to it!”
Och på frågan hur?
”I promise you, we’ll be able to do it”
Med ett sliskigt Biden smile

Men nä,det är inte alls USA som ligger bakom,,det är Kina 🙄
Citera
2023-02-17, 19:35
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.Thunbergzein
En ljudboj har använts pga omständigheterna. Bara att acceptera det svensson. Punkt.

Citat:
USAs ledare säger att den kommer tas ur bruk strax innan någon spränger den, vad är det du inte förstår?

Strax innan, som åtskilliga månader innan...

Citat:
Radiodetanation är sonarboj, rätt sonarboj reläar information från etern ned i djupet.
Enklaste varianten är att skicka ett antal ping tänk morsekod.

Nej radiodetonation är via redan existerande radiosystem för kommunikation med ubåtar i undervattensläge (bland annat ZEVS i Rysslands fall) eller med hjälp av en flytantenn som skickas upp från laddningen vid förutbestämda tidpunkter, varvid man kan ta emot sändningarna direkt.

Att gå via en ljudboj är bara en onödig omväg som dessutom skulle verka röjande och innebära att det finns fler personer som kan avslöja en operation. Så helt enkelt dålig OPSEC.

Om fällning av ljudboj hade något med detonationen, så var det att en sådan fällning fick ryssarna att välja att detonera sina laddningar.
Citera
2023-02-17, 19:42
Bannlyst
Citat:

Nej radiodetonation är via redan existerande radiosystem för kommunikation med ubåtar i undervattensläge (bland annat ZEVS i Rysslands fall) eller med hjälp av en flytantenn som skickas upp från laddningen vid förutbestämda tidpunkter, varvid man kan ta emot sändningarna direkt.

Att gå via en ljudboj är bara en onödig omväg som dessutom skulle verka röjande och innebära att det finns fler personer som kan avslöja en operation. Så helt enkelt dålig OPSEC.

Om fällning av ljudboj hade något med detonationen, så var det att en sådan fällning fick ryssarna att välja att detonera sina laddningar.

Nu får jag en känsla att du har lärt dig vissa saker och termer någonstans utan egentligen förstått vad det är.

Du kan få kalla det radiodetonation osv men det är exakt det jag skrev.
Läs om vad jag skrev och tänk till lite. Rätt sonarboj för detta skickar en signal ned i djupet till en mottagare som triggar detonatorn. Det finns en massa inblandade i en operation som detta men det betyder inte att dom alla vet vart dom är eller vad dom håller på med.
Citera
2023-02-17, 19:43
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:

Ja exakt, strax innan. Geopolitiska strategier är inte direkt "30-sekunder på TicToc-kompatibla"?
Citera
2023-02-17, 19:43
Medlem
Citat:
Hej rysstroll.

Är Amerikanerna bättre än Tyskarna och Ryssarna? Jag bor i hyreslägenhet utan kk. Jag har kompisar. Jag bor i Nord/Väst Europa. Röda armén har inga rättigheter i Euroasia.
Citera
2023-02-17, 19:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Nu får jag en känsla att du har lärt dig vissa saker och termer någonstans utan egentligen förstått vad det är.

Du kan få kalla det radiodetonation osv men det är exakt det jag skrev.
Läs om vad jag skrev och tänk till lite. Rätt sonarboj för detta skickar en signal ned i djupet till en mottagare som triggar detonatorn. Det finns en massa inblandade i en operation som detta men det betyder inte att dom alla vet vart dom är eller vad dom håller på med.

Och lika fullt så är en radioboj ett onödigt mellansteg, eftersom ett dussin länder redan har radiosystem som kan nå direkt ner till en ubåt i undervattensläge. Eller i det här fallet sprängladdning. En ljudboj vore således ett onödigt och röjande mellansteg.

Citat:
Ja exakt, strax innan. Geopolitiska strategier är inte direkt "30-sekunder på TicToc-kompatibla"?

Strax innan som 231 dagar innan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in