Citat:
Ursprungligen postat av
Himmalajja
Jag är inte alls säker på att Ryssland förlorar i ett utnötningskrig. Risken är större att några västländer tröttnar och hellre vill ha billig energi och billiga råvaror, och när det tåget börjar rulla hakar andra på av konkurrensskäl. Väst måste hjälpa Ukraina att avgöra kriget inom överskådlig tid. En WWI-situation med fem års skyttegravskrig som böljar fram och tillbaka vore en katastrof, främst för Ukraina, men även för resten av världen med de hinder och den osäkerhet det skapar.
Man kan förstås aldrig veta hur den interna politiken i Västvärlden förändras. Men risken att Västvärlden ska "tröttna" rent fysiskt som Ryssland verkar hoppas är försumbar. Just nu investerar Västvärlden väldigt lite i Ukraina. Jag läste någonstans att EU ska ge 18 miljarder euro i finansiellt bistånd till Ukraina i år. Det kan låta mycket men är bara en femtedel av vad EU ger i bistånd till tredje världen under samma period.
För Ukraina (och för det framtida Ryssland) är ett utdraget krig förstås en katastrof. Men för Västvärlden är det ingen stor grej. Om Ryssland krigar mot det samlade väst, vilket ryssarna gillar att hävda, så borde de skaka av skräck. För om Västvärlden krigar så gör de det inte mer än med kanske ett lillfinger än så länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
nidhoogen
Ryska MoD förser inte Wagner med något, Wagner är en privat aktör.
Du är förstås berättigad en åsikt. Men om du hade läst telegram-länken jag postade förut så hade du sett att det var Wagner själva som bönade och bad den ryska militärledningen om mer artillerigranater. Lite konstigt att de måste be militären om granater om de kan köpa in egna, tycker du inte?
Citat:
Sen har du fel, väldigt fel.
Jag har aldrig påstått att Västvärlden skulle ha haft större produktion av artillerigranater än Ryssland när konflikten inleddes. Ryssland har alltid lagt stor vikt vid artillerikvantitet, så det är fullt logiskt om de producerar mer granater än Väst.
Din egen länk säger också att den ryska produktionen av artillerigranater var 1,7 miljoner per år innan kriget började. Sedan säger den att Ryssland just nu skjuter bort 20000 granater om dagen, motsvarande 7,3 miljoner granater om året. Och den nuvarande förbrukningen är en kraftig minskning från i somras då ryssarna skröt med att de sköt bort 50000 granater om dagen. Även om den ryska granatproduktionen har ökat sedan kriget inleddes säger det sig självt att de inte kan hålla jämna steg med den typen av konsumtion. Ryssarna kommer alltså att få ransonera med sin artilleribeskjutning, precis som Ukraina har gjort sedan kriget inleddes.