2023-02-17, 09:26
Medlem
45-75Marlins avatar
Då Ukraina är klar med Ryssland lär de inte ens klara av Moldaviens försvar
Citera
2023-02-17, 09:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Du tror inte Ryssland räknade med sanktioner innan de gick in? Sanktioner är västs modus operandi. Fråga Iran, Irak, Nord Korea, Syrien, Libyen osv osv..

De räknade med dem - och planerade för dem.

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1626476293968502785?t=eZzWDDB-nyHCfxjASRSM3g&s=19

Stephen Walt, professor of international relations at Harvard University, for Foreign Policy:

"Putin turned out to be right in predicting Russia can withstand any sanctions pressure.
The second correct prediction is that Russians will agree with Moscow's chosen political course.

Jo, jag tror Ryssland har räknat med vad som händer i worst case, och bedömt att de kommer klara kriget trots det. Återstår att se om de har räknat rätt. Jag tror de 3 kommande månaderna blir kritiska. Om trenden (budgetunderskott, frysta tillgångar, lånemöjligheter) vänder uppåt här i H1, så får man konstatera att Ryssland vann det ekonomiska (försvars-)kriget, i den mån såna krig övht har en vinnare.
Citera
2023-02-17, 09:29
Medlem
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1626472945089486848

175.000-200.000 ryska "förluster" varav 40.000-60.000 döda. Det är enligt brittiska underrättelsetjänsten vars uppgifter hittills har varit extremt välgrundade.

Det finns förstås ett mörkertal utöver detta även här som de inte spekulerar om storleken på.
Citera
2023-02-17, 09:30
Medlem
Kenneth Gregg med sin morgonuppdatering om de ryska turisterna, som han kallar dem. Lite kul faktiskt.

17.02.2023 uppdateringen och rubriken är "ingenting nytt på Östfronten".

Rubriken säger allt så den militära uppdateringen blir kort.

Turisterna försöker med ideligen omgrupperingar få något till stånd vid Kreminna men dessa omgrupperingar sprider mera virr varr bland turisterna själva än vad en klar strategi skulle göra. Det förekommer flera rapporter om att de strider sinsemellan i tron att det är vi som attackerar. Dessutom förekommer det rapporter om att styrkor flyttas till Mariupol och därifrån till Melitopol. Om turisterna har sådana långa distanser att köra, dessutom på usla vägar, har vi snart en milslång konvoy (typ den som var på väg mot Kyiv i mars). Dessa eviga förflyttningar tär både på manskap och materiel.

Vid Bakhmut försöker turisterna avancera från nord men för att lyckas inta Bakhmut måste man också avancera syd om staden. Eftersom sydoffensiven har misslyckats totalt är och förblir Bakhmut en köttkvarn.
Övriga fronter är i stand still.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-02-17, 09:32
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Har bara sett ett eller 2 klipp på HIMARS system som förstörts in action (båda av Lancet har jag för mig), resten av de påstådda förstörda systemen är missilattacker på diverse statiska mål (som den igår).

Har Ryssarna intel att t ex ett system är på reparation eller service så kommer de skicka missiler.
Länk till de klippen tack!

De enda klipp jag sett är ju på påstådda HIMARS, men som visat sig vara annat
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm.., kanske Ukraina förväntar sig att ryssen skall pröva sig på ett drag.., ifrån söder ?
(det borde klarna snart, klockan börjar närma sig 5 på 12 om ryssen skall göra något större innan ler-perioden kör igång igen)
Jag tror inte att de hinner det, i och med att blidväder redan är att vänta. Å andra sidan var det inget "problem" för dem i fjol, eftersom de fortsatte ändå. Utan större framgång.

Den som lever får se.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ja exakt, och hur har det gått för dem tycker du?

Det är ju precis i det sällskapet Ryssland kommer att befinna sig ekonomiskt under de närmaste generationerna.

Zelensky krävde nyligen sanktioner mot alla länder som fortsätter handla med Ryssland.
När väl USA har sanktionerat alla länder som inte går i deras ledband kommer USA upptäcka att de är isolerade och utan vänner.
När petrodollarn kollapsar (bara en tidsfråga) får Tyskland skicka Marshallhjälp till Washington istället.
Citera
2023-02-17, 09:34
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Orkesterns förfrågan om hjälp besvarades snabbt tydligen, nu spelar de sina symfonier igen.

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1626297974866182145?t=RToQ7wQtWftpR4-QKuhZVQ&s=19

"Russian forces are increasing artillery fire rate in the area of Bakhmut," - US Secretary of Defense L.Austin

"As for whether Russia has launched its offensive. As you heard from me before, we observe Russia continues to send large number of troops to the combat zone," he said.
Står inget om Wagner där?

Har du svårt att tolka texten?
Citera
2023-02-17, 09:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Din lille internetkrigare haha.
Mina spöken försöker jag tala till rätt i denna tråd.
Att mina landsmän sitter och hetsar fram ett krig i vår närhet fast samtidigt inte vill delta ser jag som ett enormt problem.

Oavsett vem som skulle angripa mitt fosterland så är jag både utbildad och förberedd att försvara mitt land på ett sätt du aldrig själv kunnat tänka dig.

Du och dina patetiska krakar i denna tråd satt för inte alls länge sedan och trodde invandringen skulle lösa vår välfärd och tyckte att 7 klövern är de enda vettiga.
Samtidigt som du tycker Pridetåget är något spännande och upplyftande.

Ni köper precis allt träskmedia spyr ur sig med hull och hår.
Ni är typen som låter babbar dra ner trosorna på era ungar på badhus för att sedan inför familjen få stryk för ni klara inte att reda ur situationen.

Jag är typen som är precis rakt i mot detta.
Förbannade fjantar
Eftersom det du säger inte går ihop, så tror jag förstås inte att du är mer etniskt svensk än de som heter varianter på profeten i förorterna. Varken ditt språkbruk eller dina åsikter går helt enkelt ihop. Vilket fosterland du pratar om blir därför osäkert.
Att försöka lägga åsikter på mig som jag inte har, blir därför inte lyckat heller, då du inte verkar veta hur svenskar som är emot invandringen resonerar. Man tar förstås reda på andras åsikter först, innan man anklagar dem för något.

Nu handlar den här tråden om kriget i Ukraina, så du kanske skulle hålla dig där. Om du är insatt?
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-17 kl. 09:46.
Citera
2023-02-17, 09:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mja, vaccin och militärt material är VÄLDIGT olika produktionsteknologier.

Jag tror svaret ligger i det fetade till rätt stor del. Du har helt rätt i att själva utgifterna till nyproduktion till Ukraina har varit låga hittills.
Det är annorlunda men å andra sidan finns det en väldigt stor produktionskapacitet i väst. Men att få Sandvik, Atlas Copco och mindre tillverkande företag att ställa om sina CNC-svarvar för att tillverka artilleri kommer inte att ske förrän vi själva är inblandade i kriget.

Där har Ryssland både en fördel och nackdel, fördel att de kan trots att de produktionsmässigt är ett litet land producera en hel del genom att ställa om från vanlig produktion. Nackdel eftersom de slår sönder sin ekonomi långsiktigt.
Citera
2023-02-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
jag ville bara lyfta att vad som är "verklighet" är relativt beroende på var du befinner dig och vem du är
för en del i Donbass är hjälpen från Ryssland en befrielserörelse
för andra i Donbass är det en fientlig ockupation
det finns helt klart två olika perspektiv

Nej verklighet är inte relativt. Om jag säger att månen är en grön ost och det så är inte det verklighet hur mycket jag än inbillar mig och vill att det ska vara så.
Donbass är en del av Ukraina oavsett vilka känslor vissa har om den saken.
Citera
2023-02-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Ukraina har det största nazist-problemet, Flashback har ett lite mindre nazist-problem och Ryssland har ett ännu mindre nazist-problem.
Så ur din synvinkel är det ett stort problem att nazister inte kom in i Ukrainas parlament men ett mindre problem att de kom in i rysslands parlament? Det är oavsett vad inte en giltig anledning att bedriva utrotningskrig på sina grannländer som barnamördare v.puttin just nu gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in