2023-02-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Så sammanfattningsvis kan man säga att jag reser extremt billigt med väl valda pauser.
Det är både trevligt i sig, och fint för plånboken.

Det är helt omöjligt att ta ditt trollande på allvar. Du tar med de kostnade och utgifter som passar din Zoe vänliga kalkyl och skiter i resten?

ALLA kostnader ska med, dvs inköpspris, värdeminskning, servicekostnader, reparationskostnader, skatt, försäkring och så klart bränslekostnader.

Med de reparationskostnader du har på din bil så är antagligen en äldre tesla på avbetalning med gratis laddning betydligt billigare. Eller att leasa en ny bil med service och garantier.

Eller varför inte räkna som du gör? Man snor en gammal bensinare (gratis) och kör runt genom att slanga soppa från andra bilar eller smita från notan på bensinmacken. Sen kan man sälja bilen för några tusenlappar och faktiskt göra vinst

Helt ärligt, ekonomi är inte din starka sida. Hur mycket lägger du undan per månad i reparationer? Eller kör du SMS-lån när det smäller?
Citera
2023-02-16, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Räknar BAB7 Att han kört 22500mil, så har han laddat ca 1000 ggr, då bilen går runt 20 mil på en laddning.

En full laddning tar 1 timme, Alltså 1000 timmar.

1000 timmar på ofta lite sunkiga laddplatser.

Med 40 timmars arbetsvecka så blir det ca 25 veckors laddande. Eller 6 månaders på någon gudsförgäten plats.

Tror jag väljer en Tesla Y. Gillar inte övergivna sunkställen för spara någon krona. 250kW laddning spar min tid. 6 månader av mitt liv lägger jag inte på sitta och huttra på Lidl eller Aldi i Tyskland eller andra sunkiga laddställen annorstädes.

Jag laddar min bil utanför porten på Stockholm stads gatuparkering med el, vid köpcentrum, restauranger, vid kontoret m.m. Bara vid lång körning har jag behövt sitta vid nån sunkig elstation.
Citera
2023-02-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Alltså jag har ju kört många bensin och dieselbilar förr också, och har som sagt även en bensinare i hushållet även idag, så vet ju vad jag jämför med.
Och ZOE är i sammanhanget ekonomiskt oslagbar.
Så långt kan vi nog vara överens.

Enligt mina beräkningar har jag hittills, inkl reparationer och strömförbrukning sparat 206.000 kronor.
Den exakta besparingen beror på olika parametrar, men hur som helst så rör vi oss i området runt 200.000 i ren besparing med ZOE.

Angående förbrukningen måste jag säga att du ligger lite väl lågt, jag kör i princip aldrig under 100 km/h den största delen av min körning, och då får man räkna en högre snittförbrukning också.

Jo då, jag är faktiskt en (av inte allt för många av tråden att döma) som förstår att du sparat ett sexsiffrigt belopp på drivmedel genom att köra elbil. Jag är t o m en av de ÄNNU färre som kan hålla med om att det är rätt skönt med pauser för att käka, sträcka på benen, gå på muggen, bara göra nå´t annat än att koncentrera sig på bilkörningen ett tag...
Men jag råkar också tycka att vi kan hålla oss till fakta, och att du skulle ha sparat 330 000 på drivmedel på 22 500 mil som du påstod innan stämmer med största sannolikhet inte.
Vi kan väl också vara överens om att parametrar som vilken annan bilmodell man ska jämföra med och ett rättvisande genomsnittspris på drivmedel under fyra år och exakt hur mycket blyfot du faktiskt har är rätt knepigt. Men jag hävdar fortfarande att dina 330 000 inte är realistiskt.
Citera
2023-02-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Men jag råkar också tycka att vi kan hålla oss till fakta, och att du skulle ha sparat 330 000 på drivmedel på 22 500 mil som du påstod innan stämmer med största sannolikhet inte.
Vi kan väl också vara överens om att parametrar som vilken annan bilmodell man ska jämföra med och ett rättvisande genomsnittspris på drivmedel under fyra år och exakt hur mycket blyfot du faktiskt har är rätt knepigt. Men jag hävdar fortfarande att dina 330 000 inte är realistiskt.

Säg vilken bil det är du menar som drar under 0.7 i motorvägsfart så kan vi ju kontrollera om det verkar rimligt.
Citera
2023-02-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Säg vilken bil det är du menar som drar under 0.7 i motorvägsfart så kan vi ju kontrollera om det verkar rimligt.
T o m min sletna gamla SAAB 9-5 från 2003 kvalade in på under 0,7... Min flickväns Ford Fiesta har som sagt uppgiven förbrukning på 0,45 på landsväg. Tror nog i princip samtliga moderna bilar som inte är SUV:ar, rena sport / lyxbilar eller på annat sätt "fläskiga" bilar lyckas med att klara 0,7. Om man med motorvägsfart räknar att hålla hastighetsbegränsningarna... Trycker man upp den i 150 blås på E4:an blir det naturligvis andra siffror.
Citera
2023-02-17, 06:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Jag laddar min bil utanför porten på Stockholm stads gatuparkering med el, vid köpcentrum, restauranger, vid kontoret m.m. Bara vid lång körning har jag behövt sitta vid nån sunkig elstation.

TS kör ju många mil i Europa. Blir många timmars laddande på Aldi, Lidl och öde parkeringsplatser.

Sitta och huttra på vintern i en utkyld Zoe är inte min melodi.
Snabba stopp och 250kW laddare funkar bättre om man inte är självplågare.
Citera
2023-02-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sitta och huttra på vintern i en utkyld Zoe är inte min melodi.

Jag tror inte han åker vintertid, och om han gör det så kan man köra sätesvärmaren och förvärmning av bilen samtidigt som man laddar. Så han sitter inte och skakar i -20 i vilket fall.
Citera
2023-02-17, 08:41
Medlem
Mullrets avatar
Har undrat varför BAB7 är så ofta i Tyskland och kör runt i Europa. 22500 mil är imponerande.

Nåväl, inlägg #20 i denna tråd ge svar på frågan.

(FB) Vilka horor är populärast?

Ger en röd Zoe rätt signal till de förtappade individerna BAB7 besöker? Känns det eko-vänligt och grönt?

200 damer på 1 år. Hur hinner du med? Inte konstigt motorerna i din Zoe rasar. De måste få jobba för fullt så du hinner med dina föresatser.
Senast redigerad av Mullret 2023-02-17 kl. 08:48.
Citera
2023-02-17, 09:20
Medlem
Jo, men desto större anledning att ha en ekonomisk bil då. Så man får pengar över till annat. Synd bara att det är så litet baksäte.

Edit: Kanske det är förklaring till att han inte har något emot att stanna och ladda en timme. Kombinerar laddning med nöje.
Senast redigerad av Fredrik 2023-02-17 kl. 09:27.
Citera
2023-02-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Vem fan byter bil en gång per år eller vartannat?
Som privatperson köper man en ny bil och behåller den resten av livet!
Då blir billigt i det långa loppet, om det var kvalitet man köpte.

Sommartid kan man ju se en del bilar inköpte på 60-talet och ibland ser de ut att vara i gott skick.

Jag tror att det var i somras. Jag mötte en gubbe i en Saab från 60-talet. Sådana där bilar med rattväxel och det var väl 3 växlar?
Är man rädd om saker och ting kan de hålla länge.
Om jag var tvungen att byta motor minst vartannat år hade jag sålt bilen snabbast möjligt , sån usel kvalitet blir dyrt i längden oavsett om man kan gratisladda genom att sitta i timmar utanför Lidl eller Ikea .
Citera
2023-02-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jo, men desto större anledning att ha en ekonomisk bil då. Så man får pengar över till annat. Synd bara att det är så litet baksäte.

Edit: Kanske det är förklaring till att han inte har något emot att stanna och ladda en timme. Kombinerar laddning med nöje.
Hur tätt är det mellan bordellerna därnere ?
Är det månne utanför dem man hittar de gratisladdstolpar han talar om ?
" Ladda din bil medan du tömmer din laddning hos oss"
Citera
2023-02-17, 15:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det är helt omöjligt att ta ditt trollande på allvar. Du tar med de kostnade och utgifter som passar din Zoe vänliga kalkyl och skiter i resten?

ALLA kostnader ska med, dvs inköpspris, värdeminskning, servicekostnader, reparationskostnader, skatt, försäkring och så klart bränslekostnader.

Med de reparationskostnader du har på din bil så är antagligen en äldre tesla på avbetalning med gratis laddning betydligt billigare. Eller att leasa en ny bil med service och garantier.

Eller varför inte räkna som du gör? Man snor en gammal bensinare (gratis) och kör runt genom att slanga soppa från andra bilar eller smita från notan på bensinmacken. Sen kan man sälja bilen för några tusenlappar och faktiskt göra vinst

Helt ärligt, ekonomi är inte din starka sida. Hur mycket lägger du undan per månad i reparationer? Eller kör du SMS-lån när det smäller?
Dum eller bara ignorant?

Jag har redovisat den ekonomiska kalkylen precis här i tråden, och den visar en besparing på 206.000 kronor inkl alla utgifter - laddkostnader, service och reparationer.

Om du fortfarande inte förstår, så kan jag inte hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in