2023-02-17, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Yes, ungefär. En bit ut till havs verkar stormen kunna bli 22m/sek i medelhastighet.

Om det når in 30m/sek vindbyar i land som det verkar, tror jag ändå en del kommer bli strömlösa, vi får väl se.
Hur påverkar det ström? Att ledningarna rasar?
Citera
2023-02-17, 03:45
Medlem
Det är märkligt men just nu och hela kvällen så har det varit extremt lugnt, vindstilla och uppehåll i Lund. Snart ska helvetet braka loss med stormar och även orkan på sina ställe i södra Sverige. Det ska även spöregna hela havet över oss.

Men nu är det som man säger lugnet före stormen. Hur är det ens möjligt? Jag vet inte men jag tänker inte lämna hemmet förrän allt är över på lördag eftermiddag eller vad det nu blir. Under tiden får man stärka sig med den bästa whiskyn man har.

Håll tummarna för oss!
Citera
2023-02-17, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur påverkar det ström? Att ledningarna rasar?

Att träd faller över luftledningar är en anledning.

Ett annat problem längs kusten är att vinden river loss så mycket skum från vågtopparna att luften blir saltbemängd. Saltet lägger sig som en hinna på elektrisk utrustning och skapar överslag. Drabbar mest kopplingspunkter och transformatorer: lätt att lokalisera, lätt att åtgärda - men kräver personal.
Även ett enkelt avhjälpt fel tar timmar att åtgärda om personalen är upptagna på annat håll.
Citera
2023-02-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är märkligt men just nu och hela kvällen så har det varit extremt lugnt, vindstilla och uppehåll i Lund. Snart ska helvetet braka loss med stormar och även orkan på sina ställe i södra Sverige. Det ska även spöregna hela havet över oss.

Men nu är det som man säger lugnet före stormen. Hur är det ens möjligt? Jag vet inte men jag tänker inte lämna hemmet förrän allt är över på lördag eftermiddag eller vad det nu blir. Under tiden får man stärka sig med den bästa whiskyn man har.

Håll tummarna för oss!

Ja, i Lund är det lugnt nu. Men i eftermiddag ska det braka loss!

Håll i dig, KamratBlue.
Citera
2023-02-17, 08:46
Medlem
Här verkar det vara en karta med tidslinje som man kan följa stormen. Stavanger borde väl vara först ut vid ca kl 13.00. Då får vi en indikation på hur stark stormen är.

https://weather-radar-live.com/sv/storm-radar/

https://www.windy.com/-Webcams/Norway/Rogaland/Storhaug/Vågen-(Stavanger)/webcams/1578993455?58.978,-0.846,6

Otto:

https://www.youtube.com/shorts/jrT6MfMqtaI
Senast redigerad av leosurvey 2023-02-17 kl. 09:22.
Citera
2023-02-17, 09:28
Medlem
Hur påverka stormen Skåne? Kommer vi känna av den eller
Citera
2023-02-17, 11:21
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Hur påverka stormen Skåne? Kommer vi känna av den eller

Jadå, t.ex Kristianstad kommer ha 15 m/sek med byvindar upp till 25 m/sek. Jag tror kommer vara jävligare än vanligt för att det är storm blandat med regn som gör det till ett helvete om man nu ska vistas utomhus.
Citera
2023-02-17, 12:35
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jadå, t.ex Kristianstad kommer ha 15 m/sek med byvindar upp till 25 m/sek. Jag tror kommer vara jävligare än vanligt för att det är storm blandat med regn som gör det till ett helvete om man nu ska vistas utomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Håll tummarna för oss!
Det ösregnar i Hässleholm och det har börjat komma vindar nu.
Najs
Citera
2023-02-17, 12:43
Medlem
Följ vädret här och Ställ in som det passar. Klockslag ställer du längst ned. Här nedan exempel
Blås på Otto !

https://www.ventusky.com/?p=55.9;13.2;4&l=gust
https://www.ventusky.com/?p=55.3;12.4;4&l=wind-100m

Jo då. Webbkameror finns även här
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-02-17 kl. 12:59.
Citera
2023-02-17, 14:19
Medlem
FenrirGreybacks avatar
Blir det något i Stockholm?
Citera
2023-02-17, 14:50
Medlem
111 km/h.

Kan detta få höghus att falla?

Är byggnaderna så pass dåligt byggda i danmark och sverige?

Ja har lust och åka till stranden och klä av mig naken och sträcka båda armarna och ta emot vinden och känna hur den fladdrar mina balls.
Citera
2023-02-17, 14:54
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenrirGreyback
Blir det något i Stockholm?

Näää bara några kpist skurar av bly här och där som vanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto