2023-02-17, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag rättade dig där. Det var mindre än en 1/4 som önskade att vara under ett ryskt styre i donbass innan kriget körde igång.

Du är mer än naiv om du tror dessa siffror har gått upp sedan dess i.o.m tvångsrekrytering, död, förstörelse av egendom och mer fattigdom.

Men det är du inte, dvs "mer än naiv". Utan du bara snackar skit !

De som strider för DPR och LPR är ju mest hardcore av alla.
Många ryssar som är anti Kreml har ju varit väldigt kritisk mot de miljontals "ukrainare" i östra landshalvan som valde att stanna där sedan 2014.
De menar på att om inte alla dessa miljontals ukrainare/ryssar varit så separatistiska mot Kiev så hade inte ryska familjer behövt offra sina söner nu.

I princip alla som stannade i Donbass efter 2014 är ju om inte proryska så åtminstone inte ukrainarunkare. Sen var det lite av folkutbyte de mer proryska flytta öster, söderut, Krim eller Ryssland medan de mer ukrainarunkare mot Kiev, centralt, västerut och Polen.
Citera
2023-02-17, 02:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sett två stycken iaf. En som sköt Stugna-P och en (Witch) som var inom artilleri. Inom infanteri eller jägarförband/SOF så är det nog jäkligt ovanligt med tjejer. Kan inte minnas jag har sett någon tjej som strider aktivt i detta kriget.

Det här är en video från början av kriget, en ukrainsk tjej som verkar iskall. 0:56 ungefär.

https://www.youtube.com/watch?v=lRQ7A_9Phpw

Fanns också en video med en ukrainsk tjej som var skytt i en BTR, den verkar ha försvunnit av upphovsrättsskäl.
Citera
2023-02-17, 02:50
Medlem
I youtube-videor som behandlar konflikten och analytikernas syn på vad de tror är eller var Putins mål med invasionen av Ukraina förbigår ofta betydelsen av hur både Kina och Ryssland såg på USA:s invasion av Irak 2003. Jiang Zemin och Putin, båda, insåg att det USA gjorde var total bullshit i termer av motiv, WMD och terrorism, då det fanns vare sig det ena eller det andra närvarande. Saddam var sekulär och hans regim bekämpade islamisterna och Hans Blix och FN hade tagit väck det värsta av Iraks WMD kapacitet. Men, trots detta så invaderade ändå USA. Det kan mycket väl ha påverkat Putins framtida beslutsbana vilket vi kom att se senare i Georgien 2008 och östra Ukraina samt Krim 2014. Frågan är då om detta kriget var förutbestämt oavsett USAs agerande eller om det påverkade Putin och Ryssland till att anta, anything goes, bara man har propaganda som täcker upp för dissonansen mellan ens agerande och påstådda motiv.
Citera
2023-02-17, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Så Ryssland avnazifierar Ukraina med hjälp av nazister i Wagner? Sen tog jag friheten och läsa lite gamla inlägg från dig, jag gissade rätt om dig, vaccinmotståndare, hat mot judar, hat mot mångkultur, hat mot homosexuella, kvinnohatare och det var bara 2-3 sidor jag snabbläste. Hur mår du egentligen?

Jag frågar igen, avnazifierar Ryssland Ukraina med hjälp av nazister?

Om nu Wagner är nazister vet jag ej. Kanske några men inte alls i den omfattningen som Azovbataljonen och andra bataljoner inom den ukrainska armén. Dessutom har inte Wagner och Azovbataljonen ställts mot varandra så många gånger. svaret på din fråga måste bli nej.

Off topic: Kritik är inte hat men det vet du säkert redan. Och att försöka vinna debatter genom Ad Hominem känns väldigt 2010-tal. Kliv in i matchen.
Citera
2023-02-17, 03:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nu är det varken Irak eller USA som invaderat Ukraina, det är ryssland och dess fascistregim. Kul att du drog upp det, barnamördare v.puttin ylade för ett år sedan om nazister i Ukraina, pravda, sputnik, alla ryska medier (de är ju alla statskontrollerade) och Peskov hängde på, men det finns inga nazister i det Ukrainska parlamentet, de fick så få röstar att det inte ledde till en enda mandat medan det i ryska duman sitter öppna nazister. Hur förklarar du det?

Ukraina har det största nazist-problemet, Flashback har ett lite mindre nazist-problem och Ryssland har ett ännu mindre nazist-problem.
Citera
2023-02-17, 03:02
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och du tycker alltså att det är något positivt att ett land lägger sådana resurser på vapen och ammunition istället för att ordna med sjukvård och rinnande vatten åt befolkningen?

Om du talar om vilket som är ditt närmaste sjukhus så skriver jag till de ansvariga politikerna där och föreslår omedelbar nedläggning av sjukhuset och att pengarna istället ska satsas på den svenska vapenproduktionen. Det vore väl bra? Dessutom kan vi minska Trafikverkets anslag för vägunderhållet i ditt län, enligt traditionell rysk standard behövs inte asfalt på vägarna. Ok?

Bättre lägga pengarna på vapen än på sjukvård av flera hundratusen soldater som redan är döda.
Citera
2023-02-17, 03:03
Medlem
Voelsens avatar
Putin krigar in i kaklet, till sista ryss!
Citera
2023-02-17, 03:17
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Intressant att Wagner-gruppen just gått ut med en offentlig vädjan om mer ammunition eftersom de har kritisk brist på artillerigranater:
https://t.me/grey_zone/17251

Om Wagner säger att de har kritisk brist på artillerigranater så kan man misstänka att hela den ryska armén har kritisk brist på artillerigranater men att ingen annan del vågar säga det offentligt.

Det låter konstigt. Ryssarna skulle jul gå på offensiven nu. Går åt mycket ammo nu och Wagner blev kanske utan?
Citera
2023-02-17, 03:24
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Det låter konstigt. Ryssarna skulle jul gå på offensiven nu. Går åt mycket ammo nu och Wagner blev kanske utan?

Vänta bara, snart kommer Shostakovich Army
Citera
2023-02-17, 03:24
Medlem
Jaha.. nu när det börjar brännas så minns plötsligt CIA att en ”Ukrainsk grupp” ville sabotera Nordstream.. jamen dåså då kan vi avskriva USA helt äntligen.
Citera
2023-02-17, 04:40
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Att deras artillerianvänding har gått ner kan ju dock vara att de omgrupperar och vill ha fulla lager inför att de räknar med att skjuta fram fronten rejält nu.

Ukraina sa att Ryssland skulle ha fallit nu och kollapsat. Verkar mest var propaganda då de verkar vara ännu mer man vid fronten som trycker på…
Men vi får väll se vad som händer kommande tre veckor.
När sa Ukraina att Ryssland skulle ha fallit nu?

Vad jag hört dem säga är att kriget kan pågå i flera år.

Länka gärna!
Citera
2023-02-17, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
En del döda åldringar gräver de tydligen upp på kyrkogårdarna också. De nyfödda slits från vaggorna.
Hade dom inte börjat ta husdjur också på försök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in