Citat:
Ursprungligen postat av
Luckyaso
Finns inte alltid svart eller vitt mellan ukrainare och ryssar och det är väl egentligen en av Putinas poänger men en liten andel kan ha varit myndighetspersoner eller de som flyttat dit sista tiden eller fått något slags nazistiskt uppvaknande.
Annars är det helt ryskt på ön långt före 2014 och Ukrainarunkare betraktas som invandrare där. Odessa var också 99% ryskt alltså ukrainare var inte ens största minoritet utan fanns andra grupper så kanske 90% ryssar då men inte ens 1% ukrainare.
Områden norr om Krim var lite mer blandar och folk pratar båda språken eller dels ryska och dels surzjik.
Sen har en ukrainsk identitet vuxit sedan Sovjet men kom inte och säg att något av det som skrivs i väst eller svensk media är sant för det är ren bullshit
Det säger sig självt att en majoritet inte är etniska ryssar om man definierar etnisk ryss som att de inte har ukrainska föräldrar.
Helt ryskt var det i meningen att alla pratade ryska. Men du kan (som väldigt tydligt ses i kriget) vara rysktalande och en riktig Bandera-nazist.
Före kriget fanns det stora grupper som hade "dual identity". De såg sig som ukrainier och ryssar, utan att det var motsägelsefullt. Lite på samma sätt som vi ser oss som västerlänningar och svenskar, och västerlänningars gemensamma språk och kultur är engelsk/amerikansk. Det är en liknelse, och alla liknelser fallerar. Men det ger ändå en viss empati för hur de med dual identity såg på sig själva och det runt omkring dem.
Konflikten har haft den effekten att många av dessa fick "tänka om". Vissa drog den radikala slutsatsen att de slutade vara ryssar i avsky över Putins agerande, och slutade använda ryska språket. Andra, t ex på Krim, drog slutsatsen efter Euromaidan att Ukraina var ett fucked up projekt och vände sig helt mot Ryssland. Identiteterna är inte de samma som den var före 2013. Min gissning är att det är få som säger "Jag är stolt ryss, och stolt ukrainier, men jag hatar Putin" idag. De flesta har valt sida. Dual identity är inte så vanligt längre.
Vad betyder det för kriget då? Jo att där antagligen är stora "winner-takes it all-effekter". De på västra sidan är single-identity ukrainian, och de i öst är i ökad grad pro-ryska. Naturligtvis med undantag och minoriteter. Men där sitter inte lika många "latenta ryssar" i Odessa idag som gärna skulle bli befriade och/eller är lätta att förryska som där gjorde 2014.
Ett intressant område tror jag är Melitopol. Det ligger mitt emellan, undrar hur folk resonerar och känner där idag. Man får (som västlig bedömare) vara ödmjuk och inse att man inte vet.