2023-02-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
The Russian MoD announced...

anyway..

Hör gärna av dig när de annonserar sin villkorslösa kapitulation..
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sett två stycken iaf. En som sköt Stugna-P och en (Witch) som var inom artilleri. Inom infanteri eller jägarförband/SOF så är det nog jäkligt ovanligt med tjejer. Kan inte minnas jag har sett någon tjej som strider aktivt i detta kriget.
Har sett hyfsat autentiska bilder på en kvinnlig blågul prickskytt. En arvtagare till de dekorerade kvinnliga prickskyttar som fanns i Sovjetunionen.

Finns också en hel del bilder på ukrainska kvinnliga "soldater" som troligtvis är fotomodeller, eller dylikt. Det ser bara fel ut. Nytvättade persedlar som sitter fel. Typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I vår svenska armé är det omkring 20% kvinnor. Inget konstigt att Ukraina också har kvinnor.

Sharia bland dem då? Eller vad är ditt namn?

Du missade poängen är att de ukrainska män som mobiliseras nu om de är frivilliga plötsligt främst är 55+ fast man innan haft 20-50 som policy.

Sen finns det yngre män som gömt sig av olika skäl. Ett av dessa skäl är att de inte vill kriga för Ukraina för de känner sig mer ryska eller iaf vill inte kriga för Ukraina.

Dessa jagas nu på Kharkiv, Odessas gator. Dessa är stridsbara alltså. Sen finns ju andra som gör mer nytta bakom datorer eller soppkök kanske.

Men 20-50 frivilliga och lämpliga män är typ slut och på befolkning säg runt 45 miljoner så hur fan ska jag förklara för er aftonbladetrunkare.
Många vill inte strida, många dött, många skadade kort och gott
Citera
2023-02-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sett två stycken iaf. En som sköt Stugna-P och en (Witch) som var inom artilleri. Inom infanteri eller jägarförband/SOF så är det nog jäkligt ovanligt med tjejer. Kan inte minnas jag har sett någon tjej som strider aktivt i detta kriget.
Faktum är att det finns många tjejer som strider för Ukraina men de är inte där på det sätt stornazisten nidhoogen vill göra gällande.
Citera
2023-02-16, 22:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
The Russian MoD announced the destruction of two HIMARS launchers and a downing of a Mi-8 military transport helicopter of the AFU in the Kharkov Oblast.

Russian MoD har väl informerat om minst 100 förstörda HIMARS-fordon vid det här laget. Alla dock på låtsas.

I verkligheten är antal förstörda HIMARS-fordon fortfarande noll. Precis som tidigare.

Citat:
Kan nog räkna antalet HIMARS system i bruksskick i Ukraina på 3 fingrar nu..

Ja. I fantasin.
Citera
2023-02-16, 22:35
Medlem
Citat:
Var ju ett tag sen vi hörde något om den senaste wunderwaffen, HIMARS.. jag har en aning om varför..

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1626178157194670080?t=HmrYQt8etju9EJguvB8Rzg&s=19

The Russian MoD announced the destruction of two HIMARS launchers and a downing of a Mi-8 military transport helicopter of the AFU in the Kharkov Oblast.

During a night strike in Poltava Oblast, a large fuel and oil depot was destroyed.

Ja, Ryssland säger sig ha förstört hela 47st HIMARS av de 20st som levererats till Ukraina!
Synd bara att inte en enda förstörd HIMARS än så länge fångats på bild.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Jag var ute med 3 ukrainska brudar i Göteborg en kväll i december. Runt 20 år och från olika delar av Ukraina där de bott framtill 2014 eller därefter typ. Pratade båda språken och engelska och ok svenska.

Ingen stödjer Ukrianas sak fullt ut. Inte heller Rysslands. Men de resonerar och ser olika poänger och ganska neutrala. Detsamma gäller mina ukrainska/ryska kollegor. De vet inte om de är ukrainare men de vill inte kalla sig ryssar eftersom vi har miljontals aftonbladetrunkare här så skulle de kunna få problem om de sa så. Men väldigt neutrala och om något väldigt resonerande och de vet definitivt om alla problem med nazistiska förbanden, kievs korruption, att krim är och måste förbli ryskt och sådana självklara saker. Sen kan ingen påstå att denna invasionen är frisk någonstans men den sticker knappt ut för mig i en övrigt sjuk värld. Och jag ser det som väldigt logiskt att så som USA och väst samhällen hanterat många frågor kommer stor delar av övriga världen och även inom väst ifrågasätta

Jag tror det är lättare att ha den hållningen (neutrala, resonerande) om man är utanför landet.

De som stannar måste konfrontera frågan på ett annat sätt. De får det till sig i medier. I krig är det inte jätteuppskattat av majoriteten i din omgivning att du relativiserar och försöker förstå den som invaderar dig. Många är arbetslösa och behöver en mening i det. Kanske riskerar de att bli inkallade. Osv.

Jag har träffat Ukrainare av alla typer. En riktig "vi slåss ju för Europa och vår frihet", totalt oresonerande. En pro-ryss från Donetsk. Och en som verkar ha ohälsosamt mycket pengar från oklar källa och som verkade varken prorysk eller ukrainsk (dock enbart ryskspråkig).
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Sverige har skickat någon sorts färjor till Ukraina som de kan ha där broarna är sönder:
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1626255476189978624

Citat:
Var ju ett tag sen vi hörde något om den senaste wunderwaffen, HIMARS.. jag har en aning om varför..
https://twitter.com/Trollstoy88/status/1626178157194670080?t=HmrYQt8etju9EJguvB8Rzg&s=19
During a night strike in Poltava Oblast, a large fuel and oil depot was destroyed.

Himars fortsätter att spränga ryssarna långt från fronterna: https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1626198334032470016
Citera
2023-02-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Undrar, bara undrar.
Igår gick kommunistledaren Zjuganoff ut och berättade att
Putin brukar ringa honom på nätterna. Sent också. Efter
midnatt kan det hända att han ringer.
"Det går bra, jag går och lägger mig sent".
Det var i samband med det ryska kommunistpartiets 30-årsjubileum.
-
Det är väl ensamt för incel-puttler där i bunkern efter att larv-röv somnat, Zjuganoff har förövrigt suttit som partiledare i 30 år och fyller 80 nästa år, det är verkligen något som inte funkar i ryssland när gamla hökar sitter på livstid.
Citera
2023-02-16, 22:39
Medlem
HejaFinlands avatar
En rysk militärkvinna har ramlat ut från fönstret och dött. Avslöjad med korruption kanske?
https://twitter.com/Liveuamap/status/1626234517886492675
Citera
2023-02-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tack för att du sammanfattade hela dagens lista på punkter. Väst har satsat noll komma någonting procent av sin BNP på att hjälpa Ukraina att försvara sig mot ett militärt övergrepp, ryssland hade i januari ett budgetunderskott motsvarande 20% av BNP.

Bra att du tog upp de apatiska barnen, vad tycker du om de 6000 ukrainska barn som tvångsförflyttats till ryssland? Bra att du tog upp invandring, hur tänkte barnamördare v.puttin när han skrämde iväg en miljon av rysslands bäst utbildade, historiens största brain drain?

Vad gäller dödstal finns 2 tydliga historiska samband,
1, den attackerande sidan lider betydligt större förluster om parterna är ganska jämbördiga (och då ryssarna avancerat mindre än 5 km på 6 månader så kan vi anta att de är relativt jämbördiga).

2, om ryssarna är med i kriget så har de alltid flest stupade. I de båda världskrigen hade ryssarna fler stupade än alla andra länder tillsammans (undantaget Kina).

Så min gissning är 2,5 döda ryssar / 1 död ukrainare (inte 5 ryssar/1 finländare som i Vinterkriget). Det är verkligen äckligt att du tar barnamördare v.puttin i försvar

Ok Väst 0.0 något som du skrev ?

Utan väst stöd hade Ryssland vunnit på något sätt för längesedan. Med mer väst stöd tvärtom.

Jämnbördiga parter endast pga den nivå väst stöd är på.

Och dödstalet med civila och båda sidor kan lugnt passera miljonen snart och indirekta som kommer sen och alla de som endast kommer vara kostnader framöver.

Vad är poängen med ett stöd som ger maximalt antal döda?

Hur enkelt som helst att ändra kurs. 30 gånger mer stöd hade gått att fixa på 30 dagar jättelätt och tagit slut på kriget på 30 dagar.

Indraget stöd så hade Ryssland tagit Donbass och nöjt sig med det de har nu på 30 dagar.

Sen hade Ryssland fortsatt senare, detta varit dåligt och allt annat.

Och man kanske är rädd för kärnvapen eller Kina.

Men var då ärliga med att man offrar miljontals ryska och ukrianska ungdomar och barn och andra och alla offer i faderlösa barn och änkor. Och jag pratar även om ukrianska
Citera
2023-02-16, 22:40
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En rysk militärkvinna har ramlat ut från fönstret och dött. Avslöjad med korruption kanske?
https://twitter.com/Liveuamap/status/1626234517886492675

Hon skulle inte försökt jävlas med Wagner gruppen

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1626174941514145794?t=C3N6GU2XwCNuMj4xUicBhQ&s=19

"Ukrainians today are dying for the right to be homosexual" - Vice Speaker of the Senate of Poland, Michal Kaminsky
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in