2023-02-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissJustitia
Först och främst hoppas jag verkligen att Doina får upprättelse och de blir dömda, det blir ändå ett milt straff för allt denna familj har ställt till med, samtliga borde sitta på livstid för att skona medborgarna. Så mycket illa de gjort. Det borde vara det bästa för en rättsstat.

Och på ett annat sätt kan jag gilla tanken på en friande dom, då kommer de troligen likvideras eller föras bort och hittas i delar och inga kommer fällas för det. Så har hänt i liknade fall, fast efter att de suttit av straffet. Så det skulle spara samhället en del pengar. Och om man skall tro på familjen A (som vanligtvis inte håller sig till sanningen) så är redan familjen dödshotade och ett drev mot de är stort. Så de är körde i vilket fall som helst, och alla som varit nära de borde vara kloka och säga upp all bekantskap i ren självbevarelsedrift.
Tyv

Man kan hoppas att de fälls, men sedan kommer det överklagas till hovrätten som kommer att fria.HD tar ej upp fallet .

Ingen kommer att ta saken o egna händer, de enda som skulle göra det är närmaste familje. Och har de inte gjort det på 10 år så kommer det inte hända nu.
Citera
2023-02-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Tyv

Man kan hoppas att de fälls, men sedan kommer det överklagas till hovrätten som kommer att fria.HD tar ej upp fallet .

Ingen kommer att ta saken o egna händer, de enda som skulle göra det är närmaste familje. Och har de inte gjort det på 10 år så kommer det inte hända nu.
De kommer inte att fällas bland annat för att advokaten uppenbarligen angett att skälet till att sjukvård var att för att D då skulle kunnat avslöja att det fanns en relation med sonen
Citera
2023-02-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De kommer inte att fällas bland annat för att advokaten uppenbarligen angett att skälet till att sjukvård var att för att D då skulle kunnat avslöja att det fanns en relation med sonen
Tingsrätten ska ju göra en samlad bedömni g av allt som framkommit, att detta argument framförts som ett tänkbart motiv för inte att allt faller. Vi får se.
Citera
2023-02-16, 13:19
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Jag är fräck och skriver samma inlägg till dig som till CoySnitch

Frågan inte ställd till mig, men tycker du inte att det är oaktsamhet (likgiltigt) att inte söka vård på 18 dagar när Donia blir sämre och sämre? Jag sa det tidigt, och det togs upp idag: Antibiotika kunde (troligen) ha räddat Donia. Ett samtal till 112 kunde ha räddat Donia. Om paret Alvesparr inte ljugit till andra om att de hade läkarkontakt hade säkerligen någon av dem larmat. Men nej, lugnande besked. Vi har koll.
Detta är kärnan!
Citera
2023-02-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag är fräck och skriver samma inlägg till dig som till CoySnitch

Frågan inte ställd till mig, men tycker du inte att det är oaktsamhet (likgiltigt) att inte söka vård på 18 dagar när Donia blir sämre och sämre? Jag sa det tidigt, och det togs upp idag: Antibiotika kunde (troligen) ha räddat Donia. Ett samtal till 112 kunde ha räddat Donia. Om paret Alvesparr inte ljugit till andra om att de hade läkarkontakt hade säkerligen någon av dem larmat. Men nej, lugnande besked. Vi har koll.
Detta är kärnan!
Det verkar inte som om detta är detta som används som argument utan att de inte sökt vård för att dölja något .
Självfallet borde de sökt vård men frågan är om förloppet varit så fluktuerande som det ofta är vid körtelfeber där den sjuke blir bättre och sämre hela tiden och då inte märker att det går åt helt fel håll.

Tydligen ska det ha blivit sepsis och det är något som inte ens sjukvård tagit på allvar förrän det för några år sedan ändrades innan dess skickades människor hem från akuten med råd att ta symtomlindrande vilket ledde till att människor avled

Hade själv sepsis en gång där gick förloppet på ca 2 timmar från att ha nått lite konstigt och ha väldigt ont i ryggen vilket jag trodde var ryggskott . I mitt fall hade det kanske gått illa om jag varit hemma men nu råkade jag vara på inbokat besök på sjukhus när jag kände mig dålig och bad om att ta blodtryck som var mycket lägre än vad jag brukade ha

. Mottagningen tyckte att jag skulle gå till akutmottagningen vilket jag var tveksam gick dock dit hade då temp på 37 grader , 1 timme senare fick jag frossa och hade 40 grader . Trodde fortfarande att jag kunde åka hem om några timmar bara jag hämtat penicillinet ska skulle få , blev 1 vecka inlagd med intravenöst medicinering . Hade jag åkt hem och tagit panodil och bara bäddat ner mig vet jag inte hur det gått om jag fått medvetande rubbning och inte haft vett eller förmåga att ringa ambulans
Citera
2023-02-16, 14:43
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Det verkar inte som om detta är detta som används som argument utan att de inte sökt vård för att dölja något .
Självfallet borde de sökt vård men frågan är om förloppet varit så fluktuerande som det ofta är vid körtelfeber där den sjuke blir bättre och sämre hela tiden och då inte märker att det går åt helt fel håll.

Tydligen ska det ha blivit sepsis och det är något som inte ens sjukvård tagit på allvar förrän det för några år sedan ändrades innan dess skickades människor hem från akuten med råd att ta symtomlindrande vilket ledde till att människor avled

Hade själv sepsis en gång där gick förloppet på ca 2 timmar från att ha nått lite konstigt och ha väldigt ont i ryggen vilket jag trodde var ryggskott . I mitt fall hade det kanske gått illa om jag varit hemma men nu råkade jag vara på inbokat besök på sjukhus när jag kände mig dålig och bad om att ta blodtryck som var mycket lägre än vad jag brukade ha

. Mottagningen tyckte att jag skulle gå till akutmottagningen vilket jag var tveksam gick dock dit hade då temp på 37 grader , 1 timme senare fick jag frossa och hade 40 grader . Trodde fortfarande att jag kunde åka hem om några timmar bara jag hämtat penicillinet ska skulle få , blev 1 vecka inlagd med intravenöst medicinering . Hade jag åkt hem och tagit panodil och bara bäddat ner mig vet jag inte hur det gått om jag fått medvetande rubbning och inte haft vett eller förmåga att ringa ambulans
Oavsett anledning (ufos, meteorer, inlandsis) så SKA det sökas vård i det här fallet. Det föreligger, enligt mig, ett likgiltighetsuppsåt.

Du har inte kommenterat att paret Alvesparr ljög för folk om att det fanns läkarkontakt de sista dagarna. Varför ljuger dom om detta?
Är det lathet som ligger bakom? Orkade dom inte ta tag i det? Hade dom för mycket att göra? För många fosterbarn kanske? Håll med om att det är ett märkligt beteende att inte berätta sanningen. Deras sanning var ju att hon blivit bättre. Varför, en gång till, ljuger dom om läkarkontakt under Donias sista dagar i livet?
Citera
2023-02-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Oavsett anledning (ufos, meteorer, inlandsis) så SKA det sökas vård i det här fallet. Det föreligger, enligt mig, ett likgiltighetsuppsåt.

Du har inte kommenterat att paret Alvesparr ljög för folk om att det fanns läkarkontakt de sista dagarna. Varför ljuger dom om detta?
Är det lathet som ligger bakom? Orkade dom inte ta tag i det? Hade dom för mycket att göra? För många fosterbarn kanske? Håll med om att det är ett märkligt beteende att inte berätta sanningen. Deras sanning var ju att hon blivit bättre. Varför, en gång till, ljuger dom om läkarkontakt under Donias sista dagar i livet?
Varför de ansåg att försök till läkarkontakt för att få proteindryck ens var relevant för dem i detta läge är väldigt konstigt , de borde rimligtvis sökt vård för att någon med infektion uppenbarligen synbart tappat i vikt på kort tid vilket tyder på att personen av något skäl inte klarar av att äta tillräckligt och snarare är i behov av dropp i detta läge
Nu har vi iof sett föräldrar som kommit in med sina barn till sjukhus när de varit i kritiskt tillstånd pga svält där föräldrarna varit helt oförstående att det varit något fel på barnen
Citera
2023-02-16, 15:10
Medlem
Citat:

Dom har tagit på sig ett ansvar som fosterfamilj, då får man ta sitt ansvar.
Man väcker ett sjukt barn på natten om så behövs för att ha regelbunden kontroll över måendet. En normal människa tar ett barn till läkare. Vem som helst kan ju förstå att det inte har gått rätt till. Obducenden och en läkare har ju sagt sitt i rättegången. Det räknas väl som bevis
Citera
2023-02-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Man väcker ett sjukt barn på natten om så behövs för att ha regelbunden kontroll över måendet. En normal människa tar ett barn till läkare. Vem som helst kan ju förstå att det inte har gått rätt till. Obducenden och en läkare har ju sagt sitt i rättegången. Det räknas väl som bevis
Problemet är att människor får vara lätt dumma i huvudet och inte förstå hur sjuk någon är ,tom läkare och ansvariga sjuksköterskor kommer undan med felbedömningar trots att de har utbildning .
Citera
2023-02-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Man väcker inga 15-åringar på natten om de har körtelfeber
Citera
2023-02-16, 19:58
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Jo det gör man!! Donia var allvarligt Sjuk och hur fan vet idioterna om Donia hade körtelfeber eller annat?

Donia dog i sin säng, hon fick aldrig någon läkarvård!
Citera
2023-02-16, 20:04
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Faktum är att herr Alvesparr inte behövde väcka Donia. Hon var vaken 01.30 den 28 april och var på toaletten. Då träffade han Donia. Borde han inte se hur illa det var? Timmar innan hon dör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in