2023-02-16, 14:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Det kanske är fel enligt internationell lag men moraliskt rätt.
Inte ens moraliskt rätt

De skäl som angivits och de grunder som fanns var falska . Hänger du inte med i vad dina ledare sagt ?
Citera
2023-02-16, 14:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF lastar på med lite Himars nere i söder som svar på ryssens missiler. Ser ut som några ordentliga träffar där.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1626198334032470016
Citera
2023-02-16, 14:15
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
De är svåra att skjuta ned, plus att Ukraina inte har några fartyg så Ryssland har inget behov av dem i det här kriget.
Det börjar väl tryta på vanliga kryssningsmissiler?

Attackerna med +100 kryssningsmissiler har ju helt upphört.
Citera
2023-02-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och du tycker alltså att det är något positivt att ett land lägger sådana resurser på vapen och ammunition istället för att ordna med sjukvård och rinnande vatten åt befolkningen?

Om du talar om vilket som är ditt närmaste sjukhus så skriver jag till de ansvariga politikerna där och föreslår omedelbar nedläggning av sjukhuset och att pengarna istället ska satsas på den svenska vapenproduktionen. Det vore väl bra? Dessutom kan vi minska Trafikverkets anslag för vägunderhållet i ditt län, enligt traditionell rysk standard behövs inte asfalt på vägarna. Ok?
Och löneutbetalningar i tid är ju så överskattade, lägg de pengarna på militären istället
Citera
2023-02-16, 14:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Är inte det ganska gamla nyheter. De försökte gå framåt med stridsvagnar men gick i en fälla. Ryssland har mest framgång när de går långsamt framåt med artilleri. Frågan är hur länge de har ork att fortsätta offensiven i nuvarande takt.

Jag tror inte det bara beror på att de inte hade tillräckligt med artilleri. utan också att området där är ett slätt-område och landsbygd med obebyggda åkrar. De måste ta sig en ganska lång sträcka över öppen mark utan skydd för att komma fram till de ukrainska försvarslinjerna. Då blir de sårbara oavsett om de har artilleri. Ukraina hinner skjuta på dem medans de åker eller springer över åkrarna. Och Ukraina har lagt minor där.
Citera
2023-02-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilka belägg har du för att Ryssland har 50k anfallstrupper i Belarus?

Kommer det från ryska eller andra källor?

Borde inte dessa ryska förband med fordon även synas i Maxar i sådana fall? Finns det några bevis?

Hur många har Belarus mobiliserat menar du?

Har du inte följt kriget.

Belarusian involvement in the 2022 Russian invasion of Ukraine - Wikipedia

30 000 Rysk trupp är i Vitryssland och blev kvar där

Enligt Ukrainska och Ryska källor har Ryssland sedan i höst förstärkt belarus mycket

50k inte orimligt
Citera
2023-02-16, 14:23
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Dansk TV gjorde ett repotage med ukrainska soldater
En av soldaterna har...terroristerna Islamiska statens symbol på uniformen
Ukrainian ‘commander’ pictured with ISIS patch
https://swentr.site/russia/571542-ukraine-commander-isis-patch/
https://twitter.com/200_zoka/status/1625963060690124801

Även här
A Ukrainian soldier with an ISIS chevron was spotted in a story by the Danish edition of Ekstra Bladet.
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/20863
https://twitter.com/Ruslan_Heydari/status/1626017451774300160/photo/1

Är stödet stort för terrorgruppen ISIS i ukrainska militären?
Nej det var ingen ISIS patch och Ukraina har inget med dessa att göra!

Det fattar nog de flesta utom rena foliehattar.
Citera
2023-02-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ryska trupper tränas väl i Belarus. Gränsen till Belarus är numera rejält minerad och broar är sprängda. Visst kan de ställa till med en del oreda men samtidigt så finns det en hel del risker för Belarus och Lukasjenko att gå med i kriget.

Så är det nog

Men vore konstigt om man inte slog mot Sumy och Kharkiv från belarus om man nu når dit i våroffensiven

Du får ju en gratis ny front
Citera
2023-02-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Fast så är det inte riktigt.

Belarus har ingen armé korrekt. Men om du missat så har ju Ryssland över 50k trupper , t80s och allt möjligt på Belarus territorium.
Där ingår även mobiliserade Belarus trupper

Frågan jag ställer är om dessa kommer användas i kriget eller endast är försvar mot Ukraina

Framför allt sägs Ryssland ha dragit ihop över 800 stridsflygplan och helikoptrar i Belarus och södra Ryssland. Det skulle kunna bli en DDOS-attack på Ukrainas luftvärn. Även med höga förluster skulle väldigt många nå sina mål och kanske förändra krigets utgång.
Citera
2023-02-16, 14:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Har du inte följt kriget.

Belarusian involvement in the 2022 Russian invasion of Ukraine - Wikipedia

30 000 Rysk trupp är i Vitryssland och blev kvar där

Enligt Ukrainska och Ryska källor har Ryssland sedan i höst förstärkt belarus mycket

50k inte orimligt
Jag följer kriget slaviskt och har hört att Ryssland tränar mindre enheter av trupper i Belarus.

Att 30000 rysk trupp blev kvar i Belarus efter de drog sig tillbaka från Kyiv har jag dock inte hört något om. Är det sjukhuspersonal och flygbaspersonal eller vad är det för form av trupper?
EDIT: Läste din artikel och det nämns om 30000 soldater INNAN invasionen av Ukraina. De hade varit på övning i Belarus och stannade kvar där. De ingick även i invasionen och finns nog inte kvar i området nu om jag tolkar artikeln rätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belarusian_involvement_in_the_2022_Russian_invasio n_of_Ukraine

Sedan undrar jag om Belarus mobiliserat? Det har jag inte hört något om.

50k trupp med fordon låter för mig osannolikt med tanke på att Maxar är öppet för journalister och vi inte sett en enda satellitbild över truppansamlingar i Belarus. Inför invasionen med 195 000 ryska soldater innan Feb.22 2022 så överöstes vi av bilder på ryska kolonner runt Ukraina. Nu ser jag inget??
Senast redigerad av Conception 2023-02-16 kl. 14:36.
Citera
2023-02-16, 14:30
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det kanske är fel enligt internationell lag men moraliskt rätt.

Citat:
Vad som är rätt och fel är ofta i verkligheten irrelevant.

Är det rätt att USA med Monroe-doktrinen utropat Latinamerika till sin bakgård?

Nej, det är inte rätt men så ser det ut. Stora makter har sin maktsfär.

Fattar du?

Elstrutso
I denna tråd är det rysslands invasion av Ukraina vinpratar om.
I verkligheten är det ytterst relevant att dom invaderat då det ÄR fel

Men för h-e. Du är verkligen korkad! På riktigt!
Moraliska rätt, att invadera??
hahahaha fy f-n nu har man hört allt.
Citera
2023-02-16, 14:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Bilder på hundratals AFU lik som väntas på att tas emot av AFU, som vägrar. Då måste dw erkänna förlusterna. https://twitter.com/narrative_hole/status/1625884195456225280?t=SyrCPN8F-fj0hy4CIFdUqg&s=19
🇺🇦⚡️ Russian warehouses full of dead Ukrainian soldiers in Bakhmut waiting to be shipped home for burial. Absolutely brutal. Eller låt mig gissa - Wagner har klätt ut sig till AFU och spelar döda?

Stackars killen som var tvungen att ta av alla döda deras ukrainska uniformer för att sätta på dem ryska uniformer. Jag undrar lite varför han var tvungen att göra detta grisiga arbete?

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej jag är heller inte förvånad. Men det spelar ingen roll för diskussionen som var: Finns det risk för etnisk rensning om Ukraina återtar kontrollen över de nu rysskontrollerade områdena?

Nej men väldigt många som sympatiserar med ryssarna kommer fly därifrån som de gjorde i Kherson. På samma vis som ukraina-trogna flytt västerut. De kommer flytta tillbaka och då kommer kollaboratörer att fly österut. Gäller även Krim; alla som flyttat dit från Ryssland efter 2014 kommer sticka hem till Moder Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in