2023-02-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Vet ej Ryssarna måste respekteras Jag menar, tar dem Bakhmut då är det väl game sett and match? Kan någon länka till sida där jag kan se lite strider därifrån? Skulle uppskatta det.

Jaså? Det är därför usa tjatar på Ukraina att sluta slösa tid på en helt meningslös by?
Citera
2023-02-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Inte nog med att Ryssarna har dåligt motiverade folk på marken så börjar jag STARKT misstänka att amerikanarna hör och ser i stort allt som kommuniceras och flytta runt av Ryssarna.

Liknande hände redan 1941, när tyskarnas enigma knäcktes. De allierade använde bara informationen från den knäckta enigma vid avgörande slag. På så sätt misstänkte inte tyskarna att de var avlyssnade.
Kriget var i stort redan vunnet när enigma knäcktes.

Väldigt många som inte visste detta. Nu vet ni

Detta sker med stor sannolikhet just nu i kriget i Ukraina.
Under Kalla Kriget hade amerikanerna informatörer så nära toppen att CIA visste vad som skulle presenteras för Politbyrån, vad som diskuterats bakom stängda dörrar i Politbyrån och vad som beslutats av Politbyrån. Däremot fattade CIA aldrig hur ryska ledningen fungerade och hur allt som presenterades kom längre och längre ifrån sanningen och hur böckerna kokades mer och mer. Man trodde att Sovjetunionen hade en ekonomisk boom under 70-talet eftersom alla lögner byggde på andra lögner i en allt snabbare takt, men i själva verket höll taket på att rasa in.
Citera
2023-02-16, 08:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är ingen pressfrihet i Ukraina. Det har rapporterats att det är ett av de hårdast bevakade krigen någonsin. Pressen är hårt bevakad alltså. Det är som på Flashback, de ser rysstroll överallt, men ingen ser västlig påverkan.
Allt är givetvis relativt men håller inte med dig. Det är fortfarande besvär men det är betydligt bättre än det har varit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_the_press_in_Ukraine

Citat:
Ukraine was in 96th place[1] out of 180 countries listed in the 2020 World Press Freedom Index, having returned to top 100 of this list for the first time since 2009, but dropped down one spot to 97th place in 2021, being characterized as being in a "difficult situation".

Det finns väldigt många regeringskritiska artiklar i ukrainsk press men ingen dör för det.

Var tror du Ryssland ligger på samma lista?

Sen ska jag tillägga att allting är såklart inte perfekt under ett krig. Den väloljade propagandamaskinen Ryssland är en svår fiende när det gäller pressfrihet. De vet hur man utnyttjar den till max.
https://www.opendemocracy.net/en/odr/ukraine-media-law-press-freedom/

Utländska journalister får ändå röra sig mer eller mindre fritt i den fria delen av Ukraina. Såklart finns det restriktioner nära militära installationer men annars är de fria att rapportera och filma vad de vill.
https://www.cfr.org/event/covering-war-ukraine-view-journalists

Men jämför det med hur många västerländska journalister som är välkomna i Mariupol. Hur många tror du att det är?
Citera
2023-02-16, 08:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det blir bara bättre och bättre! Solovyovs bisexuella son jobbar som en modell i London, samma stad som Solovyov vill bomba!

https://youtu.be/QmbFm2ekRpw
(16.34 in i klippet, men hela klippet är sevärt!)

Här försöker han med lite "damage controll"
https://youtu.be/cRJl537CrRc

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är ingen pressfrihet i Ukraina. Det har rapporterats att det är ett av de hårdast bevakade krigen någonsin. Pressen är hårt bevakad alltså. Det är som på Flashback, de ser rysstroll överallt, men ingen ser västlig påverkan.

Förvånar det dig på något sätt när ruaf är i full färd med att försöka döda så många som möjligt inne i deras land? Borde de stanna upp och fundera på om det är någon annan än den armé som varje dag dödar deras familjemedlemmar som kanske är den skyldige? Jag är inte så förvånad iaf.
Citera
2023-02-16, 09:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Man trodde att Sovjetunionen hade en ekonomisk boom under 70-talet eftersom alla lögner byggde på andra lögner i en allt snabbare takt, men i själva verket höll taket på att rasa in.
Det där är en rysk mentalitet som är svår att finna någon annanstans i världen. Lögner är så hårda så att de till slut blir en sanning hos gemene ryss. Allt medan taket långsamt rasar in.

Det är min orubbliga tro att detta händer i Ryssland nu också. Vi kommer inte se en långsam kollaps utan rasar allt så handlar det om en väldigt kort period då allt blottas. Som en individ i en djurflock. Man visar inte svaghet innan man mer eller mindre dör på stället.
Citera
2023-02-16, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur många procent av sitt försvar har väst skänkt till Ukraina?

Ge mig en siffra eller erkänn dig själv som en pajas.

Du vet väl själv hur mycket man har gett, men vet du något om hur lång tid det tar att ersätta? Att ersätta 200 leopard tanks gör du inte på ett år eller två. Priset går även upp när det är en stor efterfråga. Och här kommer den fina amerikanska planen in i sin fulla kraft! USA säljer vapen till väst för stärka sin ekonomi. De är ute i kampanj i Sydamerika och ber Latinamerikanske länder att skänka sina vapen och skicka trupper till Ukraina så får de sedan handla amerikanska vapen.

Ibland måste du försöka se bortom din doktrin som du svalt lika snabbt som din fjärde vaccindos.
Citera
2023-02-16, 09:15
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Väst propaganda. De haft slut på skott, missiler, män sedan förra året och allt har ju pekat på att Ukraina vinner. Men lika väl har väst tömt sig själva på ammunition, pansarfordon osv. Förstår verkligen inte hur folk får ihop detta att Ukraina vinner även när 20% av landet är erövrad.

Vad som pekar på Ukrainsk seger just i den delen är att Ryssland tidigare hållit 30% av Ukraina. Dvs det är Ukraina som nu (senaste dryga halvåret) vinner mark. Inte så svårt först väl? Sen kan man tycka det går för långsamt, men riktningen är klar.
Citera
2023-02-16, 09:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du vet väl själv hur mycket man har gett, men vet du något om hur lång tid det tar att ersätta? Att ersätta 200 leopard tanks gör du inte på ett år eller två. Priset går även upp när det är en stor efterfråga. Och här kommer den fina amerikanska planen in i sin fulla kraft! USA säljer vapen till väst för stärka sin ekonomi. De är ute i kampanj i Sydamerika och ber Latinamerikanske länder att skänka sina vapen och skicka trupper till Ukraina så får de sedan handla amerikanska vapen.
Ok, 200 Leopardtanks (ett ord). Hur många stridsvagnar har väst totalt? Hur många procent har man skänkt av sitt totala förråd?

Leopard som är på gång att ersättas av Panther.
https://mezha.media/en/2022/06/14/panther-kf51-a-new-tank-from-rheinmetall-which-will-replace-the-leopard-2/

Jag tror, utan att forska i det, att skänka vapen till Ukraina är billigare än att förrådshålla och så småningom tvingas skrota vagnarna själva när de ska bytas ut. Eller vad tror du?

Citat:
Ibland måste du försöka se bortom din doktrin som du svalt lika snabbt som din fjärde vaccindos.
Sen lite svammel om vaccin också. Du är så jävla borta.
Citera
Medlem
Helt otroligt, ryssen måste ha någon typ av självskadebeteende?

Men vi tackar och bugar, så snällt ryssen låter sig nergöras. I de senaste filmerna så verkar de vara helt apatiska.. rör sig ju knappt och springer ifrån sina medsoldater om de gör det. Fortsätter de så, blir det jättebra! Extremt effektiv slakt på människor vi inte sett i modern tid! Jävla skön karma skulle jag nog säga.

Snart är det nog dags att kalla in de här rysskuksugarna i väst till slagfältet, ryssen behöver verkligen alla kroppar de kan få!
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det där är en rysk mentalitet som är svår att finna någon annanstans i världen. Lögner är så hårda så att de till slut blir en sanning hos gemene ryss. Allt medan taket långsamt rasar in.

Det är min orubbliga tro att detta händer i Ryssland nu också. Vi kommer inte se en långsam kollaps utan rasar allt så handlar det om en väldigt kort period då allt blottas. Som en individ i en djurflock. Man visar inte svaghet innan man mer eller mindre dör på stället.

Jag tycker det du skriver var fint formulerat. Det har förstås generell giltighet för alla människor och samhällen i alla tider. Det man skulle kunna förbättra är att byta ut "lögner" mot "föreställningar", för ofta är det inte lögner som ligger till grund för samhällen utan väl spridda missuppfattningar.
Citera
2023-02-16, 09:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Förvånar det dig på något sätt när ruaf är i full färd med att försöka döda så många som möjligt inne i deras land? Borde de stanna upp och fundera på om det är någon annan än den armé som varje dag dödar deras familjemedlemmar som kanske är den skyldige? Jag är inte så förvånad iaf.

Nej jag är heller inte förvånad. Men det spelar ingen roll för diskussionen som var: Finns det risk för etnisk rensning om Ukraina återtar kontrollen över de nu rysskontrollerade områdena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in