Man kan fråga sig vad som ligger bakom putins sorg över sovjetunionens kollaps och varför han drömmer om att återskapa denna anomali som borde få vila i frid på historiens soptipp i sällskap med alla andra dito?
SVT Play har fortfarande en utmärkt välgjord dokumentär om putin. I tre avsnitt avslöjar man putins planer från och med sovjetkollapsen fram till nutid, ingen kan missa att karln är besatt av denna fantasi om sovjetunionens återupståndelse, samma ologiska förvridna verklighetsuppfattning som vi ser hos fanatiska religiösa individer som tror på jesus come back.
https://www.svtplay.se/dokument-utifran-putin-och-vastvarlden#mer-information
Det är uppenbart att putin ser sig själv som en gud eller ny tsar som tappert axlar sin plikt att åter placera ryssland som det kanske mäktigaste landet i världen, som den stormakt han själv anser att sovjetunionen en gång var. Tsarpalatset vid svarta havets strand med ofantlig lyx, ett monument över tsar putins gärning där han säkert fantiserade om att andra världsledare skulle få audiens, och underhållning i form av stripstångsdansöser och hockeymatch på egen rink. Båtplatser för yachter såklart.
Så katastrofalt illa som tsarens krig rullats ut framför öppen ridå så tror inte jag att han kan backa, putin slåss nu för sitt liv bokstavligen. Precis rubb och stubb av allt det roliga han tillskansat sig för folkets pengar är borta, alla konton frysta, alla yachter tagna i beslag, döttrar och bulvaner är av med lyxvåningar i väst, ryssar är paria i hela den civiliserade världen för 100 år framåt, rysslands ekonomi når strax bottnen och all industri likaså.
Detta tror jag är orsaken till att putin aldrig kan backa och därför måste vi krossa ryssland i grunden en gång för alla.
Vad tror du? Har jag missat nåt?