2023-02-16, 07:45
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
690, Fina siffror. Men dom skulle gärna få vara ännu högre och ligga runt 800.
Kanske den ryska bögfederationen börjar få slut på soldater att skicka in i köttkvarnen? Många där verkar vägra att kriga nu, jag hörde att Wagner ska skickas hem helt och hållet då Putin känner sig hotad av Prygoshin.
Kanske de 500k soldaterna tog slut snabbt
Citera
2023-02-16, 07:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tycker du inte att kollaboratörer ska straffas?

Det finns inte ett enda fall där Ukraina, som Ryssland gjort, skjutit någon civil utan rättegång och grävt ner dem i skogen. Det finns dock väldigt väldigt många dokumenterade ryska fall.
https://www.ohchr.org/en/press-releases/2022/12/un-report-details-summary-executions-civilians-russian-troops-northern

De blir ju inte granskade så därför finns inga fall. Där var hundratals i starten av kriget som blev tejpade vid lyktstolpar, tycker du det bådade gott? Eller "vi skjuter dem som grisar"-artikeln? Eller i Odessa, där 40 pers brann upp, men ingen straffades? Eller Bandera-fetischismen...? Det finns många varningstecken. Nej du, det är riskabelt att låta dem styra där.
Citera
2023-02-16, 07:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De blir ju inte granskade så därför finns inga fall. Där var hundratals i starten av kriget som blev tejpade vid lyktstolpar, tycker du det bådade gott? Eller "vi skjuter dem som grisar"-artikeln? Eller i Odessa, där 40 pers brann upp, men ingen straffades? Eller Bandera-fetischismen...? Det finns många varningstecken. Nej du, det är riskabelt att låta dem styra där.
Ukraina har pressfrihet. Om kollaboratörer skulle skjutas eller mystiskt försvinna så skulle någon rapportera om det. Det finns flera internationella hjälporganisationer på plats som skulle ha hört om detta. Kom ihåg att det finns pro-ryssar kvar i hela Ukraina. Men det är inte straffbart att vara pro-ryss i sinnet. Endast om man faktiskt hjälper invasionsstyrkorna.

Eller menar du att alla skulle vara med på det?

Nejdu, tejpade mot lyktstolpar är inte samma sak som att skjuta och gräva ner någon i skogen som Ryssland systematiskt gjort. Så att du jämför med detta är skrattretande. Tejpa och skämma ut dem var det enda de kunde göra.

"Skjuter dem som grisar"- artikeln har vi diskuterat flera gånger förut men inte en enda gång kan du visa mig en händelse där de skjutits som en gris trots att jag efterfrågat det. Kan det vara ett medialt uttalande bara kanske? Något som någon säger i affekt och sedan blir en klickdragande överskrift på en artikel?

Odessa har vi även den diskuterat. Det var inte bara pro-ryssar som brann upp i huset enligt flera uppgifter. Det var inget planerat folkmord utan en olycklig serie av händelser.

Ryssarna torterar, skjuter folk och gräver ner dem. Det är på en helt annan jävla nivå fattar du väl.
Citera
2023-02-16, 08:04
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de menar att armén minskat med 40% i absoluta tal utan att effektiviteten har minskat med 40%. Det är skillnad.

Ett förband som inte har alla stödtrupper på plats minskar i effektivitet. Exempelvis om alla ingenjörstrupper i en brigad försvinner så kan man säga att dess "combat effectiveness" minskat med, säg 20%. Inte att 20% av brigadens trupper är döda.

Jag kan ha fel men så har jag lärt mig att tolka "combat effectiveness".
https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_effectiveness

Så 40% i minskad effektivitet är en stor siffra för en armé.

Var kommer siffran ifrån? Jag har sett den när det gäller stridsvagnar. Att 40% är borta. De nyare och bättre dessutom.
Citera
2023-02-16, 08:11
Avslutad
Man kan fråga sig vad som ligger bakom putins sorg över sovjetunionens kollaps och varför han drömmer om att återskapa denna anomali som borde få vila i frid på historiens soptipp i sällskap med alla andra dito?

SVT Play har fortfarande en utmärkt välgjord dokumentär om putin. I tre avsnitt avslöjar man putins planer från och med sovjetkollapsen fram till nutid, ingen kan missa att karln är besatt av denna fantasi om sovjetunionens återupståndelse, samma ologiska förvridna verklighetsuppfattning som vi ser hos fanatiska religiösa individer som tror på jesus come back.

https://www.svtplay.se/dokument-utifran-putin-och-vastvarlden#mer-information

Det är uppenbart att putin ser sig själv som en gud eller ny tsar som tappert axlar sin plikt att åter placera ryssland som det kanske mäktigaste landet i världen, som den stormakt han själv anser att sovjetunionen en gång var. Tsarpalatset vid svarta havets strand med ofantlig lyx, ett monument över tsar putins gärning där han säkert fantiserade om att andra världsledare skulle få audiens, och underhållning i form av stripstångsdansöser och hockeymatch på egen rink. Båtplatser för yachter såklart.

Så katastrofalt illa som tsarens krig rullats ut framför öppen ridå så tror inte jag att han kan backa, putin slåss nu för sitt liv bokstavligen. Precis rubb och stubb av allt det roliga han tillskansat sig för folkets pengar är borta, alla konton frysta, alla yachter tagna i beslag, döttrar och bulvaner är av med lyxvåningar i väst, ryssar är paria i hela den civiliserade världen för 100 år framåt, rysslands ekonomi når strax bottnen och all industri likaså.

Detta tror jag är orsaken till att putin aldrig kan backa och därför måste vi krossa ryssland i grunden en gång för alla.

Vad tror du? Har jag missat nåt?
Citera
2023-02-16, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Vid 30% förluster är en militär enhet inte i stridbart skick så jag förutsätter att de enheter som förlorat 40% eller mer har fått påfyllning av gröna soldater för att kunna fortsätta.

Väst propaganda. De haft slut på skott, missiler, män sedan förra året och allt har ju pekat på att Ukraina vinner. Men lika väl har väst tömt sig själva på ammunition, pansarfordon osv. Förstår verkligen inte hur folk får ihop detta att Ukraina vinner även när 20% av landet är erövrad.
Citera
2023-02-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Vet ej Ryssarna måste respekteras Jag menar, tar dem Bakhmut då är det väl game sett and match? Kan någon länka till sida där jag kan se lite strider därifrån? Skulle uppskatta det.

På vilket sätt är det game over? Förklara nu.
Citera
2023-02-16, 08:33
Medlem
löls avatar
Inte nog med att Ryssarna har dåligt motiverade folk på marken så börjar jag STARKT misstänka att amerikanarna hör och ser i stort allt som kommuniceras och flytta runt av Ryssarna.

Liknande hände redan 1941, när tyskarnas enigma knäcktes. De allierade använde bara informationen från den knäckta enigma vid avgörande slag. På så sätt misstänkte inte tyskarna att de var avlyssnade.
Kriget var i stort redan vunnet när enigma knäcktes.

Väldigt många som inte visste detta. Nu vet ni

Detta sker med stor sannolikhet just nu i kriget i Ukraina.
Senast var nog den förstörda elitbrigaden ett resultat av att amerikanarna ser och hör allt.
Senast redigerad av löl 2023-02-16 kl. 08:37.
Citera
2023-02-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Beror på. Om du blir påkommen med att plundra (eller spana för fienden) när landet blir attackerat är det en rätt vänlig tillrättavisning att bli tejpad vid en lyktstolpe och få lite stryk. Fattar att dom hade viktigare saker att tänka på än att lagföra och fylla häkten med småtjuvar. Lite medeltida kanske men det var bråttom och tydlig signal.

En helt annan sak Ryssland kunde provat om de på allvar hade brytt sig om etniska ryssar i grannländer är ju goda relationer, diplomati etc. Men det fanns förstås aldrig på kartan för Putin, Medvedev mfl. Ta områden, hota och försöka kontrollera verkar varit förslagen som legat på bordet för diskussion. Idioter. Putins förvirrade historiska tal/skrift som inledde det här (och hyllades av Moretex mfl härinne) var bland det mest senila och verkligetsfrånvända jag läst på många år. Lappsjuka pga covidisoleringen gissar jag förklarar det. Världen har gått framåt, Putin mfl drömmer om 80-talet.
Senast redigerad av YBB641 2023-02-16 kl. 08:54.
Citera
2023-02-16, 08:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Var kommer siffran ifrån? Jag har sett den när det gäller stridsvagnar. Att 40% är borta. De nyare och bättre dessutom.
Siffrorna kommer från ISW men ursprungligen från Wallace, UK ministry of defence. Försvarsminister i UK.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-february-15-2023

Citat:
Wallace estimated that Russia could have committed up to 97 percent of its army to the fight in Ukraine and that its combat effectiveness has decreased by 40 percent due to an “almost First World War level of attrition” that measures Russian advances in meters in human wave attacks.

Citat:
The International Institute for Strategic Studies (IISS) reported that Russia lost about 50 percent of its T-72B and T-72B3M tanks and many T-80 tanks, forcing Russian forces to rely on older equipment.[3] Wallace noted that two-thirds of Russia’s tanks are destroyed or unusable.

40% effektivitet är borta och ca 40% av dess moderna stridsvagnar. Så siffrorna är likvärdiga där och kanske lätt missförstås.
Citera
2023-02-16, 08:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ukraina har pressfrihet. Om kollaboratörer skulle skjutas eller mystiskt försvinna så skulle någon rapportera om det. Det finns flera internationella hjälporganisationer på plats som skulle ha hört om detta. Kom ihåg att det finns pro-ryssar kvar i hela Ukraina. Men det är inte straffbart att vara pro-ryss i sinnet. Endast om man faktiskt hjälper invasionsstyrkorna.

Eller menar du att alla skulle vara med på det?

Nejdu, tejpade mot lyktstolpar är inte samma sak som att skjuta och gräva ner någon i skogen som Ryssland systematiskt gjort. Så att du jämför med detta är skrattretande. Tejpa och skämma ut dem var det enda de kunde göra.

"Skjuter dem som grisar"- artikeln har vi diskuterat flera gånger förut men inte en enda gång kan du visa mig en händelse där de skjutits som en gris trots att jag efterfrågat det. Kan det vara ett medialt uttalande bara kanske? Något som någon säger i affekt och sedan blir en klickdragande överskrift på en artikel?

Odessa har vi även den diskuterat. Det var inte bara pro-ryssar som brann upp i huset enligt flera uppgifter. Det var inget planerat folkmord utan en olycklig serie av händelser.

Ryssarna torterar, skjuter folk och gräver ner dem. Det är på en helt annan jävla nivå fattar du väl.

Där är ingen pressfrihet i Ukraina. Det har rapporterats att det är ett av de hårdast bevakade krigen någonsin. Pressen är hårt bevakad alltså. Det är som på Flashback, de ser rysstroll överallt, men ingen ser västlig påverkan.
Citera
2023-02-16, 08:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Väst propaganda. De haft slut på skott, missiler, män sedan förra året och allt har ju pekat på att Ukraina vinner. Men lika väl har väst tömt sig själva på ammunition, pansarfordon osv. Förstår verkligen inte hur folk får ihop detta att Ukraina vinner även när 20% av landet är erövrad.
Hur många procent av sitt försvar har väst skänkt till Ukraina?

Ge mig en siffra eller erkänn dig själv som en pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in