2023-02-16, 00:40
Medlem
Till att börja med är jag helt omusikalisk :-)
Lyssna på introt till Bloodrock - D. O. A. vilket jag tror är en synth av någon form och det låter som att det växlar mellan två ackord för att skapa ljudet av en siren. När jag tittar på chordify ser det dock ut som att det spelas CM fyra gånger och sedan DM fyra gånger, dvs det är ett och samma ackord som upprepas fyra gånger och sedan ett nytt. Är detta korrekt, hur kan det då låta som en ambulanssiren?

Låten
https://www.youtube.com/watch?v=QzY5i8zHWdw

Ackorden
https://chordify.net/chords/bloodrock-songs/d-o-a-chords
Senast redigerad av help 2023-02-16 kl. 00:43.
Citera
2023-02-16, 00:47
Medlem
Bromsklosss avatar
Du hör rätt. Ackordanalysen är förenklad.
Citera
2023-02-16, 00:55
Avslutad
Chordify är långt ifrån perfekt

Och även om de byter ackord en gång per takt så tycker jag inte riktigt att det funkar att analysera sirenljudet som ackord. Sirenljudet kommer av att växla mellan hög och låg ton. Vill du analysera det med ackord så är ackordföljden i de första fyra takterna Cm Cm#5 Cm Cm#5

Men sireneffekten i de fyra första takterna kommer av tonerna G C G# C G C G# C

Fast det beror lite på hur du tolkar det. Du kan även se sireneffekten som bara G G# G G#
Citera
2023-02-16, 00:58
Medlem
Kan svara imorgon när jag kan lyssna på högtalare/lurar istället för telefonen. Hör inget ackord men däremot ett intervall. Problemet med orgelljud är att det är så mycket övertoner som kommer och går att det är svårt att avgöra. Sämsta dopplereffekten någonsin...
Citera
2023-02-16, 01:05
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noitisnt
Kan svara imorgon när jag kan lyssna på högtalare/lurar istället för telefonen.

Det finns en baston med som du kommer höra i morgon. :-)
Citera
2023-02-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Det finns en baston med som du kommer höra i morgon. :-)
Ok. På telefonen låter det som ett kvintintervall med en ton som svarar. Får lyssna imorgon!
Citera
2023-02-16, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
När jag tittar på chordify ser det dock ut som att det spelas CM fyra gånger och sedan DM fyra gånger, dvs det är ett och samma ackord som upprepas fyra gånger och sedan ett nytt.
'
Det är inte ackorden som visas utan harmonin. De skriver inte ut vilka toner som ska spelas, alltså hur ackorden spelas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in