2023-02-15, 19:50
Medlem
Crabbofixs avatar
Vanligtvis när man går in på systembolaget så står alla ölsorter i bokstavsordning, det är ungefär lika många av varje, nån kartong mer hit eller dit troligen beroende på tillgång och efterfrågan.

Men senaste året så har det italienska ölmärket Peroni dominerat. Dom kan ha en hel hylla på flera meter i premiumläge dvs direkt riktat mot kunden, inte baksidan av hyllan.

Hur funkar detta? Är det att dom kontaktar bolaget och säger "vi vill synas mest, hur mkt kostar det?" systembolaget ägs ju till 100 procent av svenska staten.
Citera
2023-02-15, 20:05
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Vanligtvis när man går in på systembolaget så står alla ölsorter i bokstavsordning, det är ungefär lika många av varje, nån kartong mer hit eller dit troligen beroende på tillgång och efterfrågan.

Men senaste året så har det italienska ölmärket Peroni dominerat. Dom kan ha en hel hylla på flera meter i premiumläge dvs direkt riktat mot kunden, inte baksidan av hyllan.

Hur funkar detta? Är det att dom kontaktar bolaget och säger "vi vill synas mest, hur mkt kostar det?" systembolaget ägs ju till 100 procent av svenska staten.

Normalt är väl placering efter ölstil och sedan efter bokstavsordning. Antar den säljer mycket i den just butiken? Det är ju inte ovanligt storsäljare fått lite andra placeringar i butiker.
Citera
2023-02-15, 21:06
Medlem
grungewhores avatar
Har inte sett Peroni i särskilt större utsträckning, så det måste vara ett lokalt fenomen.
Citera
2023-02-15, 22:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har inte sett Peroni i särskilt större utsträckning, så det måste vara ett lokalt fenomen.
Inte jag heller, snarare tvärtom så tycker jag att den är svårt att hitta. Inte för att jag brukar leta efter den, menar bara att den sällan verkar stå så framstående.
Citera
2023-02-15, 22:58
Medlem
Brukar själv handla på en av de mest välsorterade butikerna och när det gäller Peroni, så för den närmast en tynande tillvaro och verkar mest finnas på hyllorna för att det på något sätt förväntas, vem som köper den är dock en stor gåta?
Citera
2023-02-15, 23:11
Medlem
Crabbofixs avatar
Finns säkert andra märken också, poängen är att vissa märken helt plötsligt får en mer framträdande roll i butiken och vad som ligger bakom detta.
Citera
2023-02-15, 23:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Finns säkert andra märken också, poängen är att vissa märken helt plötsligt får en mer framträdande roll i butiken och vad som ligger bakom detta.
Det är faktiskt mest rimligt att det är a) din egen subjektiva upplevelse, eller b) extremt lokalt förekommande.

Det som slår mig med bolaget, är hur jävla mycket rödvin det finns. Men i stort sett bara en singelmalt som inte kostar 500 eller mer.
Citera
2023-02-15, 23:38
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är faktiskt mest rimligt att det är a) din egen subjektiva upplevelse, eller b) extremt lokalt förekommande.

Det som slår mig med bolaget, är hur jävla mycket rödvin det finns. Men i stort sett bara en singelmalt som inte kostar 500 eller mer.

Men även om det skulle vara lokalt förekommande, är det förenligt med systembolagets regler att ett märke får mer utrymme än ett annat?
Citera
2023-02-15, 23:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Men även om det skulle vara lokalt förekommande, är det förenligt med systembolagets regler att ett märke får mer utrymme än ett annat?
Om vi säger så här, jag tog med det alternativet som ett skämt.
Citera
2023-02-15, 23:47
Medlem
Lustigt, jag skulle ha några Peroni förra helgen och fick gå och leta efter dem. De är ju så små så de syns knappt. Finns ingen frontning på ölen i min lokala butik, det är 2 dubbelhyllor och längs en vägg längst in i butiken. Någorlunda bokstavsordning är det dock. En bra hylla med nyheter också och kan rekommendera Cape Point för den som gillar vanlig hederlig lager.
Citera
2023-02-16, 00:13
Medlem
Visst kan man muta Systembolaget och det sker säkert också, men då mer i vad de köper in i stort. Sen tror jag dock att varje butik sköter sin placering och ölsorter själv. Jag får t.ex. åka på olika butiker beroende på vilka ölsorter jag ska köpa.

När man frågar varför de inte har den eller den ölen säger de att den inte säljer. Nä, det är ju inte konstigt när de inte har den. Dessutom är det märkligt att smaken skulle skilja så mycket i olika områden eller städer. Mest märkligt är att vissa ölsorter som är extremt vanliga och omtyckta i Danmark inte ens säljs i Sverige överhuvudtaget. Då säljs de dessutom bra i de tyska shopparna som både svenskar och danskar besöker.

Vet fö inte vad det är för öl TS menar, känner inte till den. Är den god eller är den bara för fylla?
Citera
2023-02-18, 14:19
Medlem
Sonny00s avatar
Jag får intrycket att Systemet ofta vill lyfta fram de lite mer ovanliga (och dyra) ölsorterna. De får ofta en placering som inte alls motsvaras av försäljningsvolymen. Svenne-öl som Norrland Guld och liknande lyfts aldrig fram på samma sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in