2023-02-15, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Läste om någon Fredin(?) som tydligen har pekats ut, och som skall få försvara sig på konferensen nu.

Det är nog samma person, minns att Stocklassa skrev om personens namn, minns för ögonblicket inte om han heter Fredin eller Thedelin i Stocklassas bok.
Citera
2023-02-15, 22:53
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
(Är det där ditt sätt att tacka mig för att jag hjälpte dig att bli mer bildad?)

Min poäng var att svartmålningen av Engström gått över alla gränser när författare och journalister ägnar sig åt rent skvaller.

Jag svartmålar inte någon. Jag säger bara att SE var alkoholist, och det är ju inga som helst tveksamheter om det.
Citera
2023-02-15, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Läste om någon Fredin(?) som tydligen har pekats ut, och som skall få möjlighet att försvara sig på konferensen nu.
https://www.youtube.com/watch?v=q1d1W5b6oDI

Det blir intressant att lyssna på. Jag såg att LZJs änka kommer också. Synd att SE inte kunde medverka som vittne och berätta lite som på klassträffen han erbjöd sina tjänster.
Citera
2023-02-15, 22:58
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men i intervjun i Skydd & Säkerhet gör han ju klart för läsarna att han har vissa preferenser.

Något i stil med "Jag hade personligen valt..."

Utsmyckade vapen med sirliga mönster i elfenben är något han talar om där. Jag har svårt att köpa att han inte skulle ha något som helst vapenintresse om han gör den typen av uttalanden.

Han verkar också haft ett visst intresse för det tidskriften handlar om, dvs skydf och säkerhet. Ja, en kurskamrat jobbade där, men det hade han nog glömt om han inte vore intresserad av området.

De var bekanta. Engström ville synas.

Du tror allt Engström berättar i tidningen om vapen och hur han skälv skulle ha gått till väga om han var skyldig?

Ett förtäckt erkännande enligt ett antal kluriga konspirationsteoretiker…

Men allting Engström som talar emot honom som mördare sorteras undan som trams.

Exempelvis berättade Engström för journalisten att han lagt undan sina kläder från mordnatten.

Det skulle aldrig en mördare göra.
Citera
2023-02-15, 23:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Jag svartmålar inte någon. Jag säger bara att SE var alkoholist, och det är ju inga som helst tveksamheter om det.

Vad medför det i skuldfrågan att SE hade problem med spriten? Tillför det något? Är alla som har spritproblem labila mördare?
Citera
2023-02-15, 23:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det är nog samma person, minns att Stocklassa skrev om personens namn, minns för ögonblicket inte om han heter Fredin eller Thedelin i Stocklassas bok.
Jag har fattat det som att Stocklassa (som för övrigt lär vara stor i Japan) har ändrat Fredins namn till Thedelin i sin bok.
Citera
2023-02-15, 23:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
De var bekanta. Engström ville synas.

Du tror allt Engström berättar i tidningen om vapen och hur han skälv skulle ha gått till väga om han var skyldig?

Ett förtäckt erkännande enligt ett antal kluriga konspirationsteoretiker…

Men allting Engström som talar emot honom som mördare sorteras undan som trams.

Exempelvis berättade Engström för journalisten att han lagt undan sina kläder från mordnatten.

Det skulle aldrig en mördare göra.

Har man läst hela artikeln har ju journalisten vinklat den lite fjantigt. Det är maskerade bilder på SE och massor med insinuationer som inte kommer från SE själv. Spekulationerna om hur påkostat vapnet var härrör så klart från skriverier om vapnet på spelklubben Oxen. Att läsa in något i artikeln är verkligen att tänja på materialet.
Citera
2023-02-15, 23:04
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Engström var medlem i skytteklubben på sin dåvarande arbetsplats Armetygförvaltningen, som bland annat ansvarade för vapen och ammunition.
https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstrom-deltog-i-elva-skyttetavlingar/
Typiskt sådant här dravel som upprepas hela tiden. Finns det ingen moderator i den här tråden?

30 år tillbaka i tiden.

Är du fotbollsspelare i dag för att du spelade knattefotbollsmatcher på 1960-talet?
Citera
2023-02-15, 23:09
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad medför det i skuldfrågan att SE hade problem med spriten? Tillför det något? Är alla som har spritproblem labila mördare?

Att vara alkoholist gör ingen till mördare, men det kan vara en del av hela förklaringen. Att han ev mått dåligt, har alkoholproblem, ekonomiska problem (hans ekonomi var "hårt belastad vid mordet", för att citera PH), ogillar Palme. Har erfarenhet av vapen. Faktorer som kan få det att rinna över. Det har det gjort förut i historien och kommer hända igen.
Citera
2023-02-15, 23:09
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är långt ifrån säkert att SE ens varit utanför huset på mordkvällen. Som vi vet kan väktaren misstagit sig på dag och hennes uppgifter kommer först efter 3 månader.

Att påstå att SE ljuger är därför väldigt osäkert.

SEktmedlemmarna är frikostiga med att väktarna kan minnas fel avseende sånt som spräcker konspirationsteorin, samtal vid hemgången, men att Engström varit ute på kvällen tycks självklart för annars spricker Filterbubblan.
Citera
2023-02-15, 23:10
Avslutad
Citat:
Jag har fattat det som att Stocklassa (som för övrigt lär vara stor i Japan) har ändrat Fredins namn till Thedelin i sin bok.

Nu var det ett par år sedan jag läste Stocklassas bok, men var inte Thedelin en klassisk snedseglare som knappt gick att ha i möblerade rum, som på en av årsdagarna av MOP; stod vid OPs gravsten och skrek obsceniteter rejält på fyllan? Har han ryckt upp sig idag, eftersom han skall medverka på "tillställningen" 28 feb? Känns lite oseriöst att ha honom som "talare", förvisso är det ju en del andra suspekta personer som skall närvara, men ändå.
Senast redigerad av HermanSerman 2023-02-15 kl. 23:12.
Citera
2023-02-15, 23:11
Medlem
reinvests avatar
Citat:
30 år tillbaka i tiden.

Är du fotbollsspelare i dag för att du spelade knattefotbollsmatcher på 1960-talet?

Tror du man glömmer av hur man skjuter med ett vapen bara för att man inte gjort det ett tag?
Glömmer man av hur man cyklar om man inte gjort det på länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in