2023-02-15, 16:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Exakt!
Just nu gör de mest nytta i Ukraina och förhoppningsvis kommer de att göra ryssen helt ofarlig i flera årtionden.

Om vi sköter korten rätt efter så snackar vi minst ett århundrade. Orcherna kommer stirra in i gevärsmynningar så fort de kommer nära gränsen och bli skjutna innan de hinner sätta ner foten.

Nästa krig med Ryssland blir det 10k döda orcher per död europé.
Citera
2023-02-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo. Otur för Putin.

Hur ser du förresten på att Charkiv består till över 80% av det ni rysstroll kallar ”etniska ryssar” men ändå inte känner sig mer diskriminerade, förföljda och folkmördade än att de kämpade till sista andetaget för att få fortsätta tillhöra Ukraina?
Citera
2023-02-15, 16:18
Medlem
Citat:
Alternativet är att Ukraina kanske gör samma sak om de återtar område. Det är heller inte några änglar.

Menar du att Ukraina skulle ta en bit av Ryssland? Jag skulle tro att de är genuint ointresserade av att ens ta i något ryskt med tång.
Citera
2023-02-15, 16:20
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Folk är som vanligt skenheliga och säger massa saker om solidaritet. Men när det dyker upp 10M Ukrainska flyktingar så blir det givetvis både jobbigt och gnälligt.

Eftersom den ryska invasionen tvingats till halt, tack vare bland annat vapenleveranser från väst, så är det lyckligtvis en hypotetisk frågeställning. Det kom inga 10 miljoner ukrainare. Det kom inte så många ukrainare som man fruktat till Sverige heller, och många ukrainare återvänder dessutom.
Citera
2023-02-15, 16:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Edit: Väldigt slappt inlägg av mig här ursprungligen vilket jag ber om ursäkt för.

Men det här är också typiskt för många ryssvänner. Eftersom över 90 procent av svenska folket stödjer Ukraina ingår många miljö- och vänsterpartister i den överväldigande majoritet som stödjer Ukraina. Då antar de att alla som stödjer Ukraina är politiskt korrekta woke-människor. Det passar deras snäva, konspiratoruska och lågintelligenta världsbild Men så är naturligtvis inte fallet. De allra flesta Sverigedemokrater stödjer t.ex Ukraina.

Jag är Sverigedemokrat och stödjer Ukraina. Men jag tror ändå att SD har fler "Putinister" av typen motståndare till homoglobo, WEF, trump etc. Men å andra sidan har SD noll (0) USA-hatande Sovjetnostalgiska kommunister, vi har också noll USA/Israel/Väst-hatande araber och muslimer. Vissa Rysstödjande serber kan vi ha dock.

Men totalt har vi färre Putinister p.g.a. avsaknaden av MENA-Putinister och Kommunist-Putinister. S och V har helt klart allra flest putinster för de har både bidragsmigranterna och gammelkommunisterna i sina led. MP vet jag inte, C har ju en del MENA-infiltratörer. L, M och KD har nog väldigt få Putinister. SD har nog fler som stödjer Ryssland än just L, M och KD, men färre än C, MP. V och S.
Citera
2023-02-15, 16:24
Medlem
Melange5738s avatar
Ryssland verkar lyckas med konststycket att sluta upp med mindre mark än de började kriget med: https://www.aerotime.aero/articles/russias-flag-carrier-aeroflot-begins-selling-off-european-real-estate
Citera
2023-02-15, 16:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vem hinner följa denna skiten? Hur som helst, nattens rapport från Denis Davydov stämmer inte överens med Kenneth "Gnägget" Greggs iakttagelser.

Det verkar som om Ukraina har tryckt tillbaka bögryssland sydväst om Bakhmuth och även tryckt bort bögarna från den vägen som ligger i nordväst. Inga stora förändringar men försörjningslinjerna till Bakhmuth är öppna så länge man behärskar Yashiv Yar eller vad nu den hålan heter. Det verkar inte heller som om bögfascisterna behärskar Krasiv Hora helt, jag har väldigt svårt för namnen. Jag ser det som så att ukrainska patruller opererar lite överallt.

Gnägget är ingen pålitlig källa. Den ukrainska taktiken verkar vara att fortsätta försvara Bakhmut men ha reträttvägarna öppna. Så länge åtminstone en väg är öppen så håller man staden fast hela området får räknas som omstritt. Att Ryssland just nu skulle kunna avancera mot Siversk är helt uteslutet enligt min mening.

Den förväntade bögryska offensiven ser ut att komma vid Svatove eller söder om den medan man befäster Kreminna. Från Svatove vill bögarna gå först västerut för att sedan svänga sydväst.

Det är bögrysslands sista chans, man har högst 2 månader på sig, svårt att säga exakt, kan vara 7-8 veckor och sedan laddar hetero-Ukraina för att starta egna offensiver i maj. Jag tror man siktar på Zaphorytzia och skär av Melitopol samt sätter in en kil mellan Donetsk-Luhansk något senare.

Jag tror på den ukrainska utbildningen.Man arbetar lugnt och metodiskt med motiverade soldater istället för att rafsa ihop bögförbrytare som Ryssland ägnar sig åt.
Det går faktiskt en liten väg till parallellt med E40 fast lite mer skyddad i dagsläget.

Olika källor har något olika infallsvinkel. Deepstatemap är inne på att Ryssarna rört sig fram på norrsidan av Bachmut. Ser ut som Ryssarna flyttat trupp från Södra sidan till norra.
Citera
2023-02-15, 16:30
Medlem
Citat:
Vad tror du skulle hända i Donetsk city?

Ingenting troligen...
Citera
2023-02-15, 16:30
Medlem
Mindbusinesss avatar
Enligt en rapport från tankesmedjan IISS (International institute of strategic studies) hade Ryssland redan efter nio månader förlorat 40 procent av de stridsvagnar man hade tillgångång till när den fullskaliga invasionen av Ukraina inleddes. Det rapporterar The Guardian.

De största förlusterna har drabbat de mest moderna stridsvagnarna som använts längst fram i frontlinjen, vilket tvingat den ryska militären att hämta ut äldre, omoderna stridsvagnar ur mobiliseringsförråden och sätta dem i tjänst.
https://www.iiss.org/
Citera
2023-02-15, 16:32
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är Sverigedemokrat och stödjer Ukraina. Men jag tror ändå att SD har fler "Putinister" av typen motståndare till homoglobo, WEF, trump etc. Men å andra sidan har SD noll (0) USA-hatande Sovjetnostalgiska kommunister, vi har också noll USA/Israel/Väst-hatande araber och muslimer. Vissa Rysstödjande serber kan vi ha dock.

Men totalt har vi färre Putinister p.g.a. avsaknaden av MENA-Putinister och Kommunist-Putinister. S och V har helt klart allra flest putinster för de har både bidragsmigranterna och gammelkommunisterna i sina led. MP vet jag inte, C har ju en del MENA-infiltratörer. L, M och KD har nog väldigt få Putinister. SD har nog fler som stödjer Ryssland än just L, M och KD, men färre än C, MP. V och S.

Ja, det finns som du säger en liten grupp SD:are som fortfarande vurmar för Putin och Ryssland och yrar om WEF, Klaus Schwab och vaccin. De märks framförallt på de ämnen Samnytt brukar ta upp.

På andra änden av de politiska spektrat finns också som du säger en liten grupp övervintrade USA-hatar-skägg inom främst V men också MP. Jag tror emellertid den här gruppen är rätt liten även i V och MP. Motståndet mot Nato i V, MP och S handlar inte i särskilt hög utsträckning om att man stödjer Ryssland eller Putin eftersom det är väl känt vilka värderingar Putin/Ryssland står för när det gäller homosexualitet, feminism och andra frågor som är väldigt viktiga för dem, utan mer om fredsaktivism och motvilja mot USA (och Turkiet).

Den lilla grupp vänsterskägg som ihärdar i ryss-stöd brukar motivera detta med olika geopolitiska resonemang och konspirationsteorier, liknande sina åsiktsfränder på högerkanten. Dessa argument är välkända för oss som följer den här tråden.

Stödet för Ukraina är hur som helst massivt i samtliga riksdagspartier i Sverige, liksom i befolkningen. Vi har tack och lov inte samma problem med femtekolonnare i partier och befolkning som man har i exempelvis Tyskland.
Senast redigerad av schipperke77 2023-02-15 kl. 16:37.
Citera
2023-02-15, 16:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ett annat stort exempel är Oryx.

Där dokumenteras alla fotobevis på utslagna fordon. För båda sidor.

Ändå hävdas det av pro-ryssar att det är propaganda. Jag vill påstå att Oryx försöker vara så objektiva som möjligt för att ge en rättvis bild även om de är pro-Ukraina i sitt tänk.

Ryssland har exempelvis förstört 38st M777 artilleripjäser. Det finns fotobevis på det. Hade sidan varit Ukrainsk propaganda så hade man givetvis försökt att dölja siffrorna.

Det finns även film på en förstörd CEASAR 155mm artillerisystem. Detta för att rysk militär tillhandahållit film på det. Hade det funnits fler filmer på förstörda CEASARs så hade de givetvis rapporterat det. Men det gör inte det.

Så den sidan är enligt mig förbannat objektiv. Den tar film och fotobevis för att sammanställa sina siffror. Men den vägras ses som fakta hos pro-ryssar.

Bra tips den skall jag botanisera i👍
Citera
2023-02-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Rykten på Bitchute och ryska propagandakanaler ja!

Verkligheten är nåt helt annat som nu utreds av internationella brottmålsdomstolen och FN.

Jo fast Ny times och bbc bland anat har ju en lång historik av lögner. Det är ju det jag menar, vad är det idiotsäkra sättet att få reda på sanningen? Glöm inte att Ukraina är världens mest korrumperade land och att endast 30 % av biståndet når sin destination har jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in