2023-02-15, 12:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Hans f.d. fru menade på att han kunde ha skrivit elaka saker om henne har jag för mig det sades i samma video. (om det nu har något samband)

Ovanstående gällde Stigs dator. ME ringde Stigs bror med syfte att säkerställa att den förstördes. Hennes förklaring på varför är att Stig möjligtvis skrev elaka saker om henne. Inga sådana saker kunde hon dock påvisa.
Citera
2023-02-15, 12:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men vad är det ni yrar om då?

Ja, procentuellt är de ovanliga.
Och?

De florerade ju oavsett i landet både på skytteklubbar och illegalt.

Alltså kunde "vanliga människor" som var medlemmar i skytteklubbar, alternativt hade kopplingar till skytteklubbar stöta på dessa kulor.

"Procentuellt är de ovanliga. Och?"

Det är just det här tänkandet vi har problem med.
Det är såklart inte omöjligt att få tag på dom vem man än är. Om jag sagt det eller fått det att låta som det ber jag om ursäkt och drar tillbaka det.

Problemet är att det statistiskt sett är bra jäkla låg chans att just SE var i besittning av de här kulorna. Det är inget man kan gå förbi med tanken. "Men nu var det ju dom kulorna, så han måste ha haft dom"

Att det var just dom kulorna gör sannolikheten låg för att det var just SE. Tidslinjen har samma problem. Det är såklart inte omöjligt för SE att genomföra mordet. Men det är bra jädra osannolikt.

Där vi står nu har vi i princip osannolikhet+osannolikhet+osannolikhet+inga bevis

Det gör att man bör landa i slutsatsen att SE är en extremt osannolik mördare. Men på många här i tråden låter det nästan som att det är typ 50% chans att det är han. Det kan ju vara jag som missuppfattat det, men det är så det låter, och den tankevurpan är den jag är motståndare till.
Citera
2023-02-15, 12:56
Medlem
[quote=niokilometer|83489016]
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Jag har förklarat tidigare att det troliga är att han gick ut/stämplade ut 23.20.00 - 23.20.59

plus sen minst 30sek (ta sig ut på Sveavägen) men antagligen 1min med lätt prat med väktare.
Utan att läst vad du hänvisar till, kan jag bara dra slutsatsen att om du hade rätt, hade det fått större genomslagskraft.

Är det nått du har kommit på själv?

Har du någon länk till nån blogg/youtube som tar upp det?

RB ger den nya tiden till SE och PH.

23:19 = 23:19:00-23:19:59

Någon annan uppgift har inte PH lämnat.

Detta är redovisat i PM från PH.

Hur exakt kunde RB ställa klockan?

Hursomhelst ger det inget alibi för SE
Citera
2023-02-15, 13:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Problemet är att det statistiskt sett är bra jäkla låg chans att just SE var i besittning av de här kulorna.

Och hur kommer vi fram till det?

Det har gått 37 år.

Allt vi kan göra gällande vapen+ammunition idag är ju att spekulera.
Det här skulle man ju ha rotat i 86-87! Inte idag.

Den enda här som gör någon form av slutsats kring ammunitionsfrågan är ju du.
Jag är iaf ärlig med med min ignorans. Jag vet inte hur (om han är GM) han fick tag på vapen + ammunition.

Vi vet att han har haft tillgång till vapen sedan iaf 57 (via hans anställning på Armétygsförvaltningen).
Han var då vän/kollega med Karl-Erik Lexner (importör av Smith&Wesson till Sverige).
Vi vet att hans närmaste vän som bodde 600 m bort hade iaf 2 vapen av intresse. Samma vän ska ju ha varit något av en USA-freak och (Blue blood) sannolikheten att han faktiskt hade den typen av kulor ser iaf jag som hög.

Jag är inte alls förvånad om en stor del av hans närmaste krets (Täbygänget) både hade vapen + var medlemmar i diverse skytteföreningar.

Mer än så vet vi ju inte.

Men i denna tråd får ni det att låta som att ammunitionen på något sätt diskar Engström som tänkbar GM. Eller "minskar sannolikheten" för honom som GM.

Vi kan ta det igen,

Hur kommer man fram till det?!
Citera
2023-02-15, 13:30
Medlem
Citat:
"Procentuellt är de ovanliga. Och?"

Det är just det här tänkandet vi har problem med.
Det är såklart inte omöjligt att få tag på dom vem man än är. Om jag sagt det eller fått det att låta som det ber jag om ursäkt och drar tillbaka det.

Problemet är att det statistiskt sett är bra jäkla låg chans att just SE var i besittning av de här kulorna. Det är inget man kan gå förbi med tanken. "Men nu var det ju dom kulorna, så han måste ha haft dom"

Att det var just dom kulorna gör sannolikheten låg för att det var just SE. Tidslinjen har samma problem. Det är såklart inte omöjligt för SE att genomföra mordet. Men det är bra jädra osannolikt.

Där vi står nu har vi i princip osannolikhet+osannolikhet+osannolikhet+inga bevis

Det gör att man bör landa i slutsatsen att SE är en extremt osannolik mördare. Men på många här i tråden låter det nästan som att det är typ 50% chans att det är han. Det kan ju vara jag som missuppfattat det, men det är så det låter, och den tankevurpan är den jag är motståndare till.
Tankevurpan från andra sidan om vi nu ska polarisera diskussionen är att man inte får misstänka osannolika presumtiva GM's.

Det är för mig en hög sannolikhet att denna osannolika GM är Palmes baneman.

Titeln på TP bok är inte tagen ur luften.

Du får har dina spekulationer, men att inte du kan ha honom som misstänkt känns märkligt.

Du har säkert nån annan hypotes som fallit i glömska gissar jag ?

På den positiva sidan, så är det roligare att historien inte fick en lösning på presskonferensen.

För hade det varit så, hade vi inte haft kvar nån hobby.
Senast redigerad av henrikofsweden 2023-02-15 kl. 13:33.
Citera
2023-02-15, 14:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
På den positiva sidan, så är det roligare att historien inte fick en lösning på presskonferensen.

I ärlighetens namn hade jag gärna inte haft kvar denna hobby

Jag är ju något äldre och har tragglat MOP sedan 90-tal.
Det vore läskigt att sammanfatta alla timmar man har lagt på det här

Det var ju en sak för ganska många år sedan när det regelbundet skrevs om mordet och det kändes som att det hela tiden kom nya saker. Men successivt efter 89 blev det tystare och tystare för att sedan ta fart 2018-2020. Nu är det ju stendött och oddsen att det kommer något nytt av värde är ju oerhört liten.
Citera
2023-02-15, 14:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tankevurpan från andra sidan om vi nu ska polarisera diskussionen är att man inte får misstänka osannolika presumtiva GM's.

Det är för mig en hög sannolikhet att denna osannolika GM är Palmes baneman.

Titeln på TP bok är inte tagen ur luften.

Du får har dina spekulationer, men att inte du kan ha honom som misstänkt känns märkligt.

Du har säkert nån annan hypotes som fallit i glömska gissar jag ?

Misstänka får man väl. Det är ju som sagt inte omöjligt att han är gm.

Men tycker du, förutsatt du aldrig hört om det här mordet innan, att det är hög sannolikhet i scenariot att en äldre, tidigare ostraffad, kommer ut från jobbet efter ett trevligt samtal med vakterna. Ut på gatan och utan en sekunds tvekan går fram och med van hand avrättar landets statsminister med en revolver och ammunition han bara råkar ha med sig?
Citera
2023-02-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I ärlighetens namn hade jag gärna inte haft kvar denna hobby

Jag är ju något äldre och har tragglat MOP sedan 90-tal.
Det vore läskigt att sammanfatta alla timmar man har lagt på det här

Det var ju en sak för ganska många år sedan när det regelbundet skrevs om mordet och det kändes som att det hela tiden kom nya saker. Men successivt efter 89 blev det tystare och tystare för att sedan ta fart 2018-2020. Nu är det ju stendött och oddsen att det kommer något nytt av värde är ju oerhört liten.

Jag tycker det är roligt med små och halvstora klarlägganden.

Genom att sammanställa ritningarna så hoppas jag att vi nu kan komma närmare med:

Var låg den larmande dörren.

Var låg SE kontor.

Fanns det vapenkasuner i Skandiakomplexet tillhörande SB.

Hur lång tid tar det att röra sig genom huset.

Bonus: oredovisat belysning på Tunnelgatan.

Med hjälp av Larmlistorna.

Var och när befann sig 3+1 av väktarna.

Nu tex är det intressant med SE.

Var i huset befann sig ALG när SE kom tillbaka från att druckit middag.

Små små saker. Men roligt.

Speciellt när man samarbetar med nån som till varje pris vill fria SE och jag som får representera den andra sidan.
Citera
2023-02-15, 14:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
Rydéns reportage finns inbakat i KP:s presentation från den digitala pressträffen. Spola fram till 1:10:58.

Digital pressträff om Palmeutredningen
Där ser man, tack för den! Det mesta verkar finnas med, som rushen men även klocktittandet
Citera
2023-02-15, 14:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag tycker det är roligt med små och halvstora klarlägganden.

Genom att sammanställa ritningarna så hoppas jag att vi nu kan komma närmare med:

Var låg den larmande dörren.

Var låg SE kontor.

Fanns det vapenkasuner i Skandiakomplexet tillhörande SB.

Hur lång tid tar det att röra sig genom huset.

Bonus: oredovisat belysning på Tunnelgatan.

Med hjälp av Larmlistorna.

Var och när befann sig 3+1 av väktarna.

Nu tex är det intressant med SE.

Var i huset befann sig ALG när SE kom tillbaka från att druckit middag.

Små små saker. Men roligt.

Speciellt när man samarbetar med nån som till varje pris vill fria SE och jag som får representera den andra sidan.

Hajar vad du menar.
Jag har själv varit där.

Klockat tider, nördat ner mig i sekunder, bett kollegor ställa sig vid korsningen Luntmakargatan/Tunnelgatan etc
Jag har till och med bett kollegor be andra kollegor ställa sig där!
Så att jag inte vet ålder och vilken färg det är på klädsel

Egentligen har jag spenderat massa år med att försöka diska Engström.....
Har inte gått så bra
Citera
2023-02-15, 14:55
Medlem
Citat:
Misstänka får man väl. Det är ju som sagt inte omöjligt att han är gm.

Men tycker du, förutsatt du aldrig hört om det här mordet innan, att det är hög sannolikhet i scenariot att en äldre, tidigare ostraffad, kommer ut från jobbet efter ett trevligt samtal med vakterna. Ut på gatan och utan en sekunds tvekan går fram och med van hand avrättar landets statsminister med en revolver och ammunition han bara råkar ha med sig?
Du målar upp en gärningsbeskrivning jag inte ser framför mig.

Men det är den "osannolika mördaren". En osannolik man kan vara GM.
Alla får den uppfattning om du bara hör talas om det eller bara läser lite om det.

1. Vi vet inte om ett samtal ägde rum eller om det var trevligt eller dess längd.

Jag räknar på nått formellt i 30 sekunder ca.

2. Vi vet inte om det var en längre eller kortare tvekan.

Jag räknar på att det kan varit en tvekan på upp till en minut

3. Vapenvana fanns så det är inget problem för mig. Behövdes ingen vapenvana alls knappt för att utföra mordet på det avståndet.

Otto Ekevi testade Magnum och träffade mitt i ryggen utan vana.

https://youtu.be/tr0yj4fPqjo

4. Vi vet inte om han råkade ha med sig revolvern med den ammunitionen.

Kanske var varje dag, när han jobbade över eller under en period. Eller om han hade information att Palme gick Sveavägen söderut efter Bion.
Citera
2023-02-15, 15:29
Avslutad
En fråga till de som inte tror på SE som GM.

Varför ljög han om att han suttit på Skandiahuset hela mordkvällen? Varför ville han inte vidgå att han varit ute och ätit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in