2023-02-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det är säkert oöverstigligt svårt att förstå för en landsförrädare som du, som lämnar ditt stöd till Sveriges största militära fiende Ryssland, att en ledares främsta uppgift är att se till att landet och befolkningen kan fortsätta existera. I samma sekund Ukraina slutar försvara sig intar Putins orcher hela landet. Då väntar massdöd och total annektering. Slutet för Ukraina. Mot den bakgrunden är det Zelenskys enda val att fortsätta göra motstånd. Många dör i försvaret av landet, men ännu fler dör om Putin tar makten.

Nej han har ingen avsikt att massmörda haha sluta nu. vart har du fått det ifrån? Okay, en annan fråga, är dem nassar i Ukraina?
Citera
2023-02-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du är kanske en sådan människa som älskar att ge upp?

Nu verkar ju som Zelensky och de som valt honom till president själva är mycket motiverade till att försvara sig - oavsett var någon annan tycker. Enligt mätningar åtnjuter Zelensky ett extremt starkt stöd av den ukrainska befolkningen.

Sen är väl frågan om människorna i Ukraina skulle komma så lindrigt undan även om de gav upp idag. Vi har ju sett hur ryssarna drar fram i orter de lyckats ockupera:

Massgravar fyllda med bakbundna lik.

Det är ingen som tror på dem bilderna/videon. Jag hade faktist avslutat kriget idag om jag var zelenski, slutat vara så fientlig, och låtit Ryssarna få sin vilja igenom. Så enkelt är det. Man vill ju inte dö för västerländsk imperialism. Dessutom så ser det rätt mörkt ut för västvärlden ekonomiskt också när resten av världen lierar sig med Ryssland/Kina.
Citera
2023-02-15, 12:54
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi borde vikta det mycket mer mot Afrika, Asien och kanske även våra egna behövande, ja. Ska man uttrycka det i termer av offer är det man hade riskerat och nu riskerar, den västvänliga befolkningens väl och ve i Kharkov, Kherson, Odessa och Zaporizhze. Å andra sidan har USA länge tagit stora risker med Ukrainas befolkning redan sedan 2014 och Euromaidan.

Igen är det inte allt eller intet. Givetvis bör man förhandla och man ska inte strunta helt i det. Ta Bosnien som ett exempel, som är mer av vårt närområde. Där struntade man för mycket i kriget.

Med facit hand, ja. Det var en jäkla diskussion då. Hur vi vända ryggen till de grymheter som serberna höll på med.
Man borde ha gått in tidigare och hårdare.

Och nu ska vi inte det...
Citera
2023-02-15, 12:55
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vissa kanske blir upprörda över den gasledningen men inte jag. Skadan för Tyskland är ju störst av att EU beslutat att ha olika sanktioner på rysk energi. Och det är ju beslut Tyskland varit med på. Och skadan orsakas av att Ryssland slutat sälja och krävt betalt i rubel etc. Själva röret är ju av marginell betydelse för Tysklands och världens energisituation. Det finns andra rör genom Baltikum, Vitryssland, Ukraina. Skall man vara upprörd så skall man vara det över att förrädaren Merkel möjliggjorde detta krig genom att bygga det djävla gasröret. Och så underminerade hon Europas säkerhet genom att släppa in miljontals USA-hatande migranter som nu sitter härpå FB och hatar Sverige och väst och försvarar vår enda militära fiende Ryssland. Det är jag upprörd över, inte att någon äntligen sprängde de djävla mut-korruptions-förräderi-rören. Hoppas alla ryska gasrör sprängs i hela välden; inklusive de som går till Kina.

Jag blir upprörd över döda människor, våldtagna kvinnor och barn, hemlösa, hungriga och frysande människor. gasröret är en liten parentes i sammanhanget som inte ens har ekonomisk betydelse längre. Då hade man ju reparerat det. Man kan laga ett rör men man kan inte återuppväcka ett dött barn.

Jag förstår inte varför du lastar Merkel. Europa har väl aldrig varit lika stabilt, fredligt och lugnt som under hennes fögderí. Inte minst förstod hon värdet av att ha en normal handelsförbindelse med Ryssen. Och djävlar vad det retade USA. Dessutom var hon en baddare på att hålla EU:s krigiska ledargarnityr på mattan. Hennes fasta hand är precis vad som fattas nu när Europa löper amok.

Merkel la sej vinn hålla ryssen på gott humör och lyckades med det. Den ende som före henne hade försökt betvinga ryssen var en österrikisk korpral vid namn Adolf. Se hur det gick för honom. Fast aset gjorde slut på 18 miljoner ryssar så misslyckades han med sitt projekt Barbarossa. Nu vill EU ha revansch. Får se om det inte går åt Helvete för dom också. Jag hoppas det. Innerligt.

l
Senast redigerad av Starback 2023-02-15 kl. 12:58.
Citera
2023-02-15, 12:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Det är ingen som tror på dem bilderna/videon. Jag hade faktist avslutat kriget idag om jag var zelenski, slutat vara så fientlig, och låtit Ryssarna få sin vilja igenom. Så enkelt är det. Man vill ju inte dö för västerländsk imperialism. Dessutom så ser det rätt mörkt ut för västvärlden ekonomiskt också när resten av världen lierar sig med Ryssland/Kina.

Klart du skulle gett upp - för du har det i dig. Du är programmerad att kröka rygg inför den du upplever som stark.

Som tur är finns det andra sorters människor, som väljer att göra motstånd. I fallet Ukraina verkar de dessutom kunna försvara sig framgångsrikt.
Citera
2023-02-15, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
SVT ljuger.

Har du ens sett dokumentären i SVT? Den ligger uppe nu på SVT Play med 3 superinformativa avsnitt om hur det gick till när janukovytj 2014 förrådde sitt land efter hot från barnamördaren putin. Se dokumentären så inser även du att du hamnat på fel sida.

https://www.svtplay.se/dokument-utifran-putin-och-vastvarlden#mer-information

Janukovytj och putin är båda landsförrädare som gravt svikit sina folk. Zelensky däremot, är en hjälte.
Citera
2023-02-15, 12:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du blandar ihop våra pengar med vad ukrainierna måste göra. Och de hade säkerligen kunnat göra en deal med Ryssland. De fanns som land 25 år före Euromaidan utan några oöverstigliga problem.
Otur att du alltid glömmer att de redan hade en deal med Ryssland.
Budapestavtalet.
Nästa avtal kommer säkert Ryssland att respektera, det är så du tänker?

Hur går talesättet:
Fool me once - shame on you
Fool me twice - shame on me
Citera
2023-02-15, 12:59
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Jag har svårt att se den kalkylen gå upp. Där finns en tråd om det här. (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?)

Det är ingen bra investering, usel return on investment.

Visst är Putins investeringslogik usel även den.

Frågan är vad det skulle kosta att inte stödja Ukraina med vapen.
Man kan ju jämföra med Tysklands invasion av Polen 1939. Om västmakterna på något sätt hade kunnat stötta Polen så att de var kapabla att stoppa den tyska invasionen och vi hamnade i det läget vi är i nu med Ukraina i augusti/september 1940, med ett ställningskrig i västra och södra Polen och ett Sovjet som avskräckts från att angripa Polen från öst, så hade det utan tvekan varit en bra investering.
De allra flesta av de vapen västmakterna skänker är dessutom tänkta att använda mot just Ryssland. När det gäller de västeuropeiska länderna finns inget annat hot än Sovjet/Ryssland sedan Tyskland besegrades 1945. Mycket som skänkts är dessutom gammalt skräp, jämförbart med att rensa garaget och skänka till en loppis.
När det gäller de ekonomiska effekterna hör jag till dem som tycker en lågkonjunktur är ett lågt pris att betala för att hindra en större konflikt, som jag menar hade följt med tiden om Rysslands invasion varit framgångsrik. Men man gör ju olika analyser, jag antar att du tror att Ryssland hade nöjt sig med Ukraina och blivit en fredlig stormakt efter det. Det är ju omöjligt att uttala sig säkert om alternativa tidslinjer.
Såhär i mitten av februari kan vi för övrigt konstatera att olyckskorparnas kraxande om ekonomisk kollaps och tysk avindustrialisering inte har skett.
Senast redigerad av schipperke77 2023-02-15 kl. 13:08.
Citera
2023-02-15, 12:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Min känsla är att Kadyrov är mycket älskad av folket i TJejenenri.

Nej han är en diktator och landsförrädare i Tjetjenien. Vacklar Rysslands makt så är hans maktapparat snabbt borta. Man hör sällan om hans soldater i Ukraina numera; de har nog lidit enorma förluster vilket ytterligare ökar hatet mot honom hemma i Tjetjenien. I det tredje tjetjenska kriget kommer tjetjenerna ha västerländska vapen mot ryssarnas äldsta Sovjetvapen som är det enda de har kvar då. Och tjetjenerna kommer ha erfarna krigsveteraner som vet precis hur man besegrar ryssar. Troligtvis många ukrainska och georgiska frivilliga också. Kanske folk från den Fria Ryska bataljonen också. Ryssar som strider mot Putin i Ukraina nu. Det koloniala Imperiet Ryssland kan kollapsa.
Citera
2023-02-15, 13:00
Medlem
tenebriss avatar
Citat:

vem har väckt den här ouppdaterade boten?
Citera
2023-02-15, 13:01
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Min känsla är att Kadyrov är mycket älskad av folket i TJejenenri.

Då har du fel igen ! Iofs inget unikt utan snare en regel än ett undantag när det gäller dig

Tjetjenien är extremt splittrat och hade inte Putin hållt Kadyrov under armarna skulle han varit död för länge sedan .
Citera
2023-02-15, 13:01
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Var ser du det?

Det tog Ryssland 4 år att besegra Tjetjenien, ett land stort som Värmland med 2 miljoner invånare och utan stöd från nåt annat land.

Varför tror du de skulle ha lättare att besegra Ukraina?

Besegra och besegra. Det som hände var att tjetjenerna i form av Kadyrovs gäng och maffian koloniserade Ryssland, vet inte om det är att betrakta som en seger direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in