2023-02-15, 12:40
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Men bör inte Zelenskis primära prioritet vara folkets intresse? Inte Anglosionister?

Du får ta dina glosor till ett sammanhang där ni alla är bittra över hitlertysklands och putinryssland förlust mot västerländsk kultur.
Citera
2023-02-15, 12:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Haha finns inga tjejener som strider för Ukraina väl? Nu är du ute och cyklar???

Tjetjenerna har stridit i Ukraina mot ryssarna sedan 2014. Snart tar de nog striden hem till Tjetjenien också; då får Kadyrov bråttom att fly till Ryssland.
Citera
2023-02-15, 12:43
Medlem
raskenss avatar
En stor del av ryska soldater bränns upp i krematorier. På ockuperade Krym finns en anläggning med ständig kö från lastbilar fullproppade med lik.

https://kyivindependent.com/news-feed/general-staff-russians-burn-dead-soldiers-bodies-to-hide-losses
Citera
2023-02-15, 12:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Om du slår mig på käften och hotar skjuta mig med en pistol så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och backar ur. Jag kanske går därifrån jävligt förbannad och med ett stukat självförtroende men ända med livet i behåll.

Men du blev inte slagen på käften utan de sprängde ditt hus och mördade hela din familj. Och nu hotar de med att utrota hela ditt folk och förbjuda ditt språk och kultur (Serbiska?). Går du ändå därifrån?
Citera
2023-02-15, 12:46
Medlem
Citat:
Men bör inte Zelenskis primära prioritet vara folkets intresse? Inte Anglosionister?

Det är säkert oöverstigligt svårt att förstå för en landsförrädare som du, som lämnar ditt stöd till Sveriges största militära fiende Ryssland, att en ledares främsta uppgift är att se till att landet och befolkningen kan fortsätta existera. I samma sekund Ukraina slutar försvara sig intar Putins orcher hela landet. Då väntar massdöd och total annektering. Slutet för Ukraina. Mot den bakgrunden är det Zelenskys enda val att fortsätta göra motstånd. Många dör i försvaret av landet, men ännu fler dör om Putin tar makten.
Citera
2023-02-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Putin? Så kan man inte se det. Den här konflikten blev så här stor först sedan EU la sej i med kraftiga sanktioner och stora gåvor av krigsutrustning och vräkte miljarder pengar över den lilla stridspitten i Ukraina. Man borde fundera på varför det blev så här.

Nu faller Bachmut bit för bit i Ryssens händer. Den Ukrainska kontingent som försöker hålla emot är alltför klen. Den orkar inte. Snart brister den sista fördämningen och ryska styrkor väller in.
Vad som händer är att Ryssland blöder för att få några små landområden utan något direkt värde.

Tror du att Ukrainska försvaret brister om man släpper Bachmut?
Nej man har nya linjer förberedda sen flera månader tillbaka.

Vi har sett det tidigare i kriget, Ryssland förlorar enorma mängder soldater och materiel för mindre områden.
Ryssland stångar sig blodiga, Ukraina släpper succesivt land för att inte bli omringade helt utan faller tillbaka när det inte längre är värt att försvara när övermakten blir för stor.
Sedan faller man tillbaka på nya fördelaktiga positioner som Ryssland får kämpa om i underläge vilket resulterar i stora förluster.

Sedan gör Ukraina en större offensiv och ryssarna som stångat sig blodiga kan inte hålla emot varav man tappar stora landområden som man inte kan försvara effektivt eftersom man saknar styrkan.

Detta är varför Ryssland tappat 50% av det man tog inledningsvis.
Ryssland gör återigen små vinster i land för enorma förluster under en längre tid.
Sedan tar Ukraina stora områden på kort tid, varav Ryssland gör motattacker en längre tid och tar lite land igen, sedan tar Ukraina stora områden igen.
Det verkar inte som Ryssarna riktigt fattar att de förlorar mer än vad de vinner över tid.
Citera
2023-02-15, 12:49
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Och vem fasen är du själv då haha? Nån jävla Svensson som aldrig varit i närheten av invandrarområden och dricker nåt jävla fairtrade kaffe och runkar av dina PK-vänner och säger "ååh vad synd om Ukraina" men själv vägrar göra någonting? Fyfan för sånna som dig, usch.
Ryssland kommer vinna och det vet vi alla. Sen kan du ta och köra upp din respekt i röven

Edit: Väldigt slappt inlägg av mig här ursprungligen vilket jag ber om ursäkt för.

Men det här är också typiskt för många ryssvänner. Eftersom över 90 procent av svenska folket stödjer Ukraina ingår många miljö- och vänsterpartister i den överväldigande majoritet som stödjer Ukraina. Då antar de att alla som stödjer Ukraina är politiskt korrekta woke-människor. Det passar deras snäva, konspiratoruska och lågintelligenta världsbild Men så är naturligtvis inte fallet. De allra flesta Sverigedemokrater stödjer t.ex Ukraina.
Senast redigerad av schipperke77 2023-02-15 kl. 13:13.
Citera
2023-02-15, 12:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi måste vara ärliga mot oss själva. Ukraina hade aldrig en chans i detta, och har offra enorm mykcet människoliv. I mitt tyckte, hade jag varit Zelensky hade jag börjat tänka mer på mitt folk än vad man får för instruktioner från Väst... håller ni inte med?

Du är kanske en sådan människa som älskar att ge upp?

Nu verkar ju som Zelensky och de som valt honom till president själva är mycket motiverade till att försvara sig - oavsett var någon annan tycker. Enligt mätningar åtnjuter Zelensky ett extremt starkt stöd av den ukrainska befolkningen.

Sen är väl frågan om människorna i Ukraina skulle komma så lindrigt undan även om de gav upp idag. Vi har ju sett hur ryssarna drar fram i orter de lyckats ockupera:

Massgravar fyllda med bakbundna lik.
Citera
2023-02-15, 12:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En stor del av ryska soldater bränns upp i krematorier. På ockuperade Krym finns en anläggning med ständig kö från lastbilar fullproppade med lik. https://kyivindependent.com/news-feed/general-staff-russians-burn-dead-soldiers-bodies-to-hide-losses

Det finns nog en växande skara anhöriga i Ryssland som inte vet vad som hänt med deras soldater; de är bara saknade.
Citera
2023-02-15, 12:51
Medlem
Citat:

Zelenskys primära prioritet är ju att följa folkviljan och folket vill uppenbarligen inte ha
Ryska styrkor i sitt land därav det hårdnackade motståndet mot dessa.
Det bästa som kunde hända just nu vore en palats kupp i Kreml och att dom Ryska styrkorna
fick order att dra sig tillbaka till Ryskt territorium så snart som tekniskt möjligt.
Citera
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Håller helt med dig. För som det ser ut nu så vinner Ryssland kriget.
Var ser du det?

Det tog Ryssland 4 år att besegra Tjetjenien, ett land stort som Värmland med 2 miljoner invånare och utan stöd från nåt annat land.

Varför tror du de skulle ha lättare att besegra Ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tjetjenerna har stridit i Ukraina mot ryssarna sedan 2014. Snart tar de nog striden hem till Tjetjenien också; då får Kadyrov bråttom att fly till Ryssland.

Min känsla är att Kadyrov är mycket älskad av folket i TJejenenri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in