2023-02-15, 09:15
Medlem
Gummisulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja för lungorna och hjärtat är ju samma organ...
Tur att det inte är du som ska genomföra operationen.

En titthåls operation i hjärttrakten betyder inte just ingrepp i hjärtat. Kanske har man sett en förändring på lungsäcken eller i kanten av lungan, i närheten av hjärtat och det är detta man ska titta på och ta prover ifrån. Kungen har ju varit rökare. Kan vara cancer.
Citera
2023-02-15, 09:57
Medlem
aaerligs avatar
Tymom är väldigt ovanligt om man inte har myasthenia gravis.

Biopsi är inte omöjligt, förändring i lunga?

Troligast tror jag är att journalisten eller pressansvarig skriver titthål när det egentligen rör sig om ett kateterlett ingrepp såsom TAVI för att byta en klaff. Kan exempelvis göras vid aortastenos som är vanligt hos äldre. Man går då in i ljumsken via a. femoralis och byter hjärtklaff till en mekanisk eller biologisk från gris. Mindre risker med detta gentemot öppen operation.

Kommer bli riktigt dyrt att beställa blod ifall något skulle bli fel. Jag har hört att det är stor brist på blått blod av naturliga skäl och således mycket dyrt.
Citera
2023-02-15, 10:10
Medlem
hoppas att han har fått gå före i vårdkön

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/jd17e4vj/nk-2m2kr_s_22

tycker han har sett lite salongsberusad senaste tiden, glad och uppsluppen samt vinglat lite när han går

men det beror kanske på sjukdomen?
Citera
2023-02-15, 10:15
Medlem
Skulle vara intressant att veta vilka risker det finns med en sådan här operation?
Han är ju ändå vår monark, symbolen för sanningen och tron, tillsatt av Gud.
Senast redigerad av Pstvftr 2023-02-15 kl. 10:20.
Citera
2023-02-15, 10:24
Medlem
Sextiopluss avatar
Skulle ändå tippa stent eller ablation där man gör ett litet hål och går in i ett blodkärl till hjärtat. Kamera följer med så man kan "titta".
Citera
2023-02-15, 10:33
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Haha "vet du vem jag är?!"

Sant, vet du hur kungar störtas? Genom att dö på operationsbordet. Men den här kungen är en slug och kommer att hålla sig vaken under hela operationen.
Citera
2023-02-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Sant, vet du hur kungar störtas? Genom att dö på operationsbordet. Men den här kungen är en slug och kommer att hålla sig vaken under hela operationen.

Annars har ju kungen inte varit särskilt vaken så det vore bra om han var det åtminstone på operationsbordet..
Citera
2023-02-15, 10:37
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hoppas att han har fått gå före i vårdkön

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/jd17e4vj/nk-2m2kr_s_22

tycker han har sett lite salongsberusad senaste tiden, glad och uppsluppen samt vinglat lite när han går

men det beror kanske på sjukdomen?
Vore ju tvärtom märkligt om kungen av ett land inte skulle kunna ta sig en skvätt tålamod när denna önskar, i åldern mellan +75 o dödsbädden.

Lägg där till allt vanvett som han fått uppleva, hur Sverige som rike har transformerats sen dess att han tog över tronen, är faktiskt förvånad över att de inte ger honom fripass a la Boris Jeltzin.
Citera
2023-02-15, 11:17
Medlem
farmenSebastians avatar
Skulle inte förvåna mig om läkaren "råkar"
Vara en Iranier, eller Syrier

Som bara råkar orsaka allvarlig blödning

Och dödar vår konung! Tänk vilken triumf av IS packet.
Citera
2023-02-15, 11:21
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Tymom är väldigt ovanligt om man inte har myasthenia gravis.

Biopsi är inte omöjligt, förändring i lunga?

Troligast tror jag är att journalisten eller pressansvarig skriver titthål när det egentligen rör sig om ett kateterlett ingrepp såsom TAVI för att byta en klaff. Kan exempelvis göras vid aortastenos som är vanligt hos äldre. Man går då in i ljumsken via a. femoralis och byter hjärtklaff till en mekanisk eller biologisk från gris. Mindre risker med detta gentemot öppen operation.

Kommer bli riktigt dyrt att beställa blod ifall något skulle bli fel. Jag har hört att det är stor brist på blått blod av naturliga skäl och således mycket dyrt.

Finns diverse minimalt invasiva hjärtingrepp där man bara gör mindre öppningar i bröstkorgen. Kan väl kallas "titthålskirurgi"

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17233-minimally-invasive-heart-surgery

Själv gissar jag utifrån hysch-hyschet på att det är ett syfiltiskt aneurysm det handlar om. Kungen var väl i flottan?
Citera
2023-02-15, 11:38
Medlem
Farenellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisulan
Nej, Victoria tar över när kungen dör. Silvia blir änkedrottning om hon forfarande lever.
Silvia blir väl Drottningmodern eftersom V tar över som Drottning?
Citera
2023-02-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Så det finns alltså vuxna människor i Sverige som inte vet vem kungens efterträdare är.

Kan annars tipsa om en så kallad sökmotor, exemepelvis Google (www.google.com), där kan du enkelt få svar på en fråga genom att skriva frågan via ditt tangentbord (dvs knapparna med bokstäver på).

Var glad att du ställde frågan anonymt på nätet och inte rakt ut på stan eller i särskolan.

Ok, men HON kan ju inte va kung?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in