2023-02-15, 10:07
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ja det var ju inte så dumt, men vad ska du göra i Hagfors?
Jobba på arbetsförmedlingen eller börja baka pizza?

Uddeholm är säkert en helt ok arbetsgivare.
Citera
2023-02-15, 10:11
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Han syftade på att köpa lägenheten för 75k. Men är bostadsvederlaget eller vafan det heter på 4 200 kr per mån så är det ju värdelöst att äga lägenheten när du ändå måste betala "hyra".
Så du tycker att en avgift på 4.200:-/månad för 75 kvadratmeter är mycket,
vilken storlek på avgiften tycker du vore rimlig?

Du förstår väl att det finns drifts- och underhållskostnader på hus dit avgiften går.
Citera
2023-02-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ungefär som att man betalar på lån om man har en hyresrätt.

Jag har aldrig förstått mig på vitsen med att just bostäder ska hyras. Varför ska man hyra det som man betalar mest för?

Jo. Men det kan vara praktiskt i början på livet då det händer mycket och man flyttar ofta pga av studier, förhållanden, arbete...
Citera
2023-02-15, 10:16
Bannlyst
Jag är förvånad att nyexaminerade studenter inte bildar en flock och marscherar mot riksdagen och släper politikerna på gatorna.
Citera
2023-02-15, 10:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo. Men det kan vara praktiskt i början på livet då det händer mycket och man flyttar ofta pga av studier, förhållanden, arbete...
Jo, men varför ska huvuddelen av befolkningen hyra när den är vuxen och tjänar pengar?
Citera
2023-02-15, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Några har ju röstat för att ta in 1 miljon människor från mena och afrika. De som röstat för det kan ju fortsätta att bo hemma hos mamma och pappa eller hoppas Mena/Afrikanerna bygger en jävla massa bostäder som det blir billigt att bo i... eller not.

Nu råkar det sig så att jag är släkt med en ung dam som tycker vi skall ta hit mer mena och afrika, men hon vill ändå ha en egen lägenhet och klagar över bristen. Det bor negrer i din lägenhet brukar jag säga och skratta då blir hon jättearg!

Haha…det var ett klockrent svar! Känner igen detta; så vad är det man säger: Man kan inte äta kakan och ha den kvar!
Citera
2023-02-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Kanske vi kan få en återvandring till landsbygden och småstäder? Det kostar i princip ingenting att köpa bostad i vissa bruksorter eftersom alla jävlar skall bo i Stockholm.
.
Det är inte bostadsbrist i Sverige. Det är bostadsbrist i STOCKHOLM.

Både ja och nej på den. Definitivt att du har rätt i att när folk bölar om bostadsbristen så menar de egentligen "De hippaste områdena av våra tre största städer". Det står gott om tomma bostäder runt om i landet, men sedan får man också vara realistisk och inse att man kan inte som ung och nystartad i arbetslivet bosätta sig mitt i ödemarken där det varken finns jobb eller samhällsservice. Ska man dessutom bilda familj någon dag blir tillvaron genast jävligt mycket jobbigare när man har 30 min i bil till närmaste förskola och sedan därifrån 45 min i bil till sitt jobb. Man kan köpa pengamässigt billiga bostäder på glesbygden men man betalar ett högt pris i livstid som går åt till transport.

Dessutom, ska vi komma bort från bostadsbrist så räcker det inte med att titta bortom Sthlm-Gbg-Malmö, du får titta bortom våra typ 30 största städer. Även i städer som Västerås, Luleå, Borås, Jönköping, Gävle etc så är bostadspriserna helt jävla orimliga sett till vad man får.
Citera
2023-02-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jo, men varför ska huvuddelen av befolkningen hyra när den är vuxen och tjänar pengar?

Det är väl delvis tradition. Folkhemmet hade en stor allmännytta efter miljonprogrammet med låga hyror och på den vägen har det väl varit.

Men det är praktiskt. Krånglar WC:t ringer man bara och får det fixat.

Jag har grävt i bajset två ggr i mitt hus tills jag fattade vad problemet var (snålspolande toa).
Citera
2023-02-15, 10:22
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Både ja och nej på den. Definitivt att du har rätt i att när folk bölar om bostadsbristen så menar de egentligen "De hippaste områdena av våra tre största städer". Det står gott om tomma bostäder runt om i landet, men sedan får man också vara realistisk och inse att man kan inte som ung och nystartad i arbetslivet bosätta sig mitt i ödemarken där det varken finns jobb eller samhällsservice. Ska man dessutom bilda familj någon dag blir tillvaron genast jävligt mycket jobbigare när man har 30 min i bil till närmaste förskola och sedan därifrån 45 min i bil till sitt jobb. Man kan köpa pengamässigt billiga bostäder på glesbygden men man betalar ett högt pris i livstid som går åt till transport.

Dessutom, ska vi komma bort från bostadsbrist så räcker det inte med att titta bortom Sthlm-Gbg-Malmö, du får titta bortom våra typ 30 största städer. Även i städer som Västerås, Luleå, Borås, Jönköping, Gävle etc så är bostadspriserna helt jävla orimliga sett till vad man får.
Tack för ditt inlägg!
Började tvivla på att det fanns någon här på FB som tänker med övre delen av kroppen.
Citera
2023-02-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En etta var normalt förr..sen måste man inte bo centralt.

Nu vet jag inte vad du menar med förr, men själv bodde jag i en etta de första 20 åren av mitt yrkesliv. Att pendla 5-10 mil till arbetet är heller inget onormalt. Under 50-60-talen var det inget onormalt att bo i baracker eller hyresrum i anslutning till arbetsplatsen. Som någon tidigare skrev så handlar det om att sänka kraven.
Citera
2023-02-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Han syftade på att köpa lägenheten för 75k. Men är bostadsvederlaget eller vafan det heter på 4 200 kr per mån så är det ju värdelöst att äga lägenheten när du ändå måste betala "hyra".

Ja, det gör man ju i alla bostadsrätter. De flesta bostadsrättsföreningar har lån som gör att avgifterna ökar. I en BRF har du däremot fördelen att du kan påverka ekonomin och hur pengarna fördelas.
Citera
2023-02-15, 10:28
Medlem
Jag har undrat samma sak. Främsta hotet är kontantinsatsen. Ta bort den så löser sig majoriteten av unga folks problem att köpa sig en villa av normalstorlek och prisklass, dvs för runt 1,5 miljoner i en medelstor stad eller strax utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in