Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbreath
Kanske vi kan få en återvandring till landsbygden och småstäder? Det kostar i princip ingenting att köpa bostad i vissa bruksorter eftersom alla jävlar skall bo i Stockholm.
.
Det är inte bostadsbrist i Sverige. Det är bostadsbrist i STOCKHOLM.
Både ja och nej på den. Definitivt att du har rätt i att när folk bölar om bostadsbristen så menar de egentligen "De hippaste områdena av våra tre största städer". Det står gott om tomma bostäder runt om i landet, men sedan får man också vara realistisk och inse att man kan inte som ung och nystartad i arbetslivet bosätta sig mitt i ödemarken där det varken finns jobb eller samhällsservice. Ska man dessutom bilda familj någon dag blir tillvaron genast jävligt mycket jobbigare när man har 30 min i bil till närmaste förskola och sedan därifrån 45 min i bil till sitt jobb. Man kan köpa pengamässigt billiga bostäder på glesbygden men man betalar ett högt pris i livstid som går åt till transport.
Dessutom, ska vi komma bort från bostadsbrist så räcker det inte med att titta bortom Sthlm-Gbg-Malmö, du får titta bortom våra typ 30 största städer. Även i städer som Västerås, Luleå, Borås, Jönköping, Gävle etc så är bostadspriserna helt jävla orimliga sett till vad man får.