2023-02-15, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Detta är utrett i botten.

Men varför skulle du tro på det?

Du som påstår att Engström uppträdde i TV och tidningar för att ”bränna” sitt utseende - är detta verkligen något som Filterbubblan förfäktar? - och samtidigt hävdar att Engström bytt kläder för att lura andra vittnen…?

De ska känna igen honom från mordnatten på keps och rock.

Och samtidigt tänka:

Det där liknar ju mördare på pricken…detmen vänta, det kan inte vara han!

Kepsen hade en annan nyans och rockens knäppning stämmer inte!

1. Nej det är inte utrett i botten. Om så vore, hade vi inte diskuterat frågan. Små detaljer kommer fram åt båda hållen. God hobby som vilken annan som helst. Om inte du vill jobba med det här spåret så ta nått annat spår och jobba med.

Att bara tjata på om att du inte tror på det ger ingenting.

Du måste jobba

2. Jag tror inte. Jag jobbar vidare på ideell basis. Tänker inte låta nån tyckare hindra mig från det.

3. Klädbytet var med i Netflixserien och är det som tillför hypotesen något väldigt rimligt enligt mig. Om det kom upp innan serien minns jag inte, men tas inte upp i den osannolika mördaren.

4. Om nån skulle peka ut honom i en fotokonfrontation när han är Häktad. Kan han hävda att man känt igen honom från tv och blandat ihop. Med tanke på det spretande signalementet kunde han vara mer säker att inte många kan ha sett honom tydligt.

5. Går inte att säga hur stor bytet var. En rock mot rock eller en rock mot en tensonjacka.

Vad hade han för alternativ som GM att inte byta ut ?
Citera
2023-02-15, 05:15
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Nej det är inte utrett i botten. Om så vore, hade vi inte diskuterat frågan. Små detaljer kommer fram åt båda hållen. God hobby som vilken annan som helst. Om inte du vill jobba med det här spåret så ta nått annat spår och jobba med.

Att bara tjata på om att du inte tror på det ger ingenting.

Du måste jobba

2. Jag tror inte. Jag jobbar vidare på ideell basis. Tänker inte låta nån tyckare hindra mig från det.

3. Klädbytet var med i Netflixserien och är det som tillför hypotesen något väldigt rimligt enligt mig. Om det kom upp innan serien minns jag inte, men tas inte upp i den osannolika mördaren.

4. Om nån skulle peka ut honom i en fotokonfrontation när han är Häktad. Kan han hävda att man känt igen honom från tv och blandat ihop. Med tanke på det spretande signalementet kunde han vara mer säker att inte många kan ha sett honom tydligt.

5. Går inte att säga hur stor bytet var. En rock mot rock eller en rock mot en tensonjacka.

Vad hade han för alternativ som GM att inte byta ut ?

Du gör säkert ett kanonjobb, men jag blir bedrövad när du hänvisar till Netflix.

Du vet att det inte är en dokumentärserie utan det som kallas fiction?

Det är en serie där författarna Wilhelm Behrman och Niklas Rockström har hittat på saker om en verklig person. Även Engströms fru pekas ut som införstådd med mordet.

Detta trots att noll och intet pekar på Engströms skuld.

Detta är ett skändligt beteende som till och med får Mattias Göransson och Thomas Pettersson att hamna i skuggan.

Om jag varit troende hade jag varit övertygad om att dessa män en dag kommer att välkomnas till helvetet.
Citera
2023-02-15, 06:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Men, Faderlig. Varför påstår du att jag menar att fysisk bevisning är ointressant? Det gör jag inte alls

Känns svårt att komma längre i ammunitionsfrågan. Det enda man vet är att just mordkulorna var tillverkade 1979 och att ammunitionstypen köpts av 19 vapenhandlare i Sverige. Men mordkulorna kan ju förstås kommit in på annat sätt också. 5900 patroner köptes in mellan 70-81. Vapenhandlarna sålde i sin tur vidare ammunitionen till skytteklubbar eller privatpersoner.

På nån väg så har ju ammunitionen nått fram till honom i teorin där SE är GM.

Det var ju mest för att du själv sa att du inte ville spekulera i det. I den enda fysiska bevisning vi har.

Men jag glömde också att det tydligen är ett helt okej tankesätt att ha i den här teorin. "Han sköt ju med dom, därför hade han dom"

Är det verkligen helt skit samma att "nån väg" är så otroligt osannolik?
Citera
2023-02-15, 06:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det enda man vet är att just mordkulorna var tillverkade 1979 och att ammunitionstypen köpts av 19 vapenhandlare i Sverige. Men mordkulorna kan ju förstås kommit in på annat sätt också. 5900 patroner köptes in mellan 70-81. Vapenhandlarna sålde i sin tur vidare ammunitionen till skytteklubbar eller privatpersoner.

Jag anser nog inte att man vet att mordkulorna tillverkades 1979. Men förmodligen omkring slutet av sjuttiotalet. Och den tillverkning i november 1979 som har spridning i Sverige är intressant. Man kan gällande den notera att detta av generalagenten införda parti är mycket väl undersökt och spårat. Till handlare, klubb och i många fall även slutkund. Kvantiteterna är små.

Att bara anta att man på nåt sätt fått del ur partiet för att det fanns i riket duger alltså inte.

På samma sätt gäller det innehav av ammunitionstypen i största allmänhet då den är så ovanlig, udda och specifik. Den är mycket informativ.

Apropå detta, någon som vet vilken skytteklubb samlaren var ansluten till?

Citat:
På nån väg så har ju ammunitionen nått fram till honom i teorin där SE är GM.

Ja, visste man att SE var GM så finge man bara ta detta med ammunition och annat för givet. Men nu är det ju inte så.
Citera
2023-02-15, 06:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Har du någon som helst källa på att en "vanlig människa" inte kunde få tag på de kulorna?

Hur skulle den källan se ut?😁 Har du en källa på att en vanlig människa inte kan få tag på atomvapen? Det är ju ni som har bevisbördan på er iom att ni påstår att han haft en sådan kula.

Det finns ju såklart en teoretisk men väldigt osannolik chans för honom att få tag på en sådan kula. Men vi vet att den började tillverkas ganska kort tid innan mordet. Någon gång på slutet av sjuttiotalet. Och att det bara var ca 19 kända vapenhandlare i hela Sverige som hade köpt in.

Har du en källa på att han känner någon av dessa? Har du en källa som stödjer hans möjlighet att få tag på en sådan? Och varför i hela friden skulle han vara intresserad av att skaffa sig just en sådan ammunition?
Senast redigerad av Faderlig 2023-02-15 kl. 06:29.
Citera
2023-02-15, 06:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag har fått uppfattningen att ett välanvänt vapen som får noll kan vara intressant men för ett knappt använt samlarvapen så är en nolla i praktiken ett bevis på att vapnet kan skrivas av.

Vet inte riktigt hur det förhåller sig med detta, men jag tror även nya vapen har ”fingeravtryck”. Störst men innebär det nog om ett vapen använts mycket efter februari 1986 och fram till provskjutning.

Nu spelar det inte någon roll i detta fall då den revolver som skjuter nolla är ett vapen samlaren införskaffar redan på femtiotalet och med syftet målskjutning. Samlandet verkar ta fart i slutet av sjuttiotalet. Så den är nog använd en del.

Citat:
Om din uppgift om betydelsen av noll stämmer så är det ett under att inte den saken togs upp av Krister.

Jag ser Kristers tystnad som ett bevis på att alla de vapnen som samlaren ägde vid tiden för mordet kunde skrivas av.

Det går inte att säga så mycket mer än att revolvern kan inte avfärdas. Det är nog inte så mycket att hänga upp något på.

Dock finns omfattande dokument från KP-PU, och som ifrågasätts av somliga, syftande till att visa att det inte är möjligt att binda ett vapen till mordkulorna pga den begränsade spårbilden. Om det nu har med saken att göra.

Det är nog bara två av samlarens revolvrar som är i praktiken relevanta.

Citat:
Även om han fått låna ett vapen av samlaren så var ammunitionen högst ovanlig och av en typ vapensamlaren antagligen inte kände till ens.

Det tror jag definitivt att han gjorde.
Senast redigerad av Roerlig 2023-02-15 kl. 06:37.
Citera
2023-02-15, 06:36
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han byter ut kepsen. Slänger den gamla och uppträder med en annan han har hemma. Alt köper en ny.
Samma bör gälla alla klädesplagg som kan vara fyllda med krutstänk.
Han ändrar inte kläder och attiraljer till nått helt annat.
Detta för att väktarna har sett honom innan och efter mordet.
Är du med på hypotesen med GM's klädsel.

Trots att du hatar Netflixserien, så är det momentet som tillför mest för mig i hypotesen om GM-SE

Hatar inte något. Netflixserien bedömer jag som en komedi.

Har svårt att hänga med i alla varianter ni "anhängare" har. Kan ni inte enas om en?

Byter till samma, låter lite konstigt med tanke på att mordet gjordes inför ett antal vittnen.
Byter till helt andra kläder, mössa täckjacka, låter också konstigt i och med att personer har sett honom både just före och just efter mordet.
Citera
2023-02-15, 06:37
Medlem
quggels avatar
Jag tror att om någon befinner sig på mordplatsen då mordet sker (+/- 1 minut) och det finns bevis för att personen ifråga ljuger om vad han gjorde där så finns det goda skäl till att personen bör granskas hårt.

Och det är väl vad vi försöker göra här i tråden, trots ett och annat troll.

Det är ju så inåt h**vete tragiskt att Holmér var så totalt avvisande till att hårdgranska SE. Inkompetens i kubik.
Citera
2023-02-15, 06:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ammunitionen var specialimporterad och extremt ovanlig även bland Magnum-entusiaster.

Christer Andersson använde den då han sköt sönder sin TV när Palme var i bild.

Polisman Ö, som var sjukskriven efter en operation, men lämnade sjukhuset på morddagen (mot läkaren ordination), hade även han denna ammunition i sin ägo.

Ö hyrde även en lokal ett stenkast från mordplatsen. Lustigt nog så låg porten exakt vid den sista säkra observationen av den flyende man som tros vara mördaren.

Polisman Ö går även under namnet Polisman A. Bokstaven A för att poliserna som ansågs intressanta benämndes efter misstankegrad. A var uttalad nazist och återkom märkligt nog aldrig till sin tjänst som polis efter sjukskrivningen.

Ja, den var ovanlig, men ”specialimporterad” är nog att ta i.

Att CA sköt sin tv med den är något jag funnit vara inte osannolikt, men det är inget man vet. Däremot införskaffar hans skytteklubb sådan 1983-84. Både den och blyfragment från tv-skottet är isotopmätta.

CGÖ samlar på ammunition och har en enstaka patron av aktuell typ i en låda tillsammans med andra sorter. Den är också testad.

Att någonsin ha innehaft den speciella ammunitionen får dock anses vara i sig kvalificerande.
Citera
2023-02-15, 06:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur skulle den källan se ut?😁 Har du en källa på att en vanlig människa inte kan få tag på atomvapen? Det är ju ni som har bevisbördan på er iom att ni påstår att han haft en sådan kula.

Vilka är "ni"?

Du hävdar att "vanliga människor" inte kunde få tag på sådana kulor!

Fram med källor och sluta tramsa!
Citera
2023-02-15, 06:47
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det som är intressant med LJ är också att han är så försiktig i övrigt med signalement och klädsel på mördaren. Han är väldigt lågmäld i förhören, de får be honom höja rösten flera gånger. Man får intryck av en väldigt försiktig och lite osäker person vilket också är intrycket när man ser intervjuer med honom. Men när det gäller kepsen så är han säker. LJ är uppenbarligen inte en snackepelle som överdriver sina iakttagelser för att vara viktig.

Jo, i sitt långa riktiga förhör så säger LJ att gm hade täckjacka/dunjacka. Han vägrar säga rock trots att förhörsledaren försöker föra in det plagget.

Han säger även täckjacka direkt i sitt första förhör. När en vecka gått då har ju rock kommit fram som ett alternativ, då tvekar han och säger jacka eller rock. Men som sagt i sitt långa förhör så är det bara täckjacka som gäller. Då står han på sig.
Citera
2023-02-15, 06:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vilka är "ni"?

Du hävdar att "vanliga människor" inte kunde få tag på sådana kulor!

Fram med källor och sluta tramsa!

Alla som påstår att SE är en möjlig mördare hävdar by proxy detta.

Och anti-teser går inte att bevisa på samma sätt.

Fram med källa på att SE hade möjlighet att få tag på en sådan kula och sluta tramsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in