2023-02-15, 00:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Vilket är dyrast tror du? Skeppa över gas från USA med båt eller via en gasledning från Ryssland? Om du tror det är billigare med båt från USA så får du gärna motivera ditt tänk.

En varas pris är inte ett mått på vad den kostar att tillverka. Den teorin gav man upp redan på 1700-talet. (Även om Marx förvisso kom att delvis nyttja den i sina teorier.) Det spelar ingen roll om man spenderar en vecka eller en sekund att tillverka en vara, priset sätts utifrån vad någon är villig att betala för den. Priset på gas, olja eller vad fan som helst sätts likadant. Och det priset finner du enkelt genom några sekunders googling. Svaret är att priset på gas idag är lite lägre än var det var innan kriget startade bl.a. för att priset då var ganska högt samt utbudet ökat och efterfrågan minskat något sedan dess.
Citera
2023-02-15, 00:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De kommer döpas till "Merkels rör".

En ryss gjorde en rapport om det och kom fram till att bränderna ökade med 25 % förra året. Men tittade man noga på siffrorna som var ganska detaljerade så gällde det antal bränder; när man t.ex. tittade på antal kvadratmeter husyta motsvarade så hade de ökat med flera hundra procent. Sedan finns det gått om videofilmer på hur folk tänder eld med molotovcocktails.

Brottslighet med skjutvapen har ökat explosionsartat i Ryssland sedan krigsutbrottet.

Det finns ett tema bland ryssapologeterna att (lögnaktigt) påstå att en massa vapen som skickas till Ukraina säljs på svarta börsen och landar hos gangsters och terrorister i Västeuropa.

Ingen statistik tyder på att något dant skulle vara fallet.

Det hela är i vanlig ordning ett uttryck för den typiskt ryska mentala störningen "projektion" (dvs benägenheten att anklaga omgivningen för saker för vilka man själv är skyldig).

Antalet brott med skjutvapen inblandade ökade med 30 % under 2022 - och de vapen som används är militära tjänstevapen från kriget i Ukraina som sålts på svarta börsen i Ryssland. Siffrorna skiljer sig mycket åt i olika delar av landet. Värst är det i de gränsnära områdena där platser som Kursk verkligen sticker ut (ökning av skjutvapen våld med 675 %). Men även Moskva är hårt drabbat (ökning med 203 %).

Länk: https://www.themoscowtimes.com/2022/11/23/armed-crime-on-the-rise-in-russia-a79473
Citera
2023-02-15, 00:29
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan.

Jo. 50 euro idag.
Citera
2023-02-15, 00:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men Tyskland klarar det. Redan i februari började de bygga LNG hamnar. Det fanns aldrig på kartan att Tyskland skulle acceptera att bli utpressad. En av flertal felbedömningar Putin gjorde.

Ja men denna bedömning var inte helt orimlig. Hade Merkel haft makten och det blivit en riktigt kall vinter så hade nog Tyskland vikit sig. I början tvekade ju Frankrike mycket också. Och Ryssland hade aldrig klarat att ställa om importen så och bygga nya hamnar; det hade varit ett tioårsprojekt. Putin förstår inte andra länder utan har en statisk syn på saker. Han kunde inte tänka sig att EU kunde ställa om sin ekonomi så; för det kan inte Ryssland.

Det är ganska generellt för Putin; han spelar schack med sig själv. Han planerar en massa drag men han tar inte hänsyn till att det finns motspelare som agerar helt självständigt utan att ta hänsyn till vad Putin planerat. Han hade planerat hur ukrainska armén, ukrainska folket, ukrainska presidenten, EU, NATO, USA, Tyskland, västerländska företag etc. skulle reagera på vad han gjorde. Utan tanke på att de skulle göra för honom helt oväntade saker (Inte vika sig, inte bli oeniga, inte bli rädda för Ryssland).

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men jag skulle säga att det är för tidigt att ropa "hej" än. EU importerar en hel del kärnbränsle ifrån Ryssland. Är faktiskt lite förvånad att Putin inte har sagt till "Rosatom" att dra till tumskruvarna.. EU är sårbart där.

Någon har väl sagt till Putin att stoppar vi den exporten så är den borta för alltid. När omvärlden har nya leverantörer går de aldrig tillbaka till att köpa från Ryssland. EU är sårbara kortsiktigt men Ryssland förlorar marknader för alltid.
Citera
2023-02-15, 00:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Min känsla är att det är över för Väst, av ett antal anledningar:

1. Demografiska problem, man är utdöende och har pumpat in invandrare.
2. Nykolonialism. Kolla hu Fransmännen sparkas ur från varje bananlanda i Afrika som dem exploaterat i århundraden, the jig is up där också. I Jacques Chiracs ord:

Former French president Jacques Chirac acknowledged that "without Africa, France will slide down into the rank of a third [world] power."Chirac's predecessor François Mitterand already prophesied in 1957 that "Without Africa, France will have no history in the 21st century."

3. Kina har hunnit ikapp, tro det eller ej, och kommer vara världens största ekonomi. Dessutom har det ett mer konstruktiv sätt att göra affärer på, då dem är ömsesidigt föredlaktigt.

Dessa är dem jag kommer på på rak arm. Men jag kommer nog börja packa mina väskor snart, tror tyvärr det inte finns någon framtid i Västvärlden. The jig is up, man har haft en fin period då man exploaterat och förslavat världen, men "the chickens are coming home to roost" nu tyvärr.Jag börjar göra mig redo att baila ! Och föreslår att alla andra gör det också. Lögnerna håller bara så länge.

Men hur hjälper det Ryssland? Och hur rättfärdigar det kriget i Ukraina? Du kan vara lugn för att Väst tar den lilla råvaruproducenten Ryssland med sig i fallet.
Citera
2023-02-15, 00:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

2. Nykolonialism. Kolla hu Fransmännen sparkas ur från varje bananlanda i Afrika som dem exploaterat i århundraden, the jig is up där också. I Jacques Chiracs ord:

Former French president Jacques Chirac acknowledged that "without Africa, France will slide down into the rank of a third [world] power."Chirac's predecessor François Mitterand already prophesied in 1957 that "Without Africa, France will have no history in the 21st century."

3. Kina har hunnit ikapp, tro det eller ej, och kommer vara världens största ekonomi. Dessutom har det ett mer konstruktiv sätt att göra affärer på, då dem är ömsesidigt föredlaktigt.

Dessa är dem jag kommer på på rak arm. Men jag kommer nog börja packa mina väskor snart, tror tyvärr det inte finns någon framtid i Västvärlden. The jig is up, man har haft en fin period då man exploaterat och förslavat världen, men "the chickens are coming home to roost" nu tyvärr.Jag börjar göra mig redo att baila ! Och föreslår att alla andra gör det också. Lögnerna håller bara så länge.
Du använder begreppet "The jig is up" flera gånger i ditt inlägg. Har aldrig hört det tidigare – vi svenskar använder oss inte av det. Men enligt Wikipedia är det en engelsk term som betyder att man inte går på ett trick länge. Tydligen används begreppet, enligt Wikipedia, ofta av ryssar som lärt sig engelska.

Det är över lag väldigt svårt att följa vad du försöker påstå, men jag gör ett ärligt försök! Du skriver: "Kolla hu Fransmännen sparkas ur från varje bananlanda i Afrika som dem exploaterat". Ordet "hu" finns inte i svenskan, inte heller "bananlanda" och man kan inte använda orden "ur" och "dem" på det sättet. Jag försöker ändå mig på en tolkning, och gissar att du menar att fransmännen har lämnat många kolonier i Afrika? Men på vilket sätt är det relevant för Rysslands mord och våldtäkter på civila i Ukraina? Ser fram emot din återkoppling!
Citera
2023-02-15, 00:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ehhh... du missade den utzoomade bilden: https://pbs.twimg.com/media/Fo8wpu3XwAEioXE?format=jpg&name=large

De samlar nog allt i Polen och parar ihop med leoparder och andra vapen, och nytränade ukrainska soldater tills de har hela pansarbrigader färdiga att skicka mot Ryssen.
Citera
2023-02-15, 00:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Ändå så är ni ryssjävlar så besatta av Västeuropa och USA!? Ni gör ju allt för att resa hit, köpa våra bilar, kläder och möbler. Helst ha en villa vid Medelhavet också.

Ni är sådana usla lögnare och hycklare!

Rätt åt er att ni nu går under. Att starta krig är alltid enbart dårskap!
Citera
2023-02-15, 00:43
Medlem
Citat:
Dom överlever men deras industri kommer att tvingas flytta då produktionskostnaderna blivit så dyra då gasen som fraktas med båtar över Atlanten är betydligt dyrare än gas genom gasledningar från Ryssland. Det verkar vara svårt att förstå det där med billig gas och dyr gas.

Gulligt att du sitter och hittar på saker om Tysklands industri.

Bara för att du skriver trams/konspirationsteorier här så ändras inte utgången av kriget, det har du fattat va?
Citera
2023-02-15, 00:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nej för dem har varit smarta. Brics är mycket större än EU-USA. Det är numrerärt underläge. Jag tror det är tokkörd för västvärlden. Jag tror alla som är ärliga mot sig inser detta?

Nu har det gått ett år. Inte ett skit har hänt. Dollarn, Euron är fortfarande en "hård kuk", medans Rubeln är impotent, liten och blodfattig.

när kommer Brics att visa sin dominans mot väst ? För inte f-n har det skett tills nu !
Citera
2023-02-15, 00:44
Medlem
Citat:

1. Ryssland har ett ännu större demografiskt problem än ett genomsnittligt västland och som grädde på moset har en miljon av Rysslands bäst utbildade lämnat landet det senaste året och 0,5% av Rysslands alla unga män har stupat i Ukraina plus lika många som kommer få leva resten av sina liv som handikappade.
2. det enda kolonialimperiet som inte låtit folken själva bestämma över sin framtid är Ryssland. Och vad Mitterand kanske sa på 50-talet är helt irrelevant då Frankrike överlevt de första 22 åren av det 21a århundradet.
3. Kina lyckades inte bli rika innan de fick slut på folk, men det är snällt av Ryssland att hjälpa dem med stora rabatter på råvaror, en win win för både Kina och öhh, Kina. Kinas tillväxt de senaste 15 åren har helt byggt på en skuldtillväxt utan motstycke vilket betyder att den kinesiska befolkningen är mer skuldsatt än den amerikanska i förhållande till inkomst.

Packa du dina väskor
Citera
2023-02-15, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nej för dem har varit smarta. Brics är mycket större än EU-USA. Det är numrerärt underläge. Jag tror det är tokkörd för västvärlden. Jag tror alla som är ärliga mot sig inser detta?

Detta kanske är Europas sista strid och Kina kanske tar över; men Ryssland hinner vi krossa och inga BRIC-länder kommer lyfta ett finger för ryssarna. Kina kommer bara kolonisera och suga ut ruinerna av den "Ryska Federationen". Både Kina och Japan har territoriella anspråk på Ryssland i Sibirien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in