2023-02-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men Tyskland klarar det. Redan i februari började de bygga LNG hamnar. Det fanns aldrig på kartan att Tyskland skulle acceptera att bli utpressad. En av flertal felbedömningar Putin gjorde.

Dom överlever men deras industri kommer att tvingas flytta då produktionskostnaderna blivit så dyra då gasen som fraktas med båtar över Atlanten är betydligt dyrare än gas genom gasledningar från Ryssland. Det verkar vara svårt att förstå det där med billig gas och dyr gas.
Citera
2023-02-14, 23:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Diskussionen om vem som sprängt dem är irrelevant; det viktiga är att de är förstörda och troligen aldrig mer tas i drift. Väst har sett risken med att vara beroende av Mordors svavel, så den missen går vi inte på igen.

Men jag skulle säga att det är för tidigt att ropa "hej" än. EU importerar en hel del kärnbränsle ifrån Ryssland. Är faktiskt lite förvånad att Putin inte har sagt till "Rosatom" att dra till tumskruvarna..

EU är sårbart där.
Citera
2023-02-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Min poäng var inte att det är ett företag som äger Gazprom-ledningarna. Jag ser i dina inlägg att du brottas hårt med svenska språket och jag kanske missförstår dig, men om du menar att Ryssland hade intresse av att förse Tyskland med energi under vintern så misstar du dig. Tyskland införde stenhårda sanktioner mot Ryssland och det ryska svaret var att stänga av gasen i Northstream 1 – det gjorde man redan under sensommaren 2022. Barnamördaren V. Puttin hade naturligtvis inget intresse av att återstarta gasleveranserna till Tyskland när de hade som störst behov av energi.

Hur ska ni ha det? Vägrade Ryssland sälja gas till Tyskland eller var det Tyskland som vägrade köpa gas från Ryssland?

Hursomhelst så kan bägge parter ändra sig och komma överens men den som sprängde NS ville inte se den möjligheten. Vem kan det vara då???🙄
Citera
2023-02-14, 23:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men det är klart att det är tänkbart. Så enögda behöver vi inte vara.
Om Tyskland hade haft en riktig energikris mitt i vintern hade det, i teorin, varit ett kraftfullt påtryckningsmedel för Ryssland mot Tyskland för att t.ex. stoppa leveranser av Leopard.
Större felkalkyleringar än så har vi sett ryssen göra senaste året...
Jag förväntade mig att Putin skulle använda gasen mer som påtryckningsmedel, genom att återstarta leveranserna, stänga av och slå på igen för att skapa osäkerhet och stress hos ledningen i de kontinentaleuropeiska länderna. Men ryssen gjorde ju inte det. Istället stängde de av gasen för gott och sprängde några månader senare ledningarna.
Troligtvis insåg ryssen att Tyskland inte skulle sitta snälla som skolpojkar och tacka för gasen, utan omvandla den till LNG och bunkra så mycket som möjligt. Gasen skulle aldrig igen kunna bli det påtryckningsmedel den varit för Ryssland, och varje ytterligare kubikmeter gas till Tyskland skulle ha motsatt effekt.
Citera
2023-02-14, 23:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Hur ska ni ha det? Vägrade Ryssland sälja gas till Tyskland eller var det Tyskland som vägrade köpa gas från Ryssland?
Tyskland köpte all gas de kunde få. De vägrade inte köpa gas från Ryssland utan Ryssland stoppade leveranserna. Du behöver nog dessvärre läsa på så att du har koll på grundläggande fakta om du ska vara här och sprida rysk propaganda.
Citera
2023-02-14, 23:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Hursomhelst så kan bägge parter ändra sig och komma överens men den som sprängde NS ville inte se den möjligheten. Vem kan det vara då???🙄

Väldigt lätt : Ryssland förändrade egenmäktigt ingångna kontrakt (dålig affärssed), med att kräva betalt i Rubel. Istället för som kontrakten föreskrev : Euro, Pund, Dollar..

(det här känner du säkert till, så sluta svamla)
Citera
2023-02-14, 23:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Deras industri är det. Det höga priset på gasen Tyskland köper från USA nu för att tyska företags konkurrenskraft minskar.

Jag vet inte vilka terminer som "tyska företag" har ställt upp för att kunna köpa gas "från USA", men om vi tittar på den sk "Rotterdamnoteringen" (som stipulerar dagspriset på gas i euro per megawattimme på spotmarknaden) och ser över tid, så framträder en ganska intressant bild.

Dagen innan krigsutbrottet låg priset på 70€/mWh.

Därefter fick den en kort spike och låg på 170€/mWh för att sedan ligga och pendla kring 100€/mWh. I samband med att besluten så småningom fattades om att fasa ut den ryska gasen så började gaspriset återigen stiga upp mot 200€/mWh.

När ryssarna sprängde NS1 och skadade NS2 den 26 september skedde en historisk spike som drev upp priset till sanslösa 350 €/mWh. Gasprom fick under tiden strax efter sprängningen sådana osannolika intäkter att det motsvarade hela intäktsvolymen för 2021.

Därefter dalade priset snabbt för att i november åter ligga på 100€/mWh. Rädsla för en kall vinter fick upp priset till 200€/mWh strax före jul, men sedan dess har priset sjunkit rejält för att idag ligga på 50€/mWh - alltså 20 euro under (!) priset från den 23 februari 2022.

Ryssarna får numera inte in så jäkla mycket på sin gas, men de kompenserades rikligt genom den spike man fick på priset genom att spränga gasledningarna.

Vet du vad du pratar om egentligen?
Citera
2023-02-14, 23:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har varit på mitt extrajobb ikväll, och hade delvis ansvaret för att lära upp en ny vikare. Det är frågan om en rysk dam (hemmahörande ifrån en storstad i Sibirien), mitten, slutet på 20 (fast då bott flera år i Norge). Kriget är ju en känslig sak att dra upp tänkte jag, speciellt för en ny kollega då som önskar att göra ett gott första intryck.

Inget i sak man vill peta på men.., så jag frågade lite försiktigt först om hon fortfarande var i kontakt med sina rötter, och "-jodå" var svaret på det. Och sen var ju den naturliga frågan (kanske hon gissade det) om vad folk hemma tyckte om kriget.

Svaret jag fick var att folk var urleda på det nu. I början så hade opinionen vart 50/50 men det har förändrats. Dock så tror folk där att detta kan hålla på i över ett årtionde. Hon var lite spänd/uppgiven när hon sa det sista.

Detta var hennes rena svar, och jag gick inte vidare med fler frågor på det. Lät det bero.
Du kan trösta henne med att det inte kommer hålla på i ett årtionde. När Ryssland startade krig i Afghanistan höll det på i tio år innan de drog sig tillbaka och begravde sina döda. När Ryssland nu startat krig i Europa så finns inte det tålamodet. Om ett år lär det vara så många döda unga ryska män att folket inte har mer än barn kvar att skicka till invasionsprojektet. Då tar kriget slut av sig självt.
Citera
2023-02-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jo du behöver nog dessvärre förklara. Det är det ukrainska folket som står på kö för att få utbilda sig på vapensystem från väst. Det är det ukrainska folket som frivilligt åker ut för att mota bort kackerlackorna som barnamördaren V. Puttin skickat. Det är INGEN i ukraina som vänt några vapen mot sin huvudstad och ledning, utan det finns en tydlig enighet runt att ryssen ska åka hem. Vill de våldta kvinnor och barn så har de egna, hemma i Ryssland.

Mmm…just det. Såg att några som åkte iväg och skulle utbildas i väst sökte asyl. En annan blev ifattsprungen på gatan och fick inkallelseorder. Moralen verkar inte vara på topp.
Citera
2023-02-14, 23:55
Medlem
JymdKjams avatar
Nu börjar lätt pansar att rulla in. Bild från tyska hamnen:

https://twitter.com/eetuseppnen1/status/1625560296302444544?s=46&t=TK87mjuvVK45AbhZICsPMQ
Citera
2023-02-14, 23:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Mmm…just det. Såg att några som åkte iväg och skulle utbildas i väst sökte asyl. En annan blev ifattsprungen på gatan och fick inkallelseorder. Moralen verkar inte vara på topp.
Oj, men det är för att du söker information i ryska propagandakanaler. Det är klart att diktaturen i Kreml vill att du ska se bilder som indikerar att ukrainarna inte vill försvara sitt land. Ledsamt bara att du är så lättledd och går på diktaturens desinformation 😢😢😢. För varje ytterligare minut som du och andra med dig stödjer den ryska diktaturens mord och våldtäkter på den ukrainska befolkningen, desto hårdare blir smällen som Ryssland drabbas av när räkenskapens tid är kommen.
Citera
2023-02-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raevunge
Det är väl ändå viktigt för omvärlden att veta hur pass mycket USA är inblandade och hur de manipulerar och styr bakom kulisserna i alla konflikter runt om i världen.

Där Fokus bör och ska ligga är på det anfallskrig som V.Putin startat mot den suveräna staten Ukraina. Ett fortsättningskrig från 2014.
Putin har förpassat Ryssland och dess befolkning tillbaka till medeltiden och isolation från Omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in