2023-02-14, 23:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det rasar en fet jäkla brand i Kolomna sydöst om Moskva just nu. Ska vara nån sorts fabrik.

https://t.me/Donbas_Operativniy/27363

https://twitter.com/Rinegati/status/1625605896490434560
Behöver ju inte ha nåt med kriget att göra. Bränder sker hela tiden i alla länder.
Citera
2023-02-14, 23:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Viktigt att synliggöra att en mycket stor del av ryska allmänheten stödjer kriget. De är kritiska mot att kriget går dåligt för Ryssland, inte kritiska mot att människor i Ukraina mördas. Isolera landet på obestämd tid. Se till att RF är så fattigt att de inte har råd att anfalla andra länder. Skicka tillbaka alla ryssar som lämnat landet annars skickar de bara hem pengar dit samt spionerar för Ryssland.

Så kanske det är, men det är nog svårt att säkert veta. Ryska opinionsundersökningar har nog dessvärre samma sanningshalt som det mesta som kommer från Ryssland. Och även om de verkligen är ärliga vet de nog inte heller säkert. De flesta ryssar har rimligen självbevarelsedrift nog att ge "rätt" svar på frågorna, eller åtminstone avböja medverkan, om någon för dem okänd människa ringer och frågar dem saker som kan betraktas som regimkritiska.

En gissning är att det är delat. De gamla gubbarna och gummorna på landsbygden stödjer det nog helhjärtat, men de unga och högutbildade storstadsborna nog är klart mer kritiska. Kruxet är att många av dessa också lämnat landet på sistone.

Långsiktigt är det naturligtvis ödesdigert för ett land om just den gruppen lämnar landet i stor omfattning. Men kortsiktigt är det nog inget Putin misstycker, tvärtom är han nog glad att bli av med dem. Det brukar vara just unga storstadsbor som protesterar mest och även startar revolutioner mm, i synnerhet i kristider. Och det vet garanterat Putin också om.
Citera
2023-02-14, 23:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vem vet, att förstöra sin armé för att ta några småstäder i Östra Ukraina som man dessutom förstör helt innan man tar dem är ju inte heller så smart. Eller att förstöra hela ryska ekonomin. Eller att göra sitt land till en isolerad paria i nästan hela världen.
För alla som har koll på psykiatriska diagnoser så är Puttin en psykopat/narcissist som bara tänker på sig själv och sitt framtida rykte. Att stora delar av den ryska armén förintas skiter Puttin blankt i. Puttin vill inte förlora, utan vill kunna stå staty runt om i Ryssland som den store ledare som enade de ryska folken.

Just den visionen lär han ha lagt på hyllan och nästa vision är väl att stå staty som den store ledare som räddade den förtryckta ryskspråkiga befolkningen i östra och södra Ukraina.

Just den visionen ser ut att vara lite svår att uppnå, och han håller som bäst på att fila på nästa vision.
Citera
2023-02-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukrainarna håller på att få slut på ammo i Bachmut.

Ryssarna kontrollerar alla vägar in utom en smal väg som beskjuts konstant.

Frågan är om ukrainarna flyr medan de kan eller om de slåss till sista man i Bachmut.

Alltså. Jag förstår mig verkligen inte på er pro-ryssar här i tråden.

Ni verkar tro att, om ni bara skriver det, gärna flera gånger, så kommer det som genom ett trollspö ske.

Hur vet du att de ukrainska styrkorna i bakhmut håller på att få slut med ammunition?

Ukraina har tryckt tillbaka Ryssland längs en del eller om det kanske rentav bara var en, pga er svaga offensiv.

Fly? Nej, det kallas för strategisk reträtt, för till skillnad mot Ryssland så upprätthåller Ukraina sina bakre försvarslinjer.
Citera
2023-02-14, 23:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Din svenska är väldigt dålig så det är svårt att förstå vad du försöker kommunicera. Jag uppfattar det som att du menar att Ryssland inte skulle ha sprängt Gazprom eftersom det fanns lite pengar kvar att tjäna genom att exportera gas till Europa?

Realiteten är att Ryssland hade stängt av ledningarna flera månader innan de sprängde dem. Du tänker att ryssen plötsligt skulle skruva på gasen igen till Tyskland, mitt i vintern när Tysklands energibehov var som störst? Varför skulle diktaturen i Ryssland göra det?
Men det är klart att det är tänkbart. Så enögda behöver vi inte vara.
Om Tyskland hade haft en riktig energikris mitt i vintern hade det, i teorin, varit ett kraftfullt påtryckningsmedel för Ryssland mot Tyskland för att t.ex. stoppa leveranser av Leopard.
Större felkalkyleringar än så har vi sett ryssen göra senaste året...
Citera
2023-02-14, 23:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det är Kievregimen med Zelensky som får vapen av bl a Tyskland. Inte folket. Men det förstår du säkert och jag behöver nog inte förklara det mer än så.

Det viktigaste är att så många ryssar dör som möjligt. Helst allihopa. Gärna fort också. Så kan världen gå vidare sedan och lägga ”den ryska federationen” i den dammigaste lådan uppe på historievinden.

Det är därför den upplysta världen skänker vapen till Ukraina, som oförskyllt drabbades av sådan ondska!
Citera
2023-02-14, 23:35
Medlem
Snapcounts avatar
Har varit på mitt extrajobb ikväll, och hade delvis ansvaret för att lära upp en ny vikare. Det är frågan om en rysk dam (hemmahörande ifrån en storstad i Sibirien), mitten, slutet på 20 (fast då bott flera år i Norge). Kriget är ju en känslig sak att dra upp tänkte jag, speciellt för en ny kollega då som önskar att göra ett gott första intryck.

Inget i sak man vill peta på men.., så jag frågade lite försiktigt först om hon fortfarande var i kontakt med sina rötter, och "-jodå" var svaret på det. Och sen var ju den naturliga frågan (kanske hon gissade det) om vad folk hemma tyckte om kriget.

Svaret jag fick var att folk var urleda på det nu. I början så hade opinionen vart 50/50 men det har förändrats. Dock så tror folk där att detta kan hålla på i över ett årtionde. Hon var lite spänd/uppgiven när hon sa det sista.

Detta var hennes rena svar, och jag gick inte vidare med fler frågor på det. Lät det bero.
Citera
2023-02-14, 23:37
Medlem
Citat:
Deras industri är det. Det höga priset på gasen Tyskland köper från USA nu för att tyska företags konkurrenskraft minskar.

Men Tyskland klarar det. Redan i februari började de bygga LNG hamnar. Det fanns aldrig på kartan att Tyskland skulle acceptera att bli utpressad. En av flertal felbedömningar Putin gjorde.
Citera
2023-02-14, 23:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag vet att det är ett företag som äger ledningen men det ändrar inte på det faktumet att gasbolaget och Ryssland vill samma sak, sälja gas till Tyskland.
Min poäng var inte att det är ett företag som äger Gazprom-ledningarna. Jag ser i dina inlägg att du brottas hårt med svenska språket och jag kanske missförstår dig, men om du menar att Ryssland hade intresse av att förse Tyskland med energi under vintern så misstar du dig. Tyskland införde stenhårda sanktioner mot Ryssland och det ryska svaret var att stänga av gasen i Northstream 1 – det gjorde man redan under sensommaren 2022. Barnamördaren V. Puttin hade naturligtvis inget intresse av att återstarta gasleveranserna till Tyskland när de hade som störst behov av energi.
Citera
2023-02-14, 23:38
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Tyska folket tycker nog det är relevant. Nu vet dom vem som inte är deras vän iaf.

Det tyska folket är nog lite klokare än du..
säger iofs inte så mycket?
Citera
2023-02-14, 23:40
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det är Kievregimen med Zelensky som får vapen av bl a Tyskland. Inte folket. Men det förstår du säkert och jag behöver nog inte förklara det mer än så.
Jo du behöver nog dessvärre förklara. Det är det ukrainska folket som står på kö för att få utbilda sig på vapensystem från väst. Det är det ukrainska folket som frivilligt åker ut för att mota bort kackerlackorna som barnamördaren V. Puttin skickat. Det är INGEN i ukraina som vänt några vapen mot sin huvudstad och ledning, utan det finns en tydlig enighet runt att ryssen ska åka hem. Vill de våldta kvinnor och barn så har de egna, hemma i Ryssland.
Citera
2023-02-14, 23:41
Medlem
Citat:
Varför skulle dom spränga sin egen gasledning som dom kan få in pengar på och dessutom använda det som maktmedel?

Självklart var det USA eller på order av USA.

Att spränga sin egen gasledning framstår som logiskt i jämförelse med att anfalla Ukraina. Det är ryssar vi talar om. De kan hitta på vilken idioti som helst.
Nu påstår jag inte att det var ryssarna, vi vet inte, men vi kan inte göra antaganden baserat på logiskt tänkande för det existerar inte i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in