2023-02-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Tror ingen bryr sig vad Putin säger längre, han är walking dead!!

Det är just det som oroar mig. Att han är walking dead. Han låter hellre världen gå under än förlorar kriget ensam.
Citera
2023-02-14, 16:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det känns som om Putin kommer att syna Natos motståndsvilja lagom till ettårsdagen. Ge er eller dö, kommer erbjudandet att bli vid hans annonserade ceremoni 21/2. Ni har tre dagar på er att avmilitarisera. Sätt igång!

Rörande ändå. När hoppet aldrig vill överge en.
Citera
2023-02-14, 16:23
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Västeuropa, efter vad som kablats ut i rysk stats-tv senaste året. Man eldar fortfarande på drömmarna om Rysslands storhet och överlägsenhet. ”Vi ska ta allt, Berlin, London och Lissabon….”
Moldavien verkar ju vara i skottlinjen nu för det allt aggressivare Mordor..
Ett litet fattigt land som är utsatt och utan egentliga allianser.
EU och Nato måste steppa upp ännu mer så detta fanstyg till nation kan stoppas!!
Citera
2023-02-14, 16:40
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
EU och Nato måste steppa upp ännu mer så detta fanstyg till nation kan stoppas!!

Serbnegrerna stoppas för att resa in för en fotbollsmatch. Moldavien är väl rädda för kuppmakare.

Moldova authorities have prohibited entrance for fans of FC Partisan Belgrade into Moldova for game with Sherif Tiraspol
https://liveuamap.com/en/2023/14-february-moldova-authorities-have-prohibited-entrance
Citera
2023-02-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det där med "artilleriövertag på ca 10 till 1" är förhållandevis gamla siffror.

Här är en intervju med befälhavaren för Ukrainas 45:e artilleribrigad, överste Oleg Faidjuk, som har ansvaret för artilleridetaljen vid försvaret av Bachmut.

Enligt honom ligger intensiteten vad gäller artilleribeskjutningen på 1:1 på just detta så viktiga frontavsnitt.

https://www.pravda.com.ua/articles/2023/02/7/7388192/

Det är något konstigt med ryssarnas artillerikapacitet. Från en intensitet på 60 000 granater i maj 2022 har volymerna krupit ned till ca 5 000 granater per dag just nu. Jag trodde tidigare att det handlade om att ryssarna ville spara på ammunition för att kunna släppa loss ordentligt när väl februarioffensiven skulle dra igång - men nu står vi mitt uppe i den och ingenting händer!

Vad är det som sker egentligen?

Jag vill dock varna för att ryssarna håller på att koka ihop något i Luhansk. Stora mängder trupp har koncentrerats i en linje som löper parallellt med floden Oskil, från strax söder om Kupiansk till den ryska gränsen, ungefär. Det handlar om ca 130 000 man, vilket är väldigt mycket.

Jag tror att vi kan förvänta oss ett större försök till offensiv längs med detta frontavsnitt inom kort. Ryssarna måste göra något innan rasputitsan i början av mars. Putin ska dessutom hålla ett linjetal den 21 februari och årsdagen är tre dagar senare. Något ät på gång, tror jag.
Enligt Konstantin (Inside Russia) är stalltipset bland vanliga ryssar att barnamördare v.puttin ska förklara krig och någon form av kulturellt korståg mot väst, eller ett andra fosterländskt krig för att elda på massorna. Men då puttler är trist som en bajsväska så lär det inte bli någon våldsam entusiasm, men vem vet.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Moldavien har ganska många Putin runkare också. Väst vill ju inte plöja in en massa resurser i en nation som inte är villiga att försvara sig.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Allt går som planerat. putler tänker ta ihjäl hela sin befolkning.

Citat:
"My wife, daughter, son, and I are dying." Another Russian propaganda video suggests that entire Russian families must die on the front lines.

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/1122ywd/my_wife_daughter_son_and_i_are_dying_another/
Citera
2023-02-14, 16:43
Medlem
[quote=gomersgotoground|83467749]Population på ca 44 miljoner innan kriget. 10 miljoner flydde till Europa (inga män i vapenför ålder) varav hälften har återvänt (många av dem män i vapenför ålder..

Detta påminner mig om en gammal historia om den nakna kannibalen som hade en bladlös kniv utan skaft i sin ficka.. av 10 miljoner ej i vapenför ålder har alltså 5 miljoner å många i vapenför ålder återvänt.. riktigt bra gjort
Citera
2023-02-14, 16:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Trendar saker och ting på Tiktok så kommer det på nyheterna om 2-3 dagar, det är standard. Skaffa Tiktok och tacka mig efteråt, Det är som att gå från Nokia 3210 till iphone 15
Och på köpet delar du med dig av allt i din telefon till Kina...
Nej tack, jag tror jag avstår. Det räcker att USA vet allt om mig redan tack vare Google, Apple och facebook.

Borde finnas någon notis om detta i traditionella medier vid detta laget? Eller så är det en anka.
Citera
2023-02-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja så kan man tycka.
Men att hålla på att pressa in Ryssarna i ett hörn och nu dessutom på ett avstånd där man i princip kan skjuta robotar rakt in i Moskva är ändå att dra detta för långt och ska lite för stora spänningar i världen och trigga fram kärnvapen krig. Tror Ryssen sitter på dryga 4000 st.
Och vi vet väl alla vid detta laget att Ryssar inte är fullt pålitliga i alla lägen.

Men vi kan vända på det. Skulle inte Cuba få välja om de ville ha raketbaser i sitt land?
1960-talet är över, det går alldeles utmärkt att skicka upp en robot från USA som en kort stund senare träffar utedasset vid barnamördare v.puttins datcha. Att tramsa om avstånd är enormt förlegat.
Citera
2023-02-14, 16:47
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Allt sådant här kommer inte Ryssland undan även om de lämnar Ukraina. De blir paria och sanktionerade till döds tills de gör upp med alla dessa brott. Tiotusentals ryssar är aktivt delaktiga i detta så endast en massiv utrensning i Ryssland kan häva några sanktioner. Som tur är så etableras helt nya handelsförbindelser och ekonomiska strukturer nu i världen där Ryssland är exkluderade; så Ryssland är borta ur bilden för årtionden framåt.
Håller med dom kommer inte komma undan dessa obeskrivligt grymma brott. Det kommer dom tusentals Ukrainska föräldrar som fått sina barn dödade, lemlästade eller kidnappade (för att ryssifieras) se till. 🤬

Slava Ukraini 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-02-14 kl. 16:53.
Citera
2023-02-14, 16:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
1960-talet är över, det går alldeles utmärkt att skicka upp en robot från USA som en kort stund senare träffar utedasset vid barnamördare v.puttins datcha. Att tramsa om avstånd är enormt förlegat.

Här diskuteras scenarier lite mer sakligt. Rätt intressant och skrämmande.

https://svenska.yle.fi/a/7-10021425
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in