2023-02-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Står ingenstans att dom anser att det går bra. Du behöver öka på läsförståelsen mycket.

Tja, det är väl inte så konstigt. I "Centrala Stockholm" har priserna "stått still" i 6 månader nu. (Det är många som vill bo där. Och då passar många på att köpa när det är lite lägre priser. Men där verkar man ha nått rock bottom).
Vi närmar oss slutet på räntehöjningscykeln. Då blir det inte mycket mer nedgång.
Även om många i forumet anser att svenskar är naiva, okunniga och inkompetenta så är dom kanske mer kompetenta än bubbelpratarna på flashback.

Vänder det vid ca 20% nedgång så får vi ge bankernas macroekonomer en stor credit, då dom estimerade det för länge sedan.

Eftersom Sverige nu är det land i hela EU som beräknas gå absolut sämst 2023 (t.o.m. Ryssland som är mitt i ett storskaligt krig förväntas gå bättre) än Sverige så finner vi förklaringen till att varför Sverige kommer att gå så dåligt ör den extrema svenska skuldsättning. Så att nu priserna kommer äta ikapp tappet på 20% under nuvarande förutsättningar ser jag som omöjligt. Dessa räntehöjningar kommer att fortsätta i april men sedan kanske det är stopp. Det är många tungt belånade som nu försöker övervintra. Men de fixar inte hur länge som helst. 2023 skall bli ett mycket intressant år, Jag är glad att jag köpte min bostad för mkt längesedan. Att gå från 1% räntan till 3,79% som kom nu innebär ca 20000 dyrare lån/år för mig och då har vi ett väldigt litet lån jmf med vad våra grannar har som. Vissa har 5 ggr vårt lån så de bör ligga på 100tkr + räntekostnad samtidigt som allting annat också blir dyrt.
Citera
2023-02-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kan ju säga att det går bra för mig personligen. Vi har fjärrvärme i huset så elpriset påverkar inte så mycket direkt. Bolånet är betalt så det är bara föreningens belåning som påverkar. Avgiften går upp med 8% men det var het förväntat. Betyder bara att föreningen fortsätter amortera förutom räntorna. Maten är dyrare visst men det har aldrig varit en särskilt stor utgiftspost.

Aktiemarknaden har gått riktigt bra senaste halvåret och verkar få ungefär 2 extra månadslöner i utdelning bara från SSAB och Swedbank. Gott om bolag som verkar prisvärde att återinvestera utdelningen i.

Tycker själv faktiskt att räntehöjningarna bidrar till en positiv framtidstro. Känns lite som att politikerna inte kan sopa allt under mattan längre genom att fortsätta vräka bidrag över allt och alla. Nu tvingas de ta tag i problemen. Kan bli bra. Det är ju borgerlig regering också. Högeregeringar verkar alltid tänka lite mer långsiktigt när det gäller strukturreformer. Till skillnad från (S).....

Inte så att det positiva framtidstron gör att jag väntar mig högre bostadspriser. Förväntar mig bara att samhället blir bättre framöver. Ungefär som det blev efter 90-tals krisen.

Moderaterna regeringar har skapt det svenska tillståndet. Så att kalla dom för mer långsiktiga strukturella är ett tecken på psykisk sjukdom hos dig. Eller bara ren skär svenskdumhet där ni knullas i röven av alla, t.o.m. er egen regering.
Citera
2023-02-14, 15:24
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Korrekt.
Det verkar inte finnas någon större brådska med att redovisa inflationen....
Citera
2023-02-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det verkar inte finnas någon större brådska med att redovisa inflationen....

Väldigt intressant att det ska ta 20 dagar in på månaden för att kunna redovisa föregående månad.
Citera
2023-02-14, 15:44
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Har banker öht köpt bostäder i Sverige någon gång?
Håller du inte med om att du svamlar lite väl mycket här.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Vem äger bostaden om den som lånat till bostaden inte har råd att betala räntan?

@KlokOSnygg, berätta nu inte för @liksom-fb att bankerna redan äger en stor andel av bostäderna.

Han kan bli chockad att folk faktiskt lånar. pengar av banken med bostaden som säkerhet.
Citera
2023-02-14, 15:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det står inte heller. Läs artikeln.
Prisfallet har gjort att det strömmar till köpare som har råd till de här priserna.

Det jag svarade på var svamlet om pengatryckande. Hade det skapat inflation hade många länder haft det under alla år där CB förgäves försökte få upp inflationen till 2%. Därmed är den föreställningen falsifierad. Det är helt ovidkommande om några länder av andra skäl haft inflation.

Det är som vanligt. Jag falsifierar ditt svammel och du har inget annat än ad hominem att komma med.
Vi har haft tillgångsinflation länge.
Citera
2023-02-14, 15:48
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Väldigt intressant att det ska ta 20 dagar in på månaden för att kunna redovisa föregående månad.
Det är helt klart lite märkligt.
Jag fattar att på stenåldern skulle data hämtas in, post skulle skickas och kalkyler skulle göras.
Men idag sköter datorer det där på nolltid.

Lite som att det tar fortfarande bankdagar att överföra mellan banker trots att alla tekniska hinder för länge sedan plockats bort.
Bankerna skyller på sina gamla COBOL-system men i själva verket är det den lilla procent de kan suga åt sig under dygnet som är den verkliga orsaken.

Att det tar tid med kpi nuförtiden beror nog mest på inkompetens och lathet.
Citera
2023-02-14, 15:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det står inte heller. Läs artikeln.
Prisfallet har gjort att det strömmar till köpare som har råd till de här priserna.

Det jag svarade på var svamlet om pengatryckande. Hade det skapat inflation hade många länder haft det under alla år där CB förgäves försökte få upp inflationen till 2%. Därmed är den föreställningen falsifierad. Det är helt ovidkommande om några länder av andra skäl haft inflation.

Det är som vanligt. Jag falsifierar ditt svammel och du har inget annat än ad hominem att komma med.
Fast hur många köpare i hyresrätt tror du att det finns på lager?
Prisfallet kommer att ta tid och vi är inte halvvägs ännu.
Citera
2023-02-14, 15:55
Medlem
svenkolrots avatar
Jag scannar regelbundet av närområdet på Hemnet och det verkar vara grymt segt att få sålt nu.
Samma objekt månad efter månad, plus nya, så det blir bara fler och fler.
Låt oss ge det här 1-2 år så blir det riktigt bra.
Nittiotalskrisen var 1990-94 men huspriserna var mycket låga även 2-5 år efter det.
Liksom och Flanders får äta makaroner och ketchup i många år 😂
Citera
2023-02-14, 16:04
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hur många köpare i hyresrätt tror du att det finns på lager?
Prisfallet kommer att ta tid och vi är inte halvvägs ännu.
Ja det är det som en del här inte vill begripa, det blir inte en krasch där priserna går ner tio procent i månaden under 4-5 månader.
Det är ju en långsam process, folk kommer att kämpa på för att behålla sitt hus och kanske säljer man båten och hobbybilen för att hålla sig flytande.
Men räntan och energipriserna kommer sakta att mala ner även den mest envisa.
Ge det ett år så får vi se.
Citera
2023-02-14, 16:10
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Där har du nog en poäng.
Har det ärvda boendet direktverkande el så vill nog folk bli av med det.
Och den här effekten lär ju driva ned snittpriserna en del.
Överdrivet många gamla sunkhus som säljs för en billig penning.

Därmed inte sagt att det förklarar hela nedgången.

Då jag har en ärvd villa jag ska sälja så har jag kollat med några mäklare. Det som då sas var att det var underutbud av bostäder. Dvs lägre än normalt.

Kanske finns en del lokala variationer.
Även om det ärvda boendet har senaste bergvärmepumpen har dessa hus oftast ett lägre pris eftersom det oftast finns ett visst moderniseringsbehov och är en del att göra jämfört med den vanliga cocktailen av nybyggen, skilsmässor och folk som helt enkelt ska byta upp sig som det brukar vara på hemnet.
Kommunen är liten och en intressant petridish över vad som pågår i halvbushen.

Nedgången deluxe i studentstäder kan ha sin grund i samma fenomen, ett extra boende som bara hyrts ut osv.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2023-02-14 kl. 16:14.
Citera
2023-02-14, 17:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det är det som en del här inte vill begripa, det blir inte en krasch där priserna går ner tio procent i månaden under 4-5 månader.
Det är ju en långsam process, folk kommer att kämpa på för att behålla sitt hus och kanske säljer man båten och hobbybilen för att hålla sig flytande.
Men räntan och energipriserna kommer sakta att mala ner även den mest envisa.
Ge det ett år så får vi se.
Inflationen gör underverk när det kommer till att göra folk fattiga. Får vi inte ordning på inflationen så lär många tvingas att lägga om sina levnads och konsumtionsvanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in