2023-02-13, 14:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF har nu påbörjat träningen på Leo2 i Polen.

https://twitter.com/markito0171/status/1625126876128632835

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1625131119430467588
Gamla fina stridsvagn 121. Att de ska sättas in mot ryskt pansar nu känns nästan lite overkligt på något sätt.
Citera
2023-02-13, 15:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag extraknäckte i hemtjänsten för en massa år sedan och då gick jag hem och städade hos en ungersk gubbe som hade varit pojksoldat i ungerska armén under slaget om Budapest, 1944-45. Ungrarna var ju på tyskarnas sida och efter en lång tids artilleribeskjutning av staden så gick Röda armén in och det blev strider kvarter för kvarter.

Ungraren berättade att ryssarna hade vällt fram som råttor i oändliga massor. Han hade legat med kulspruta och mejat ner led efter av ryssar (dessa var nästan alltid straffångar eller soldater med mongoliskt utseende). Till slut var det så många döda att nästa våg ryssar (som då hade europeiskt utseende) kunde rycka fram och använda sina stupade vapenbröder som skyttevärn. Till slut var det så många ryssar att ungrarna måste dra sig tillbaka något kvarter och upprätta nya försvarslinjer, varvid hela processen upprepades. I bland kunde ungrarna göra något listigt motanfall och kasta tillbaka ryssarna (eftersom de var dumma i huvudet och alltid mycket lättlurade), men detta var förgäves, eftersom det bara kom fler och fler. En annan taktik var att skjuta högste officeren. Då stannade allt av eftersom ingen kunde ta något initiativ, förrän någon ny höjdare dykt upp. På så vis kunde ungrarna skaffa sig mat- och rökpauser.

Jag kommer ihåg att jag tyckte att allt som ungraren berättade måste vara rent sjuka överdrifter. Totala skepparhistorier som man inte kunde sätta någon tilltro till. Men nu är vi där igen. Precis samma scener som i Budapest då, utspelar sig i Donbass idag. Den gamle mannen hade rätt och jag hade fel.
Jag extraknäckte också i hemtänst, 89-90, och vi hade en gammal gubbe, född 1901, Ernst. Han sade inte mycket men oftast när han sade något var det att han var i Finland som frivillig under kriget. Inga detaljer annat än att det var kallt. När han sade det grimaserade han alltid ansiktiet så man förstod att kylan påminde honom och plågade honom än.
Citera
2023-02-13, 15:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Kina står och väntar. Sedan när lagren har sinat ger man sig på taiwan.
Ok, om vi nu ens skulle försöka att jämföra de konflikterna så kommer Taiwan-konflikten att avgöras i luften och på havet.

Hur mycket kryssningsmissiler, fartyg och flygplan tycker du att Nato tillhandahållit Ukraina?

Om du kan något om konflikter eller ens ska uttala dig om dem så är det bra om du vet något om dem. Annars påvisar det bara din egna dumhet.
Citera
2023-02-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ju mer jag läser om kriget ju mer övertygad blir jag om att det går att göra diktaturer och hybridregimer till värre versioner av sig själva. Ryssland 2006 är inte Ryssland 2022, tyvärr. Det finns det flera anledningar till, men USAs utrikespolitik är definitivt en av de största faktorerna. Sen kan man ju så klart fundera över varför USA gör som de gör också.
Du tror inte att Ryssland inrikespolitik och utrikespolitik har stor eller till och med större påverkan på hur Ryssland agerar? Men det är som vanligt. Tona ner Rysslands ansvar.
Citera
2023-02-13, 15:03
Medlem
Är det nu sammanbrottet gällande Ryssland börjar ?

BREAKING Representatives of five regions of the russian Federation announced the start of preparations for referendums on their independence (!)

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1625104483234504704
Citera
2023-02-13, 15:06
Medlem
Reimers avatar
Dagens uppdatering från Kenneth Gregg, inga större förändringar.

Citat:
13.02.2023 uppdateringen. Rubriken idag är "Det gallras bland turisterna. Media skriver om enorma framgångar för turisterna i norra Kharkiv distrikt, men det är ren och skär östpropaganda. Mera ids jag inte säga om detta.
Kreminna är hot spot nr 1 med böljande strider fram och tillbaka. Turisternas 4th separate rifle brigad har blivit så gallrad att den inte finns mera. Även vi har förluster, skottskador.
Wagner har ju hamnat i onåd så man sätter all in vid Vasiukivka- Krasna Hora. De har faktiskt avancerat över öppen mark men med stora förluster. Bakhmut och sydregionen om Bakhmut är fortfarande oförändrad.
Det torde ju vara klart för alla militärstrateger vad vi just nu sysslar med, nämligen att gallra ut turisterna genom strider så länge vi har ett gott statistiskt proportionsmått. Vi vet exakt hur många man och vilket materiel turisterna har på varje frontavsnitt. När generalstaben anser att vi decimerat tillräkligt kommer vår attack, med eller utan västvapen.
Vulhedar är även den oförändrad angående arealförändringar men turisten försöker hitta nya vägar.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-02-13, 15:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

BREAKING Representatives of five regions of the russian Federation announced the start of preparations for referendums on their independence (!)

Varför skriver inte MSM om det? Det där är så stort så att media skulle hoppa på det direkt. Jag tror inte det stämmer, tyvärr.
Citera
2023-02-13, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ur en lång artikel som mestadels handlade om att ryssarna behandlar sina soldater som kanonmat och bara skickar in sina soldater i mängder för att dö och trötta ut motståndarna så klippte du medvetet ur meningar som gjorde att det i din text såg ut som att det var Ukraina som det handlade om.

Alla enskilda meningar du skrev kom från The Sun, men du stuvade om dom till att få en annan innebörd. Det är lögnen du presenterar.

bra att du faktiskt läste igenom artikeln....det verkar som att det gav dig hopp iallafall
Citera
2023-02-13, 15:11
Medlem
Om detta stämmer så har det gått hårt åt de ryska grabbhalvorna i Vulhedar, en hel brigad om ca 5000 man verkar ha bitit i det frostiga gräset.

https://www.politico.eu/article/russia-may-have-lost-an-entire-elite-brigade-near-a-coal-mining-town-in-donbas-ukraine-says/
Citera
2023-02-13, 15:12
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nyheterna nu.
Natoländernas vapenlager håller på att ta slut nu.
Stoltenberg vädjar om högre produktion av vapen.
Jo det där har vi ju hört i flera månader nu!

Konstigt att vapenleveranserna bara ökar hela tiden?
Citera
2023-02-13, 15:13
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Ingermanland vill bryta sig ur den ryska federationen. Planer finns på att be HKH Carl Philip, prins av Sverige och hertig av Värmland, att tillträda som interimistisk statschef, eftersom han står utan tron numera. Tanken är att HKH Carl Philip ska fungera som regent och statschef tills dess frågan om statsskicket är avgjort: ska Ingermanland bli ett kungadöme eller ett storfurstendöme i framtiden? Det är frågan.
Citera
2023-02-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ingen stat har mer omfattande påverkansverksamhet än USA. De är dessutom betydligt skickligare än sina konkurrenter, vilket naturligtvis delvis är en konsekvens av budget, men också deras resurser i form av universitet att rekrytera från, samt informationsunderlag.

Det märker vi i detta krig. Jag ska inte säga att alla Nato-anhängare i denna tråd är manipulerade att:
1) Hata Ryssland
2) Älska Ukraina
3) Försvara USA

men en del är förstås.

Det behövs ingen manipulation till att hata Ryssland.
Det är bara att kika på vad dom utsätter sitt närområde för. Krydda med lite galenskap från ryska propagandaorgan och vips så har dom ordnat hela biffen själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in