2023-02-13, 13:12
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
De har redan förlorat. Och fortsätter att förlora manskap för varje dag som går. Ukraina har inget att vinna på detta. Vad ska de med territoriet till om det inte finns folk att bemanna det med när striderna är slut? Spelar ju ingen roll hur många fiender man dödat när alla av ens egna styrkor gått åt. Väst öser in vapen så länge det finns en ukrainsk soldat kvar. Men sen då? När soldaterna tagit slut. Vad gör man då?

Du är en dramaqueen. Ukraina vinner och det vet du mycket väl. Finns gott om soldater som vill döda en ryss, det är som att döda en nazist, man njuter av det, problem med det? Är du nazist kanske?
Citera
2023-02-13, 13:13
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
De har redan förlorat. Och fortsätter att förlora manskap för varje dag som går. Ukraina har inget att vinna på detta. Vad ska de med territoriet till om det inte finns folk att bemanna det med när striderna är slut? Spelar ju ingen roll hur många fiender man dödat när alla av ens egna styrkor gått åt. Väst öser in vapen så länge det finns en ukrainsk soldat kvar. Men sen då? När soldaterna tagit slut. Vad gör man då?
Ukrainas stora förlust är inte på slagfältet utan alla människor som flytt eller kidnappats av Ryssland. De som dött i srrid är bara någon procent av det.

Skulle Ukraina ge upp skulle ytterligare 10 miljoner tvingas fly, då är det bättre att strida för sin frihet. Jag tror att Ryssland redan förlorat så där har vi olika åsikter, vi får gå tillbaka om något år och se vem som har rätt.
Citera
2023-02-13, 13:15
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag anser att denna diskussion om censur är OnT eftersom det är just info om kriget det handlar om.
Googla eller Youtube sök på "Ukraine soldiers killed" och se vad som dyker upp.
Det blir 99% Ryska soldater som dör i dom klippen/artiklarna. Det finns massor av sådana exempel.
Det är dessa parametrar som styr vad du hittar för info ang kriget.
Det visar, anser jag att det är vi som är utsatta för censur, inte så att inte artiklar eller videoklipp finns men de hamnar på sidan 347 i sökningarna och blir omöjliga att hitta. Vi får se 99% döda Ryssar.
Fetade får du hemskt gärna visa exempel på.
Testade precis den sökningen och bara länkar till Ukrainas förluster dök upp på första sidan!

Varför ljuger du?
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tror du på det själv?

Är det därför som ryska soldater drogas och beter sig på det här sättet? Detta är inget rationellt beteende.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1623428747310366721

Se hur soldaterna vid explosionen beter sig. Ingen rycker till ens eller slänger sig på marken?
Vad handlar det om?

Eller detta beteende. Vad är det om? Varför kör de rakt in i ett minfält?
https://twitter.com/mhmck/status/1624863819393540096?t=9v0cGnGINoFHCRy2aQgLTA&s=19

Jo, du litar på ryska kanaler och jag gör det inte. Så långt är vi överens.

Men detta om ryskt övertag i artilleri är något som levt kvar sedan den ryska offensiven vid Severodonetsk tidigt i kriget. Då sköt Ryssland väldigt mycket.
Jag tycker att det finns indikationer på att Ryssland inte längre skjuter lika mycket med dålig precision. Vad betyder då det?

Det finns så mycket filmsnuttar och uppgifter att gå vilse i om detta krig. Det måste ju handla om en samlad bedömning. Och visst så kan tro att den ena sidans soldater är mera motiverade än den andra, men det är ju omöjligt att belägga. Jag har sett snuttar om dåligt utrustade soldater på bägge sidor och snuttar där soldaterna ser mycket välutrustade ut, men hur representativa dessa är kan man ju inte veta.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
När tar soldaterna slut?

Ukraina har väl ett par miljoner soldater att tillgå rent demografiskt. Alltså vapenföra mellan 20-30 år.

Hur många har Ryssland?
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag blev helt enkelt misstänksam under krigets första veckor. Jag såg inga konkreta förlustsiffror, och man såg mycket mer eld i Donbass via FIRMS. När jag googlade djupare och sökte då så hittade jag inga siffror - på något som är uppenbart relevant. Man såg också att ryska reträtten var förvånansvärt framgångsrik, inga stora förluster dokumenterade av videobevis. Det såg alltså ut som saker inte var som de kunde verka. Men jag vet inte och nu är det som sagt bara av "akademisk relevans".

Historiskt har ryska trupper alltid varit bra på att plötsligt "försvinna", dvs dra sig tillbaka i god ordning. Det såg vi under 1500- och 1600-talen, det såg vi under Napoleonkrigen och de båda världskrigen. Tillbakadragandet av trupper från Kiev-Tjernihiv-Sumy-Charkiv var exempel på detta, liksom utrymningen av Dnipros högra strand. Det gick dock sämre i Charkiv oblast. Soldaterna klarade sig nog, men enorma mängder utrustning blev kvar (Ukraina har idag fler stridsfordon än vid krigsutbrottet pga av detta).
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-02-13 kl. 13:23.
Citera
2023-02-13, 13:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Tycker du själv att det låter som en trolig teori att Putin vill att hans soldater ska vara så dåliga som möjligt?

Ja det är inte bara en teori utan ett faktum. Han hatar militären och har gjort den svag och inkompetent med flit. Vi ser samma mönster i alla auktoritära och totalitära stater. Så fort man har en tendens av att visa upp en image av brutalitet och militär styrka så är det generellt en potemkinkuliss där man vill visa en specifik sida av militären som kanske har en viss kompetens men som tenderar att fungera sämre i ett större sammanhang.
Citera
2023-02-13, 13:18
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ukrainas stora förlust är inte på slagfältet utan alla människor som flytt eller kidnappats av Ryssland. De som dött i srrid är bara någon procent av det.

Skulle Ukraina ge upp skulle ytterligare 10 miljoner tvingas fly, då är det bättre att strida för sin frihet. Jag tror att Ryssland redan förlorat så där har vi olika åsikter, vi får gå tillbaka om något år och se vem som har rätt.

Det finns uppgifter om att det finns knappt 20 miljoner kvar inom de territorier Ukraina kontrollerar. Uppemot tio miljoner som flytt västerut, ett par miljoner österut och så ca fem miljoner i de områden som Ryssland infölivat.
Citera
2023-02-13, 13:19
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Lille vän, ryzzen kommer att malas ner inom snar framtid. Det kommer inte bli ett skyttegravskrig utan något helt annat. Ukraina kommer att byggas upp och bli en del av Eu. Ryzzland däremot kommer falla sönder tack vare Lill-Puttes härskargener.
Citera
2023-02-13, 13:20
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Tycker du själv att det låter som en trolig teori att Putin vill att hans soldater ska vara så dåliga som möjligt?
Som Melange5738 var det kanske ett större problem att bli lästa på näsan hur man krigar effektivt.

Det skulle sänka hela Ryska militären. Och jag förstår dem. Att höra att det man gör är fel och att det har var fel i decennier är knäckande.

Bäst att avfärda!

Naturligt männskligt svar när man är någorlunda stolt av sig.
Citera
2023-02-13, 13:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det finns så mycket filmsnuttar och uppgifter att gå vilse i om detta krig. Det måste ju handla om en samlad bedömning.
Men filmklipp på förstörda fordon kan du inte undgå att de att klippen som finns är mest på ryska fordon. Annars följer du inte kriget tillräckligt enligt min bedömning.

Oryx sammanställer ju dessa filmklipp och foton åt dig annars.

Citat:
Och visst så kan tro att den ena sidans soldater är mera motiverade än den andra, men det är ju omöjligt att belägga. Jag har sett snuttar om dåligt utrustade soldater på bägge sidor och snuttar där soldaterna ser mycket välutrustade ut, men hur representativa dessa är kan man ju inte veta.
Dåligt utrustade soldater finns såklart på båda sidor. Det är inget konstigt. Territorialförband brukar bli förbisedda.

Men klipp på idiotiska attacker så är det en sida som står för nästan 100% av dem.
Citera
2023-02-13, 13:27
Avslutad
Det går bra för UAF nu, en hel brigad om 5 000 bögsoldater ur homofederationens odugliga armé utraderad. F E M T U S E N !!!!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=d5596d035b10c709e11b934b8b638 bd8

Politico: Hel brigad kan ha utplånats i Vuhledar
Den ukrainska armén kan har slagit sönder nästan en hel brigad av Rysslands 155:e sjöinfanteri i slaget vid gruvstaden Vuhledar.

Det rapporterar Politico med hänvisning till
Oleksij Dmytrasjkivskyj. vid ukrainska armén. Brigaden består av 5 000 soldater och Ryssland har förlorat mellan 150-300 soldater om dagen, enligt Dmytrashkivskyi.

- Dessutom har de förlorat omkring 150 enheter med utrustning och 35 pansarvagnar, säger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in