2023-02-13, 11:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, va...? Nu blir jag osäker på om jag faktiskt skrivit något som kan tolkas som att jag själv är anhängare av censur, men det är bekvämare att låta dig förklara hur du uppfattade mitt inlägg. Det jag skrev ska så klart läsas som en kommentar till rådande omständigheter.

Jag motsätter mig naturligtvis all krigshets. Det vore en absurd olycka om stora saker i görningen skulle dra in oss i ett krig absolut ingen behöver, utom möjligen en liten politisk elit i några länder.
Jag kan ha överregerat där. En neutral ståndpunkt från dig kanske, men utan ställningstagande i censurfrågan egentligen.
Citera
2023-02-13, 11:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Media är väl rätt irrelevant när det gäller att följa konflikten. För militära och ekonomiska analyser är det bättre att gå till forskare och experter. Kotkin, Martti Kari, Stubb, fd ryska ministrar etc. Eller panelsamtal med deltagare från olika bakgrunder. Olja, grödor, rysk ekonomi etc.

Vad som händer på slagfältet är svårare att bedöma men där finns twittrare och ett år in i kriget så får man en bild av vilka som är någorlunda trovärdiga även om ingen självklart har en helhetsbild.
Jag håller med dig. Hellre gå direkt till källorna än ta del av medias försök att skriva oss på näsan. Dock svårt att komma ifrån att intryck från våra största nyhetskanaler är ett självklart inslag i vardagen för många svenskar.

Den här tråden är förresten också viktig som ett slags smörgåsbord. Mycket Twitter/Telegram här.
Citera
2023-02-13, 11:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo jo, men att bara säga "dubbelt" säger ju inte så mycket. Det kan ju betyda 2 istället för 1, eller 200 000 istället för 100 000. Därefter kan man bedöma rimlighet och samtidigt grad av seriositet hos källan.
OK, säg att antalet ryska förluster snittade på ca 600/dag under förra veckan, jämfört med ett genomsnitt under hela kriget på ca 300/dag ("stiltjen" under sommaren drar ned snittet). Som ofta är det oklart om man räknar WIA+KIA i klump, troligen är det så.
Citera
2023-02-13, 11:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är alltså sådana intelligenta människor som dig, som är immuna mot propaganda som ska avgöra vad vi andra som inte är intelligenta nog att vara immuna mot propaganda ska få se och vad vi ska få skriva?

Sådant där går att bedöma objektivt:

1. Utgör land A ett allvarligt säkerhetshot mot det egna landet eller mot den allians man är med i? Ja/Nej?

2. Om svaret på fråga 1 är Ja. Begränsa då propagandan från det landet.

Det får ju inte bli så att en demokrati blir så dum att den hjälper till att utplåna sig själv. Det krävs en viss smarthet för att hantera en sådan här farlig situation. Fienden bryr sig ju inte om detaljer som yttrandefrihet mm, utan använder propaganda i ett militärt syfte och kör på till max.
Citera
2023-02-13, 11:17
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
EU har förbjudit Rysk media, detta har skrivits om flertalet ggr i tråden, på gränsen till OT kanske men i en tråd som handlar om kriget kanske info från båda sidor kan vara viktiga.

The sanction means EU operators will be prohibited from broadcasting, facilitating or otherwise contributing to the dissemination of any RT and Sputnik content.
Det verkar då inte vara alla operatörer som bryr sig om detta då?

Själv har jag Telia och har inga problem med att surfa till rt.com
Citera
2023-02-13, 11:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag kan ha överregerat där. En neutral ståndpunkt från dig kanske, men utan ställningstagande i censurfrågan egentligen.
Min egen åsikt är att ingenting ska blockeras. Du har absolut en poäng i att jämförelser mellan olika sorters information/propaganda är bra på flera sätt, men tyvärr söker sig de flesta mediakonsumenter aldrig bortom det som serveras av välkända aktörer (alltså typ certifierad journalistik). Jag tycker även att det är lönlöst att gnälla när propaganda postas här. Att kommentera den är givetvis OK.
Citera
2023-02-13, 11:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
På vilket sätt är det bra att folk i Västeuropa blir lurade? Ukraina kommer att förlora.

När man försvarar sig mot en hänsynslös mördarregim måste man ha hemligheter. Men du vill väl berätta för Ryssland om alla svenska militära hemligheter och sådant som är viktigt fr vår säkerhet? För det viktiga för dig är väl att Ryssland skall vinna och ha rätt att kriga mot de länder de tycker är i deras intresse.
Citera
2023-02-13, 11:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sådant där går att bedöma objektivt:

1. Utgör land A ett allvarligt säkerhetshot mot det egna landet eller mot den allians man är med i? Ja/Nej?

2. Om svaret på fråga 1 är Ja. Begränsa då propagandan från det landet.

Det får ju inte bli så att en demokrati blir så dum att den hjälper till att utplåna sig själv. Det krävs en viss smarthet för att hantera en sådan här farlig situation. Fienden bryr sig ju inte om detaljer som yttrandefrihet mm, utan använder propaganda i ett militärt syfte och kör på till max.

1. Ska du propagera för censur bör du hålla dig till andra forum än Flashback, här vill jag tro att vi är för yttrandefrihet.

2. Om ditt svar på fråga 1 är att du vill begränsa yttrandefriheten på forumet som har följande slogan
Sveriges största forum för yttrande- och åsiktsfrihet samt självständigt tänkande. Flashback Forum | Yttrandefrihet på riktigt!
Då är du inte immun mot propaganda.
Citera
2023-02-13, 11:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Har inte läst mer än abstraktet ska erkännas, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457511001199

Det här torde vara fordon som skyddar besättningen så cirkus 1% dödlighet.
Jag vill tillägga att det är helt beroende av vilken mina som används.

Då detta är skyttefordon och inga stridsvagnar så är de mindre skyddade än en stridsvagn. Är det fordonsminor eller stridsvagnsminor?

Det finns minor som svetsar sig igenom pansar och är det en sådan så kan nog en del av besättningen gå åt. Är det en mina som är designad att bara förstöra banden så kan de klara sig.

Så för att summera så beror det helt på vilken mina vi har att göra med. Jag tycker inte att minorna i klippet vi ser bara slår ut banden. De är för kraftiga men samtidigt ser det ut som vissa i besättningen klarar sig.
Citera
2023-02-13, 11:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
RT drivs inte av en organisation som har till mål att avskaffa demokrati och rättsprinciper i väst.

USA är också en "terrorstat". De tillåts verka här, och inget fel med det.

Man kunde enkelt ha gjort en "Russia today"-fact checker website om problemet var att de ljög.
Usa har inte blivit klassad som en terror stat.

Problemet är inte så mycket att de ljuger. Utan att de driver propaganda åt en terror stat. Vi tillåter inte Deash att bedriva opinionsbildningen heller.
Citera
2023-02-13, 11:30
Medlem
Ryssland lyckas med allt fler kampanjer i syfte att påverka västvärlden, enligt den amerikanska tankesmedjan ISW. Bland annat lyckades Kreml försena leveransen av stridsvagnar, genom att antyda att man övervägde fredsförhandlingar.
DN.se

När ska vi lära oss att allt ryssar säger är ett ständigt ljugande?
Citera
2023-02-13, 11:33
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Usa har inte blivit klassad som en terror stat.

Problemet är inte så mycket att de ljuger. Utan att de driver propaganda åt en terror stat. Vi tillåter inte Deash att bedriva opinionsbildningen heller.

Kom igen nu. Det är ju inte en objektiv entitet som klassar stater som terrorstater. Det är irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in