• 1
  • 2
2023-02-13, 06:22
Medlem
Hej!
Min pappa tappade i lördags kväll bort sina hemnycklar. Han har en reservnyckeln som han olyckligtvis förvarar inne i sin lägenhet. Han fick kontakt med Riksbyggen där hm hyr sin lägenhet men de kan inte hjälpa honom att låsa upp eftersom deras avtal med Securitas enbart gäller jämna nummer (han bor på ojämnt nummer). Han ringer polisen för att få hjälp in, men de väljer att i stället ta med honom till fyllecell eftersom han inte kan legitimera sig då hans legitimation ligger inne i lägenheten (ja, han var full men inte så full att fyllecellen är ett alternativ, enligt mig). Han har inatt sovit hemma hos oss och ska försöka få hjälp in av bovärden idag.

Får det verkligen gå till så här? Hur ska han kunna ta sig in i lägenheten utan reservnyckeln och legitimationen? Han är pensionär och äter blodtrycksmedicin, vilket han inte kunnat göra sedan i fredagskväll. Nu ligger han på vår soffa och hoppas bli insläppt under dagen.
Citera
2023-02-13, 06:28
Medlem
Neroxxs avatar
Hyresvärden/bostadsrättsföreningen borde ju ha möjlighet att ta sig in. Något annat vore väldigt lustigt. Föreningen borde väl även ha ett visst hum om vilka som bor där, annars kan väl grannarna intyga att din far bor där han bor.
Senast redigerad av Neroxx 2023-02-13 kl. 06:30.
Citera
2023-02-13, 06:29
Medlem
yz44s avatar
Finns något som kallas låssmed.
Citera
2023-02-13, 06:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Varför har inte du reservnyckeln?
Som någon annan sa; hyresvärden har nyckel. Och låssmed finns.
Tror ni båda borde bo i en fyllecell.
Citera
2023-02-13, 07:27
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Hyresvärdar har oftast ingen nyckel till lägenheten. Det brukar finnas ett rör i dörren där en reservnyckel kan placeras.

Folk lär sej ofta att ha en reservnyckel först när något sånt här händer.

Beroende på vilken våning han bor på kanske det tom blir billigare att slå in en ruta än att ta in en låssmed.
Citera
2023-02-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Hyresvärden/bostadsrättsföreningen borde ju ha möjlighet att ta sig in. Något annat vore väldigt lustigt. Föreningen borde väl även ha ett visst hum om vilka som bor där, annars kan väl grannarna intyga att din far bor där han bor.

Vissa nyare dörrlås har ett "serviceläge" som gör att det går att öppna med en servicenyckel. Om inte satt i det läget så kan bara den som bor där öppna.
Citera
2023-02-13, 07:37
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterminds69
Hej!
Min pappa tappade i lördags kväll bort sina hemnycklar. Han har en reservnyckeln som han olyckligtvis förvarar inne i sin lägenhet. Han fick kontakt med Riksbyggen där hm hyr sin lägenhet men de kan inte hjälpa honom att låsa upp eftersom deras avtal med Securitas enbart gäller jämna nummer (han bor på ojämnt nummer). Han ringer polisen för att få hjälp in, men de väljer att i stället ta med honom till fyllecell eftersom han inte kan legitimera sig då hans legitimation ligger inne i lägenheten (ja, han var full men inte så full att fyllecellen är ett alternativ, enligt mig). Han har inatt sovit hemma hos oss och ska försöka få hjälp in av bovärden idag.

Får det verkligen gå till så här? Hur ska han kunna ta sig in i lägenheten utan reservnyckeln och legitimationen? Han är pensionär och äter blodtrycksmedicin, vilket han inte kunnat göra sedan i fredagskväll. Nu ligger han på vår soffa och hoppas bli insläppt under dagen.
Ja då lär han sig? Sluta gråta. Han klarar sig.
Citera
2023-02-13, 07:58
Medlem
Mindbreaths avatar
Om han var så full att han glömt bort att det finns låssmeder var kanske fyllecell rätt alternativ. Jag tror dock inte på din story eftersom snuten aldrig skulle skicka en patrull till någon som säger att han tappat bort nyckeln. Det är inte deras jobb.
Citera
2023-02-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

Säkert har bovärden en servicenyckel, men på helgen går det tyvärr inte få tag i dem. Låssmed är såklart ett alternativ men min pappa har inte i närheten av de pengarna. Det är ju förmodligen en kostnadsfråga att de inte kan skicka dit någon under helgen, vi erbjöd dem även att jag kunde åka dit och legitimera honom men det dög inte. Lyckligtvis fanns hans nycklar hos hittegods idag så han tar sig in. Men jag tycker ändå att det känns så märkligt att man får behandla folk sådär.
Citera
2023-02-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Tror du att vem som helst har råd med låssmed? Vilket ägg.
Citera
2023-02-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Hyresvärdar har oftast ingen nyckel till lägenheten. Det brukar finnas ett rör i dörren där en reservnyckel kan placeras.

Folk lär sej ofta att ha en reservnyckel först när något sånt här händer.

Beroende på vilken våning han bor på kanske det tom blir billigare att slå in en ruta än att ta in en låssmed.

Jo så är det nog. Nu löste det sig, hans nycklar är inlämnade hos polisen. Men man borde ju kunna känna sig trygg som hyresgäst, till exempel när man tappat nyckeln och legitimationen är inne i lägenheten.
Citera
2023-02-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Vissa nyare dörrlås har ett "serviceläge" som gör att det går att öppna med en servicenyckel. Om inte satt i det läget så kan bara den som bor där öppna.

Det ska gå att öppna med servicenyckel men det är ju konstigt att de inte kan hjälp till med det på helgen. Tänk om det skulle hämta en riktigt gammal person, eller om det finns husdjur i lägenheten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in