2023-02-12, 21:57
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Ja det där är inte nådigt. Blir något förvånad om Gurkan inte hamnar i finkan eller råkar snubbla ut ur ett fönster. Händer inget så är min gissning att han sitter på ytterst grav information om översta ledarskiktet men vad har de att förlora på just nu? Är det kanske ett sätt för Putin att tvinga igenom en mobilisering? Frågorna är oändliga. Hoppas bara man får läsa hans biografi innan han dör.
Ja jag har alltid trott att han är under beskydd av Putin, men tillsammans med med budskapet att Wagner inte ska nämnas och inte Prigozhin heller så kanske det är lite spänningar i toppen.
Citera
2023-02-12, 22:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nej. Ukrainakriget visar på att det är oklokt att sikta på natomedlemsskap utan att ta hänsyn till andra realpolitiska faktum. Läget som Finland och Sverige just nu befinner sig i, alltså att ansöka om medlemsskap utan att vinna inträde, är ett betydligt mer riskabelt läge än att stå kvar vid alliansfrihet. Hur mycket sämre denna situation är säkerhetsmässigt kan man ha olika uppfattningar om, men att deklarera slutet på alliansfriheten och samtidigt inte bli upptagen är förstås en försämring.
Både Sverige och Finland har säkerhetsgarantier från USA och flera europeiska länder. Det är ju våra egna rysstroll här i tråden som spridit lögner om Sverige i andra länder, och som gjort att vår Natoansökan står och stampar. Om du vill kritisera någon, kritisera rysstrollen.
Citera
2023-02-12, 22:01
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Denna uppgift "4 timmars regeln" har cirkulerat på nätet ett tag nu.
En del säger att det gäller ukros som dör som flugor och andra hävdar att det är ruskies.
Beror på vilken sida man hejar på eller litar på.
En sak är säker och det är att detta är ett mycket blodigt slag, fullt i klass med slutfasen på WW1.
Mitt hopp står till att detta slag likt WW1 inleder slutfasen på detta eländiga krig.
Så här kan det bara inte få fortsätta. Helt galet.
Problemet i den här tråden är att användarna i min signatur kommer in i den här tråden och postar dynga som det här youtube-klippet (då rysk propaganda till skillnad från det här), och på fullt allvar tror på skiten. De som ifrågasätter anklagas för att vara hjärntvättade av "västlig media"

https://m.youtube.com/watch?v=iQoPstZ3yVs&feature=youtu.be
Russians panic: Thousands of Ukrainian soldiers launch counterattack on Kreminna with huge army!
Citera
2023-02-12, 22:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Hejsan
Rapporter direkt från verkligheten i Bakhmut:
Observera att det är brittisk press som skriver detta!
https://www.thesun.co.uk/news/21282020/ukraine-war-bloodiest-battle-bakhmut-russia/
Exhausted Ukrainian forces have held onto, albeit scarcely, their “fortress” in the longest battle of the Ukraine war. It’s also the most symbolic.
“It’s hell on earth right now; I can’t find enough words to describe it," Ukrainian soldier Petro Voloschenko told AP.
"Bakhmut is the heart of Ukraine," he says, "and the future peace of those cities that are no longer under occupation depends on the rhythm with which it beats."
A Ukrainian reporter speaking to soldiers fighting on the frontlines in the city was told: “The average lifespan for mobilised fighters in Bakhmut is four hours”.
Ukrainian soldier Andriy explained: “We were fighting for about 10 hours in a row.
“And it wasn’t like just waves, it was uninterrupted. So it was just like they didn’t stop coming," he told CNN. “It was about 20 soldiers on our side. And let’s say 200 from their side."
Ukraine’s military intelligence reports estimate 500,000 conscripted soldiers are amassing on the border preparing to attack on the eastern and southern fronts.

Är slaget om Bakhmut det som kommer avgöra krigets utgång?
Du förstår väl att det är ryssarna som har 4 timmars livslängd? Det står i samband med att dom beskriver ryssarnas attacker som drogat zombieliknande uppträdande. Att ryssarna använder sina soldater som kanonmat.

Visst, ukrainarna har det såklart inte kul där, men dom sitter i princip på skjutbanor där det kommer våg efter våg av ryssar som dom mejar ner. Det är det som beskrivs. Hur tröttande det är att 10 timmar i sträck meja ner ryssar.

Är det medvetet du skriver det på detta viset eller förstår du inte själv?

EDIT: Och då menar jag såklart inte att ryssarna faktiskt har 4 timmars livslängd, det är både absurt och omöjligt att veta. Men det är så man uttrycker det.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2023-02-12 kl. 22:05.
Citera
2023-02-12, 22:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
IGOR GIRKIN hugger igen! ⚡😂🔥

”Putin kommer fly för sitt liv!”

Igor Girkin, 52, startade Rysslands krig i Donbass 2014. Nu attackerar han Putin, och beskriver honom som en fegis.

– Det är obegripligt att Girkin fortfarande lever, säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi.

Fortsättning:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRo88g/efter-hard-putin-kritik-obegripligt-att-girkin-lever
Motorola och Strelkov (Girkin) när det begav sig:

https://mobile.twitter.com/LvivTyler/status/1624768401578283008

Bonus: Strelkov (m.fl.) som tennsoldat.

https://twitter.com/christopherjm/status/601486018693431296

Killen har ett långt CV.
Citera
2023-02-12, 22:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men en stor del av programmet skäller han ju på sina egna arbetskamrater, det är ju inte psykiskt stabilt och beräknande. Vad skall tittarna tycka om det liksom?
Jag tänker att det är en "bit" i hans program; i alla fall är det ett återkommande inslag. Kanske ryska tittare uppskattar en mobbare pss som åtskilliga amerikaner uppsskattade Trump.
Citera
2023-02-12, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du förstår väl att det är ryssarna som har 4 timmars livslängd? Det står i samband med att dom beskriver ryssarnas attacker som drogat zombieliknande uppträdande. Att ryssarna använder sina soldater som kanonmat.

Visst, ukrainarna har det såklart inte kul där, men dom sitter i princip på skjutbanor där det kommer våg efter våg av ryssar som dom mejar ner. Det är det som beskrivs. Hur tröttande det är att 10 timmar i sträck meja ner ryssar.

Är det medvetet du skriver det på detta viset eller förstår du inte själv?

jag förstod exakt vad som stod i The Sun, jag är även kapabel att läsa mellan raderna. New York Times är min favorit av detta skäl.
vad jag inte förstår är varför Zelensky är så deppig när det handlar om Bakhmut?
kanske klappar hans varma hjärta för alla dessa ryska trupper som de mejar ner?
Zelensky är ju egentligen mer ryss än ukrainare rent kulturellt
Citera
2023-02-12, 22:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
jag förstod exakt vad som stod i The Sun, jag är även kapabel att läsa mellan raderna. New York Times är min favorit av detta skäl.
vad jag inte förstår är varför Zelensky är så deppig när det handlar om Bakhmut?
kanske klappar hans varma hjärta för alla dessa ryska trupper som de mejar ner?
Zelensky är ju egentligen mer ryss än ukrainare rent kulturellt
Så det var alltså medvetet som du skrev det som att det var Ukrainarna som hade det sådär. Bra att få ett erkännande av dig att det är medvetna lögner du skriver.
Citera
2023-02-12, 22:12
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är extremt kulturberoende hur man ser på det. I vissa länder (t ex Sverige) är man en extrem minoritet, i vissa länder är man en majoritet: https://twitter.com/heimbergecon/status/1523173814313848836

Jag undrar om jag ser annorlunda än de flesta på det för att jag bott lång tid utomlands. Det känns inte så introspektivt. Men man kan lura sig själv.
Bulgarien, Grekland, Ungern. De mest korrupta länderna, så inte särkilt förvånande. Jag har också bott utomlands länge och läser bara utländsk press då jag inte klarar av den svenska men tycker ändå den här frågan är solklar.

Det handlar om värderingar och världsordning objektivt. Sedan subjektivt att jag ogillar Ryssland desto mer jag läser om landet (1800 tal och framåt)
Citera
2023-02-12, 22:13
Medlem
lyktstolpes avatar
Intressant klipp när ryska soldater lämnar allt och flyr med benen på ryggen:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/110ohme/russian_soldiers_retreating_from_around_vuhledar/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Kan det vara det berömda när de lämnar sina 30 bepansrade fordon nu för någon dag sed
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-02-12 kl. 22:17.
Citera
2023-02-12, 22:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är det inte bara brus? Varför skulle hon vara en trovärdig källa? Jag tror du lyssnar för mycket på rysk stats-tv. Tänker du som så, att de inte skulle säga något om minimi-mål för att om Putin vid en förhandling skulle gå med på något mindre än minimi-målen, så skulle det se dåligt ut på hemmaplan?

Jag tror det är extremt spekulativt att tänka så. Det kan lika gärna vara så att de "spelar tuffa". Vi lär oss helt enkelt inget av rysk stats-tv. Jag är ingen expert på "putinologi", men jag misstänker att han vänt tvärt förr, trots att media basunerat ut andra saker före.
Självklart skulle det se illa ut om en av de ledande programledarna säger samma sak som Putin: de fyra annekterade oblasten är "för evigt ryska", och man sedan ger upp en stor del av dem. Man har målat in sig i ett hörn.

Lustigt att du anser att man INTE skall titta på vad ryssarna faktiskt säger i statskontrollerad tv. Man skulle annars kunna tänka sig att det är den möjlighet vi har att förstå hur det tänker. Men jag kan se hur det passar dåligt med din position och tankegång i frågan som alltid, utan undantag, leder till ett beslut som är precis vad Putin skulle önska sig. Detta inslag visar som sagt att det finns ett kompakt stöd inom den ryska medie-eliten (som existerar på Putins nåder) för ett långt krig med omfattande mål.
Citera
2023-02-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Självklart skulle det se illa ut om en av de ledande programledarna säger samma sak som Putin: de fyra annekterade oblasten är "för evigt ryska", och man sedan ger upp en stor del av dem. Man har målat in sig i ett hörn.

Lustigt att du anser att man INTE skall titta på vad ryssarna faktiskt säger i statskontrollerad tv. Man skulle annars kunna tänka sig att det är den möjlighet vi har att förstå hur det tänker. Men jag kan se hur det passar dåligt med din position och tankegång i frågan som alltid, utan undantag, leder till ett beslut som är precis vad Putin skulle önska sig. Detta inslag visar som sagt att det finns ett kompakt stöd inom den ryska medie-eliten (som existerar på Putins nåder) för ett långt krig med omfattande mål.

Ju mer man ser av honom så framstår han mer som en statssanktionerad Alex Jones men som spelar spelet. Det finns inget genuint i det han kör i sina sändningar förutom att han på riktigt är sur över Rysslands situation. Tror säkert det är trevligt o sitta med honom i hans fördetta villa i Italien och dricka lite rödtjut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in