2023-02-12, 07:58
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Fenix är ju lite annat än att bara se en mur... bunkern är inte dans på rosor, ens om man har turen att få åka lite hiss.

Har jag hört.

Givetvis, ingen söker sig till Fenix. Man bara hamnar där
Citera
2023-02-12, 08:00
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ja, jag trivs ensam,iaf ett tag. Ställer nog in mig på Saltvik nästa månad.

Tänkte att man kan vara isolerad tills man kommer in i deras ''rytm'' och sedan skjutsar de mig till den anstalt där de vill ha mig.

Du gör naturligtvis som du vill bror. Tänk bara på att du överlåter kontrollen till KV och att du faktiskt ska sitta ett tag.

För mig är valet mellan inställning på klass 1 och 3 ganska lätt.
Citera
2023-02-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Du gör naturligtvis som du vill bror. Tänk bara på att du överlåter kontrollen till KV och att du faktiskt ska sitta ett tag.

För mig är valet mellan inställning på klass 1 och 3 ganska lätt.

Tack!

Tänkte angående sakerna som är tillåtna för mig att ha med mig på klass 3.

Om jag då ställer in mig på högre säkerhetsklass, förvarar KV då dem, och sedan får jag dem när jag hamnar på klass 3?
Senast redigerad av blaha95 2023-02-12 kl. 13:22.
Citera
2023-02-12, 18:52
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Tack!

Tänkte angående sakerna som är tillåtna för mig att ha med mig på klass 3.

Om jag då ställer in mig på högre säkerhetsklass, förvarar KV då dem, och sedan får jag dem när jag hamnar på klass 3?

De kommer att finnas på förvaret, som sen skickas efter till dit du placeras. Ofta med försening och ingen garanti att alla prylar finns med.
När de kommer till ditt nya ställe börjar dividerandet om vad du får ta upp på avdelningen eller inte.
Citera
2023-02-12, 18:56
Medlem
Citat:
De kommer att finnas på förvaret, som sen skickas efter till dit du placeras. Ofta med försening och ingen garanti att alla prylar finns med.
När de kommer till ditt nya ställe börjar dividerandet om vad du får ta upp på avdelningen eller inte.

Tack snälla!

Då vet jag!
Citera
2023-02-16, 12:45
Medlem
Citat:

Det ska kanske tilläggas att ifall du ställer in dig på häkte kan (kommer) det bli trassel på förvaret, medan ifall du går igenom inskrivningen på anstalt åker grejerna troligtvis ned i plomberad blå-back och då kommer åtminstone alltihopa _med_ vid flytt.

Men det är ingen större idé att ta med mer än

- ID-kort. INTE pass, eftersom det är världens krångel att få ut ifall du ska på permis.
- Bankkort som är giltigt tills du muckar, som du kan ha på permis.
- Mobil, MED LADDARE. Du får ladda telefonen innan permis om du skriver hemställan, men räkna inte med att KV har laddare du kan låna.
- Tandborste. Är det eltandborste så undvik laddare som har USB-kontakt för ström, för det får du troligtvis inte in.
- 7 par kallingar, 7 par strumpor. Skönt att slippa Hall-tvättade KV-undisar.
- Hårtrimmer.
- Eventuellt SNES eller PS2. Det brukar vara kört att få in "ny-utgåvor" av SNES, då de har slot för SD-kort vilket är verboten, så försök fixa ett riktigt. Finns multi-carts med hundratals spel på EBay som godkänns, som har måsten som Super Metroid och Chrono Trigger.
- CD-spelare med lurar. Basic-basic lurar, utan mikrofon etc.
- 5-10 böcker.

Allt annat får du sannolikt avslag på att ta in, och det gäller även hårprodukter, deo osv.

Det tog mig ett år att bli betrodd med färgpennor så jag kunde teckna med annat än HB-pennor från Lärcentrum, så liksom... räkna inte med att kunna resonera med SÄK för att få in något mer än det som står på listan. Vill du veta mer vad som anses vara berättigat innehav kan du kika i FARK på kriminalvarden.se.

Edit: haha, råkade svara fel kille. Det är menat till blabla95 😆
Senast redigerad av slitochslang1 2023-02-16 kl. 12:52.
Citera
2023-02-16, 17:30
Medlem
Hu år det på Tygelsjö nu för tiden? Är det dubbelbeläggning i alla rum? Finns det toalett på rummen? Någon med nylig erfarenhet därifrån?
Citera
2023-02-17, 16:35
Medlem
Citat:
Det ska kanske tilläggas att ifall du ställer in dig på häkte kan (kommer) det bli trassel på förvaret, medan ifall du går igenom inskrivningen på anstalt åker grejerna troligtvis ned i plomberad blå-back och då kommer åtminstone alltihopa _med_ vid flytt.

Men det är ingen större idé att ta med mer än

- ID-kort. INTE pass, eftersom det är världens krångel att få ut ifall du ska på permis.
- Bankkort som är giltigt tills du muckar, som du kan ha på permis.
- Mobil, MED LADDARE. Du får ladda telefonen innan permis om du skriver hemställan, men räkna inte med att KV har laddare du kan låna.
- Tandborste. Är det eltandborste så undvik laddare som har USB-kontakt för ström, för det får du troligtvis inte in.
- 7 par kallingar, 7 par strumpor. Skönt att slippa Hall-tvättade KV-undisar.
- Hårtrimmer.
- Eventuellt SNES eller PS2. Det brukar vara kört att få in "ny-utgåvor" av SNES, då de har slot för SD-kort vilket är verboten, så försök fixa ett riktigt. Finns multi-carts med hundratals spel på EBay som godkänns, som har måsten som Super Metroid och Chrono Trigger.
- CD-spelare med lurar. Basic-basic lurar, utan mikrofon etc.
- 5-10 böcker.

Allt annat får du sannolikt avslag på att ta in, och det gäller även hårprodukter, deo osv.

Det tog mig ett år att bli betrodd med färgpennor så jag kunde teckna med annat än HB-pennor från Lärcentrum, så liksom... räkna inte med att kunna resonera med SÄK för att få in något mer än det som står på listan. Vill du veta mer vad som anses vara berättigat innehav kan du kika i FARK på kriminalvarden.se.

Edit: haha, råkade svara fel kille. Det är menat till blabla95 😆

Stort tack min vän!

Funkar Philips oneblade som trimmer? Den ladadar man dock i eluttag
Senast redigerad av blaha95 2023-02-17 kl. 17:06.
Citera
2023-02-20, 18:26
Medlem
Citat:
Stort tack min vän!

Funkar Philips oneblade som trimmer? Den ladadar man dock i eluttag

Kanske, svårt att säga.
Citera
2023-02-21, 00:59
Medlem
Citat:
Kanske, svårt att säga.

Okej, tack.

Men om man tar med sig rakapparat som går på batterier, och inte el? Det får man inte va? Batterier går ej att köpa i kiosken, eller ta med sig in?
Citera
2023-02-21, 08:25
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Okej, tack.

Men om man tar med sig rakapparat som går på batterier, och inte el? Det får man inte va? Batterier går ej att köpa i kiosken, eller ta med sig in?

När jag satt på Färingsö fanns det batterier i kiosken för vi var tvungna att själva stå för batterier till fjärrkontrollerna till tvn.
Citera
2023-02-21, 20:02
Medlem
Citat:
Okej, tack.

Jo det finns i kiosken. Brukar gå bra att ta in laddningsbara batterier och laddare också.

Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
När jag satt på Färingsö fanns det batterier i kiosken för vi var tvungna att själva stå för batterier till fjärrkontrollerna till tvn.

Va!? Fick ni stå för dem själva? Det är ju helt sinnessjukt... Fick ni någon förklaring? Var det någon som snodde batterierna ur fjärren så ni behövde nya stup i kvarten eller något? Var det när Rami var chef eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in