2023-02-11, 12:28
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Bara 7% med min sjukdom arbetar. Jag är själv försörjande.

Okej, vad är det för sjukdom?
Citera
2023-02-11, 16:40
Medlem
Har jobbat hårt och snålat i decennier, aldrig unnat mig själv nånting....ehhh vänta nu....jag är fortfarande fattig. Lämnar tråden.
Citera
2023-02-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
De flesta dom tjänar bra tenderar att spendera mer.
Dom flesta som tjänar mindre bra tenderar att spendera precis allt varje månad.

Självklart lättare att spara undan 30k i månaden om du har 100k netto/mån än om du har 30k netto/mån, eller hur tänker du?
Citera
2023-02-11, 17:19
Medlem
Ni snåljävlar får leva era ruttna liv.

Jag kostar på mig o har utgifter o lever gott.

Det handlar inte om att snåla spara - det handlar om att när man kommit till viss nivå
kan man unna sig.

Ni som är besatta av ränta-på-ränta effekten - hur lång tid tar det att få ihop 5 mkr om man sparar o snålar som en idiot 20 k mån på bankkonto? Matematiker sätt i gång.

Eller om man snålat ihop 1 mkr på banken o tycker att det är skiit - så man köpte Eniro aktier framtidens
melodi internet nya ekonomin för 1,700 kr st.

Det handlar om att ha en hygglig sudd välplacerade o som ökar i värde - då kan man kosta på sig
att göra av alla inkomster som kommer in varje år o därigenom leva ett höögreee liiiv
Citera
2023-02-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

Det handlar inte om att snåla spara - det handlar om att när man kommit till viss nivå
kan man unna sig.

Ni som är besatta av ränta-på-ränta effekten - hur lång tid tar det att få ihop 5 mkr om man sparar o snålar som en idiot 20 k mån på bankkonto? Matematiker sätt i gång.

Eller om man snålat ihop 1 mkr på banken o tycker att det är skiit - så man köpte Eniro aktier framtidens

Det handlar om att ha en hygglig sudd välplacerade o som ökar i värde - då kan man kosta på sig
att göra av alla inkomster som kommer in varje år o därigenom leva ett höögreee liiiv
För enkelhetens skull antar vi att du sätter in 240k 1jan varje år i portföljen, och har gjort så senaste 20 åren, sedan 1jan 2003. Du skulle då haft ca 9,4 mille ungefär (räknade som hastigast på mobilkalkylatorn, så kan vara något felaktig), om du följt index.
Senast redigerad av Kamreren 2023-02-11 kl. 19:32.
Citera
2023-02-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

kan man unna sig.

Du kan ranzzzaka dig själv och köpa din Lexus SC430 och leva ett hööögrrrre liiiiv.

Är du släkt med en annan användare här tro? Ni skriver precis likadant
Citera
2023-02-11, 19:36
Bannlyst
När är man förmögen? Jag har inga skulder och sparar varje månad men har heller inget liv. Räknar med att ha 6000 aktier inom några år det gick jävla fort från ingenting. Blir dock inte lycklig av den anledning.
Citera
2023-02-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
När är man förmögen? Jag har inga skulder och sparar varje månad men har heller inget liv. Räknar med att ha 6000 aktier inom några år det gick jävla fort från ingenting. Blir dock inte lycklig av den anledning.
6000 st aktier? Eller aktier i 6000 olika företag? Eller vad menar du med 6000 aktier?

Det kan vara värt allt mellan några kronor och en förmögenhet, beroende på hur du menar

Edit: 6000 st Berkshire A-aktier hade varit värda ca 2,8 miljarder dollar
Senast redigerad av Kamreren 2023-02-11 kl. 20:01.
Citera
2023-02-11, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
6000 st aktier? Eller aktier i 6000 olika företag? Eller vad menar du med 6000 aktier?

Det kan vara värt allt mellan några kronor och en förmögenhet, beroende på hur du menar

Edit: 6000 st Berkshire A-aktier hade varit värda ca 2,8 miljarder dollar

6000 st aktier i indexfonder värde i dag ungefär 600 000 kronor jag är nöjd.

Hade nada för några år sedan.
Citera
2023-02-11, 20:10
Medlem
Citat:

Bra jobbat, går bara snabbare och snabbare!

Men hade allt varit bättre med 6000 st Berkshire ändå!
Citera
2023-02-11, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Bra jobbat, går bara snabbare och snabbare!

Men hade allt varit bättre med 6000 st Berkshire ändå!

Visst hade det men vad ska jag göra med 2,8 miljarder dollar? God hälsa är mycket viktigare än pengar.
Citera
2023-02-11, 20:19
Medlem
Citat:

I fonder, (aktiefonder, blandfonder, räntefonder och ETF) så har man inte aktier utan man har andelar.

Antalet andelar är precis som antalet aktier är helt ointressant om man inte samtidigt anger kursen. Exempelvis kostar AstraZeneca 1400 kr/st medan SAS kostar 46 öre/st.
1000 st Astra är 1,4 miljoner kronor medan 1000 st SAS är 460 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in