Citat:
Ursprungligen postat av
DefactoAnarki
I så fall kan faktiskt er tolkning vara korrekt och jag och Challe12345 ha fel om vad just den här domen betyder.
Ja alltså jag har inga problem med att ha fel! Jag vill bara veta vad som gäller.
Min fråga ”Hur definiera lagen samtycke?” Menas med är det kvinnans känslor och inställning i efterhand som avgör som hon deltog frivilligt eller inte i lagens mening?
Eller är det faktiska handlingar som avgör som hon deltog frivilligt eller inte i lagens mening? I såna fall vill jag gärna veta vilka dom är.
Om nu Nospheratu och Ipsi har rätt att det är kvinnans känslor och inställning i efterhand som avgör som hon deltog frivilligt eller inte i lagens mening.
Ja då är det för det första omöjligt att förutse vilka situationer som det föreligger straff rättslig ansvar. Vilket är precis det som lagrådet skrev i sin remiss!
Dvs!
Lagen säger såhär!
6 kap. 1 § ”Den som, med en person som inte deltar frivilligt genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag”
Två personer har sex, tjejen stönar,ler,vill kyssas,andas högre,kramas,smeker den andra,vill ha närhet,ser kåt ut,ser glad ut,trycker kroppen nära den andra, Pulsen är högre än vanligt,hennes ansiktsuttryck säger att hon njuter,ta ens händer på sina intima delar. Hon har glimten i ögat osv osv osv osv. Dock frågade aldrig killen tjejen verbalt om samtycke.
1 vecka efter sexet påstår hon att hon inte samtycke/hon deltog inte frivilligt efter att har blivit sårad eftersom killen inte vill ha ett förhållande med henne. Vilket hon fick reda på några dagar efter sexet. Anmäler för våldtäkt.
Sen i rättegången beskriver tjejen för domstolen att hon egentligen inte samtyckte/hon deltog egentligen inte frivilligt
I och med att Åklagaren har bevisat att ett samlag har ägt rum och tjejen påstår att hon inte samtycke/inte deltog frivilligt . Alltså en Våldtäkt.
( Det är ju trots allt bara tjejen som kan veta om hon samtyckte/deltog frivilligt eller inte. Eftersom vi människor inte är några tankeläsare så kan vi omöjligt/ veta hur någon tyckte och tänkte vid en viss tidpunkt. Inte ens en lögndetektor klara av det! Så man kan varken bevisa eller motbevisa hur någon tyckte och tänkte vid en viss tidpunkt , Så då få vi utgår vad tjejen berätta själv är vad som är sant gällande om hon samtyckte/deltog frivilligt eller inte där och då. Det är ju det enda vi har att gå på liksom!)
Så är det att anses att åklagaren har bevisat att en Våldtäkt har ägt rum
Premiss 1. Tjejen deltog inte frivilligt.
Premiss 2. Åklagaren har bevisat att ett samlag har ägt runt mellan målsägande och gärningsmannen med allt som jag nämnde innan.
Den logiska slutsatsen. Åklagaren har bevisat att gärningsmannen har haft samlag med målsägare som inte deltog frivilligt.
Således borde killen bli dömd för våldtäkt alternativ oaktsam Våldtäkt eftersom han har haft samlag med någon som inte samtyckt/inte deltog frivilligt I full enighet med samtyckeslagen.