• 1
  • 2
2023-02-10, 18:18
Peter Lindén, född 1957, är en svensk roadracingförare och tidigare stridspilot (Viggen, JAS mfl.) officer i Flygvapnet. Lindén har varit aktiv som roadracingförare från slutet av 1970-talet och var fortfarande delvis aktiv förare i början av 2010-talet. Bland meriterna märks världsmästartiteln i Endurance 2000 och europamästerskapet i 500GP 1989.

Intressant intervju med Peter Lindén.
https://youtu.be/5B6Jc6fvTtY

Vad har Peter gjort mer?
Citera
2023-02-10, 18:20
Medlem
Spände han inte på den där journalisten i London...Petra nånting.
Citera
2023-02-10, 18:31
Medlem
Han gav ett väldigt sympatiskt och jordnära intryck. Har han alltid varit så där hyvens eller är det först på ålderns höst han låtit den attityden bli hans signum.

Hur som helst verkar han ha levt ett spännande och intressant liv.
Citera
2023-02-10, 18:38
En helskön person, gillade verkligen intervjun.
Peter har säkert många härliga och spännande historier i bagaget, stridspilotstiden verka vara en spännande tid. En trevlig spjuver, bra story.
Citera
2023-02-10, 18:45
Medlem
laxen69s avatar
Jättebra intervju, hört den innan. Men helt klart värd att lägga en timme på av livet.

Kul när han beskriver sina kollegor som gått över till SAS och tjänat mer, men ändå missat hela livet.
Citera
2023-02-10, 18:52
Medlem
astro220s avatar
Skön typ!
https://youtu.be/EooU3RjyUjs
Citera
2023-02-10, 19:33
Medlem
banan74s avatar
Jag har alltid tyckt gott om Peter Lindén. Han har det där skönt lugna sättet som personer med ett gott och välförtjänt självförtroende ofta har.

Då jag har några år på nacken så kommer jag väl ihåg 80talets årsböcker om sport. Idrottsåret tror jag dom hette som morsan hade blivit pålurad någon prenumeration på. Peter var ofta med i dessa.

Om han kan framföra så väl jaktflygplan som supersnabba motorcyklar med livet på spel och dessutom verkar vara en allmänt skön snubbe så har man min fulla beundran.

Kudos till Peter!
Citera
2023-02-10, 19:49
Ja, han gav ett sympatiskt intryck men också lite vibe av skomakarens son d.v.s lärt sig bäst av livets hårda skola. Han sade ju i intervjun att han avskydde utbildning och tog officerrollen för att den hade så lite skola som möjligt.

Hade han sökt om att bli stridspilot idag med nuvarande krav hade han sannolikt inte ens fått inbjudan till testerna. Men det är också rätt talande för hur akademiserat allt blivit, Peter har ju varit en utmärkt stridspilot.
Citera
2023-02-10, 20:38
(Peter om EBK, Jaguarpiloten om Viggen)
"När Viggen axar, åker förhuden tillbaka"
Citera
2023-02-10, 20:47
Medlem
Vill minnas att han bl.a. var sponsrad av Flygvapnet när han tävlade med mc.
Citera
2023-02-10, 22:27
Medlem
ymfars avatar
En trevlig kille. Träffat honom ett flertal tillfällen även om det var 15-20 år sen. Försöker verka fram någon rolig anekdot men det kanske kommer senare i tråden. 🫣
Citera
2023-02-10, 22:38
Medlem
En underbar legend! I min värld var det han som sa: Har man inte släppt styret, så har man inte vurpat 😃. (Kan vara någon annan som sagt det, men stämmer jävligt bra in på denna fighter)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in