2023-02-10, 00:43
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ta det lugnt.

Gjorde exakt denna procedur med narkos förra veckan, var det mest effektiva jag varit med om. Tog totalt 20 min och mam vaknar till väldigt snabbt efteråt, det är en väldigt liten dos. Men däckar gör du direkt du får det. Vart lika pigg som innan inom 60 min.

Önskar jag kunde få bli nedsövd sådär varje kväll...

De låter ju lovande. Har du också högt bmi? Ska skicka till gastro mottagningen imorgon och ställa lite frågor tänkte jag.
Citera
2023-02-10, 00:46
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
De låter ju lovande. Har du också högt bmi? Ska skicka till gastro mottagningen imorgon och ställa lite frågor tänkte jag.

Var inte orolig. Du ordineras propofol enligt din viktkategori. Det finns inget att vara rädd för, risken att få andningedepression med så exakt ordinering och "monitoring" (de kollar din ekg och puls konstant) är obefintlig. Skulle man märka att din puls eller andning går ner under dessa 15 min, så finns en anestesisköterska på plats med ett motgift. Tro mig, it's a walk in the park i jämförelse med att vara vaken. Bästa och lättaste "ingreppet" jag gjort. Var också orolig innan, är hypokondriker.

Jag har runt 30 i BMI.
Citera
2023-02-10, 00:54
Medlem
Citat:
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Kan man undvika narkos så är det bra. Undersökningen brukar gå rätt snabbt där den jobbigaste delen brukar vara då slangen ska ner (och sen upp), det handlar om sekunder. Alla hulkar, det är kräkreflexen, men det är inte som att må illa och kräkas. Berätta för personalen att du är orolig. Ett tips som kanske kan lugna dig och att känna dig tryggare kan vara att du och den som assisterar vid undersökningen kan komma överens om ett tecken (t.ex klappa handen i britsen typ) om du vill avbryta. Då kanske det blir lättare för dig att slappna och fokusera på att andas genom näsan. Det gör inte ont. Jag har både jobbat på en endoskopimottagning och gjort 3 st gastro själv, Hoppas att det går bra och lycka till 🤗
Citera
2023-02-10, 01:04
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Var inte orolig. Du ordineras propofol enligt din viktkategori. Det finns inget att vara rädd för, risken att få andningedepression med så exakt ordinering och "monitoring" (de kollar din ekg och puls konstant) är obefintlig. Skulle man märka att din puls eller andning går ner under dessa 15 min, så finns en anestesisköterska på plats med ett motgift. Tro mig, it's a walk in the park i jämförelse med att vara vaken. Bästa och lättaste "ingreppet" jag gjort. Var också orolig innan, är hypokondriker.

Jag har runt 30 i BMI.

De låter tryggt faktiskt. Är ju bra om dom kör efter ens vikt så man inte får för mycket. Jag har varit sövd tidigare några gånger men då var jag smalare och mycket yngre. Över 15 år sen. Dom har säkert koll på vad dom gör, sen är man lite som du en hypokondriker så man tänker väl alltid de värsta såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Skottgluggar
Kan man undvika narkos så är det bra. Undersökningen brukar gå rätt snabbt där den jobbigaste delen brukar vara då slangen ska ner (och sen upp), det handlar om sekunder. Alla hulkar, det är kräkreflexen, men det är inte som att må illa och kräkas. Berätta för personalen att du är orolig. Ett tips som kanske kan lugna dig och att känna dig tryggare kan vara att du och den som assisterar vid undersökningen kan komma överens om ett tecken (t.ex klappa handen i britsen typ) om du vill avbryta. Då kanske det blir lättare för dig att slappna och fokusera på att andas genom näsan. Det gör inte ont. Jag har både jobbat på en endoskopimottagning och gjort 3 st gastro själv, Hoppas att det går bra och lycka till 🤗

Tack för du delar med dig
Kan jag fråga dig, om man börjar med lugnande bara men inte klarar de då heller, kan dom sätta in narkos då under samma tillfälle eller då får man komma tillbaka en annan gång?
Jag har läst många bra recensioner om kliniken jag ska till så jag känner ändå att jag gjort ett bra val. De är på Capio.
Citera
2023-02-10, 01:13
Avslutad
Vaken såklart.
De sprutar lite bedövningsmedel i halsen bara sen kör de ner slangen.
Sköterkan fick påminna mig att andas flera gånger hahaha
Citera
2023-02-10, 01:36
Medlem
Citat:
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Jag var livrädd för undersökningen i många år och när det väl vsr dags så hade jag begärt sövning , men väl på plats blev jag ännu räddare för att bli sövd så jag avstod. Inget lugnande alls och det gick så fort så själva slangen i halsen rörde sig knappt om en minut. Bedövningen i halsen var det enda obehagliga för jag var inte förberedd på att man inte kan svälja. Att känna när slangen åkte ned var inte alls så obehagligt som man föreställt sig. Har svårt att tro att man får kräkreflexer d halsen är bedövad. Jag måste säga att jag kände mig dum efteråt att jag varit så rädd. Skulle lätt göra om det igen om möligheten fanns då jag har magbesvär. Du behöver inte oroa dig och att bli sövd och få lugnande är onödigt då det går så fort. Bara obehagligt i halsen efteråt en stund innan bedövningen släppt.😊
Citera
2023-02-10, 01:40
Medlem
Citat:

Ps. Du kan inte jämföra med en pinne i munnen . Det kväljs man ju av. 🤑Vid gastroskopi är du ju bedövad i halsen och därför känns inte slangen på det sättet.
Citera
2023-02-10, 03:02
Medlem
Lalloronas avatar
Tillägg: Jag har också hemska kräkreflexer, hulkar alltid när jag borstar hörntänderna och för att inte tala om när läkare trycker ned tungan med en sån där spatel.

Har gjort gastroskopi sex gånger och det blir mindre jobbigt för var gång.
Senast redigerad av Lallorona 2023-02-10 kl. 03:06.
Citera
2023-02-10, 03:36
Medlem
Lalloronas avatar
Citat:
Tack så mycket.
Kan man be om mer lugnande alltså? Skulle jag nu göra de i vaket tillstånd så kommer jag inte låta dom gå ner med kamera före jag är riktigt lugn.

Vad kan man få reda på med ett gastroskopi bortsett från eventuella magsår?

Jag har haft gul avföring senaste 7 veckorna och i lördags svart diaree. Sen problem med mycket gaser och periodvis sura uppstötningar och halsbränna.

Ja, det kan man. För mig har man haft en liten pratstund med narkossköterskan medan de förbereder en innan läkaren kommer.
Då har sköterskan förklarat proceduren och tar reda på om man är väldigt orolig och rädd och anpassat dosen efter det. Hen ger litegrann och frågar hur det känns.

Det lugnande verkar väldigt fort och hen har sprutan redo hela tiden ifall de behöver ge mera. Hen ger medlet via kanylen i armvecket som de sätter dit under förberedelserna.

Usch då, svart diarré kan tyda på magsår. Gul avföring innebär mycket galla. Hoppas att det bara är något tillfälligt eller Colón irritable.

För mig såg de sår i tolvfingertarmen och tog biopsier som visade sig vara magsår. De kan även se upp mot magmunnen för att se om man har bråck eller att det inte håller tätt, då kan man få upp galla, rapa mycket eller så kommer en del av maten upp igen när man äter.
Man kan även se tecken på inflammation eller tumörbildning.

De går ned en liten bit i tunntarmen också, på mig såg de mindre sår som visade sig vara Crohns.

Jag vet inte om de såg tecken på det under gastron men kort efter att jag hade gjort en gastro fick jag genomgå en annan procedur som visade på, håll i dig nu för ett väldigt märkligt ord; gallsaltsmalabsorption.

Det är vad jag vet, det finns säkert mer.

Jag vet att jag hittade bra info på nätet från några privatkliniker, tycker det känns mindre läskigt om man vet vad som händer.
Citera
2023-02-10, 03:47
Bannlyst
Klarade inte slangen så jag blev sövd, fungerade skitbra.
Citera
2023-02-10, 06:41
Medlem
Citat:
Var såg du den med den sövande? Jag kan tänka mig de går snabbt såvida man inte gör motstånd, lär väl inte ta mer än 5 min. Sen känns de kanske kortare tid i efterhand om man har lugnande.

Jag jobbade inom vården och det var en extremt psykotisk patient son verkligen behövde sövas bad om det själv. Jag var där för att personen inte var i skick att vistas själv.
Absolut, kan man slappna av lite så känns det ju bättre och snabbare. Men det är ju inte en behaglig upplevelse men värt det om man kan må bättre av det i slutändan, att man hittar något som går att behandla.
Citera
2023-02-10, 07:11
Medlem
Citat:

En fantastisk upplevelse, med tanke på grovleken! på slangen ...och man funderar .. hur i helvete skall denna komma ned utan att man kvävs... och lite andra tankar med. Men det gick bra, viktigaste att man kan hålla sig lugn så går det bra. Och när slanghelvetet dras tillbaka, den är häftigt . för det är inte en liten slang man fått i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in