Citat:
Ursprungligen postat av
Extremefly
Tack så mycket.
Kan man be om mer lugnande alltså? Skulle jag nu göra de i vaket tillstånd så kommer jag inte låta dom gå ner med kamera före jag är riktigt lugn.
Vad kan man få reda på med ett gastroskopi bortsett från eventuella magsår?
Jag har haft gul avföring senaste 7 veckorna och i lördags svart diaree. Sen problem med mycket gaser och periodvis sura uppstötningar och halsbränna.
Ja, det kan man. För mig har man haft en liten pratstund med narkossköterskan medan de förbereder en innan läkaren kommer.
Då har sköterskan förklarat proceduren och tar reda på om man är väldigt orolig och rädd och anpassat dosen efter det. Hen ger litegrann och frågar hur det känns.
Det lugnande verkar väldigt fort och hen har sprutan redo hela tiden ifall de behöver ge mera. Hen ger medlet via kanylen i armvecket som de sätter dit under förberedelserna.
Usch då, svart diarré kan tyda på magsår. Gul avföring innebär mycket galla. Hoppas att det bara är något tillfälligt eller Colón irritable.
För mig såg de sår i tolvfingertarmen och tog biopsier som visade sig vara magsår. De kan även se upp mot magmunnen för att se om man har bråck eller att det inte håller tätt, då kan man få upp galla, rapa mycket eller så kommer en del av maten upp igen när man äter.
Man kan även se tecken på inflammation eller tumörbildning.
De går ned en liten bit i tunntarmen också, på mig såg de mindre sår som visade sig vara Crohns.
Jag vet inte om de såg tecken på det under gastron men kort efter att jag hade gjort en gastro fick jag genomgå en annan procedur som visade på, håll i dig nu för ett väldigt märkligt ord; gallsaltsmalabsorption.
Det är vad jag vet, det finns säkert mer.
Jag vet att jag hittade bra info på nätet från några privatkliniker, tycker det känns mindre läskigt om man vet vad som händer.