Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Det var diagnos av magsår och uppföljningar att se om det läkte.
Det var ett väldigt stort sår.
Jag blev inte upplyst om att jag kunde få lugnande. De hade gett mig om jag inte klarat undersökningen. De vill testa först.
Det är 2-3 där. En som torterar en och en som tröstar.
Tack, jag tror de kan vara något sådant med. Hade rejält med svart diarre i lördags. Dock var blodvärdena bra på akuten så de va inget akut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stantorman
Jag har gjort en gastroskopi för 15-20 år sedan. Givetvis görs undersökningen i vaket tillstånd. När undersökningen var klar fick man en tid för återbesök, givetvis en gastroskopi undersökning det också. Kan inte säga att det var en trevlig upplevelse. Ringde motbud till återbesöket, sa att allt var bra med magen. Gastroskopi är inte sånt man gärna gör. Men, om man vill förbereda sig kan jag tipsa om att träna med vattenslangen hemmavid. Det är ungefär samma dimension som på slangen som gastroskopet förs ned med.
Tack för du dela med dig, får man fråga varför dom ville ha återbesök?
Citat:
Ursprungligen postat av
kickikott
Framgår inte om du väntar på eller redan fått tid för undersökningen?
Om/När du får tid, så föreslår jag att du ringer till endoskopienheten (dom som gör gastroskopin) och ber att få tala med en sköterska om din oro! Dom är vana vid det! och dom kan också förklara hur dom gör och vilka alternativ som erbjuds hos just dom.
Angående din fundering på ev. utredningsresultat/orsak till dina besvär, så förutsätter jag att doktorn på vårdcentralen som skrivit remissen pratade lite om det med dig? Oavsett vilket så finns det många orsaker där en massa andra parametrar som ålder, tidigare anmnes etc är med i bilden, och det troligaste är ju kanske ett mindre magsår. Men tycker att du inte ska fundera mer på det, utan fokusera på att klara undersökningen nu! Det kommer gå bättre och lättare än du tror :-)
PS Läs inte alla skräckhistorier på nätet, tänk på att det är just det fåtal som har upplevt negativt som är mest benägna att dela sina upplevelser, övriga går snabbt vidare med det vanliga livet!
Jag fick nästan själv ligga på om gastroskopi då jag misstänker något magsår eller/och öppen magmun. Mycket halsbränna och sura uppstötningar i perioder och i lördags svart diarre. Har även högt ALP och järn samt leukocyter om de kan vara relevant. GT, ASAT och ALAT var normalt. ALP är en markör som ska leda till högre prioritering om den är hög. Och sen magsmärtor lite varje dag. Lite mindre efter den svarta avföringen, har förvisso även hållit upp med kaffe sen dess. Blev en hel del sånt tidigare.