2023-02-09, 22:10
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har gjort fem. Olika läkare är olika duktiga. Sövd behöver man inte bli. Midazolam räcker för de flesta. Jag ville ha men fick inte.

Hur kommer det sig att du gjort så många? 5 låter galet mycket.
Hur många brukar dom vara med en där inne i rummet?
Varför fick du inte lugnande?
Citera
2023-02-09, 22:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Hur kommer det sig att du gjort så många? 5 låter galet mycket.
Hur många brukar dom vara med en där inne i rummet?
Varför fick du inte lugnande?

Det var diagnos av magsår och uppföljningar att se om det läkte.

Det var ett väldigt stort sår.

Jag blev inte upplyst om att jag kunde få lugnande. De hade gett mig om jag inte klarat undersökningen. De vill testa först.

Det är 2-3 där. En som torterar en och en som tröstar.
Citera
2023-02-09, 22:32
Medlem
Gizmoz14s avatar
Gjort det nån gång från båda ändor samma sväng. Man bygger nog upp en ångest innan om att det ska vara så hemskt. Man får lugnande och bedövning så det är ingen fara alls.
Lite spännande att se hur det ser ut på skärmen när kameran far fram.
Om man har cystor osv så får man se hur dom tas bort och följer med upp.
Sist blev det lite nervöst då man lära vänta in kirurg för att ta bort något.
Be om lugnande innan och det ges även under tiden. En sköterska håller din hand och klappar och ger extra lugn.
Citera
2023-02-09, 22:49
Medlem
Citat:
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Lycka till.

Du får allt du behöver. Det går fort. Går det så går det. Annars får dom boka in sövning men det kan vara svårt med tider
Citera
2023-02-09, 23:04
Medlem
Stantormans avatar
Jag har gjort en gastroskopi för 15-20 år sedan. Givetvis görs undersökningen i vaket tillstånd. När undersökningen var klar fick man en tid för återbesök, givetvis en gastroskopi undersökning det också. Kan inte säga att det var en trevlig upplevelse. Ringde motbud till återbesöket, sa att allt var bra med magen. Gastroskopi är inte sånt man gärna gör. Men, om man vill förbereda sig kan jag tipsa om att träna med vattenslangen hemmavid. Det är ungefär samma dimension som på slangen som gastroskopet förs ned med.
Citera
2023-02-09, 23:29
Medlem
kickikotts avatar
Framgår inte om du väntar på eller redan fått tid för undersökningen?
Om/När du får tid, så föreslår jag att du ringer till endoskopienheten (dom som gör gastroskopin) och ber att få tala med en sköterska om din oro! Dom är vana vid det! och dom kan också förklara hur dom gör och vilka alternativ som erbjuds hos just dom.

Angående din fundering på ev. utredningsresultat/orsak till dina besvär, så förutsätter jag att doktorn på vårdcentralen som skrivit remissen pratade lite om det med dig? Oavsett vilket så finns det många orsaker där en massa andra parametrar som ålder, tidigare anmnes etc är med i bilden, och det troligaste är ju kanske ett mindre magsår. Men tycker att du inte ska fundera mer på det, utan fokusera på att klara undersökningen nu! Det kommer gå bättre och lättare än du tror :-)

PS Läs inte alla skräckhistorier på nätet, tänk på att det är just det fåtal som har upplevt negativt som är mest benägna att dela sina upplevelser, övriga går snabbt vidare med det vanliga livet!
Citera
2023-02-09, 23:42
Medlem
Snowsmiles avatar
Säkert gjort det sex sju ggr genom åren. Nu senast för ett år sedan med sprängning av en stenos oxå.
Blivit bättre grejer också över åren nu är det inte längre en vattenslang de ska ha igenom.

Inte skönt men inget att sövas för. Man får lugnande och avslappnande i svalget. Kör i magen och inte skönt i halsen. Ibland kör de genom snoken också.

Man up, finns typ tusen grejer som är värre.....
Citera
2023-02-10, 00:04
Medlem
Har gjort gastroskopi en gång för flera år sedan och tyckte då att det var grymt obehagligt.

Ska man säga något positivt så gick det fort och det gjorde inte ett dugg ont. Däremot kändes det nästan som ett övergrepp (i brist på bättre uttryck) att få något nedtvingat djupt ner i halsen. Kroppen hamnade i försvarsläge och jag ville reflexmässigt slita ut slangen och bara rusa därifrån.

Har blivit sövd ett antal gånger och har inget emot att göra det igen. Men trots detta så vete tusan om jag inte skulle gå med på att genomföra en gastroskopi igen utan narkos, även om det mot förmodan skulle erbjudas. Med lite tur är hela proceduren över på några minuter.
Citera
2023-02-10, 00:25
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Var vaken. Det går på 10 minuter. Jag fick inget lugnande.
Fy, rektoskopi hellre alla dar i veckan.
Citera
2023-02-10, 00:33
Medlem
aaerligs avatar
Midazolam och en låg dos fentanyl eller annan opioid är nog vanligast, åtminstone i min region. Vissa gör utan. Beroende på läkare så varierar dosen från lätt sedering till mer eller mindre medvetslös i en halvtimma. Skulle andningsdepression uppstå har de svalgtuber och syrgasmasker med manuell ventilering så det är inget att oroa sig för.
Citera
2023-02-10, 00:39
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag ska snart göra en gastroskopi och bad om att bli sövd då jag inte ens klarar en pinne i munnen när dom kollar halsfluss. Så då hade jag inte klarat en slang ner genom halsen i vaket tillstånd.

Blir dock lite orolig när jag läser om biverkningarna som kan komma på grund av narkosmedlet.

Vad har ni andra som gjort denna undersökning valt? Om ni gjorde den i vaket tillstånd, vad fick ni för mediciner då?

Tar undersökningen lång tid när man sövs kontra vaken.

Ta det lugnt.

Gjorde exakt denna procedur med narkos förra veckan, var det mest effektiva jag varit med om. Tog totalt 20 min och mam vaknar till väldigt snabbt efteråt, det är en väldigt liten dos. Men däckar gör du direkt du får det. Vart lika pigg som innan inom 60 min.

Önskar jag kunde få bli nedsövd sådär varje kväll...
Citera
2023-02-10, 00:41
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det var diagnos av magsår och uppföljningar att se om det läkte.

Det var ett väldigt stort sår.

Jag blev inte upplyst om att jag kunde få lugnande. De hade gett mig om jag inte klarat undersökningen. De vill testa först.

Det är 2-3 där. En som torterar en och en som tröstar.

Tack, jag tror de kan vara något sådant med. Hade rejält med svart diarre i lördags. Dock var blodvärdena bra på akuten så de va inget akut.

Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Jag har gjort en gastroskopi för 15-20 år sedan. Givetvis görs undersökningen i vaket tillstånd. När undersökningen var klar fick man en tid för återbesök, givetvis en gastroskopi undersökning det också. Kan inte säga att det var en trevlig upplevelse. Ringde motbud till återbesöket, sa att allt var bra med magen. Gastroskopi är inte sånt man gärna gör. Men, om man vill förbereda sig kan jag tipsa om att träna med vattenslangen hemmavid. Det är ungefär samma dimension som på slangen som gastroskopet förs ned med.

Tack för du dela med dig, får man fråga varför dom ville ha återbesök?

Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Framgår inte om du väntar på eller redan fått tid för undersökningen?
Om/När du får tid, så föreslår jag att du ringer till endoskopienheten (dom som gör gastroskopin) och ber att få tala med en sköterska om din oro! Dom är vana vid det! och dom kan också förklara hur dom gör och vilka alternativ som erbjuds hos just dom.

Angående din fundering på ev. utredningsresultat/orsak till dina besvär, så förutsätter jag att doktorn på vårdcentralen som skrivit remissen pratade lite om det med dig? Oavsett vilket så finns det många orsaker där en massa andra parametrar som ålder, tidigare anmnes etc är med i bilden, och det troligaste är ju kanske ett mindre magsår. Men tycker att du inte ska fundera mer på det, utan fokusera på att klara undersökningen nu! Det kommer gå bättre och lättare än du tror :-)

PS Läs inte alla skräckhistorier på nätet, tänk på att det är just det fåtal som har upplevt negativt som är mest benägna att dela sina upplevelser, övriga går snabbt vidare med det vanliga livet!

Jag fick nästan själv ligga på om gastroskopi då jag misstänker något magsår eller/och öppen magmun. Mycket halsbränna och sura uppstötningar i perioder och i lördags svart diarre. Har även högt ALP och järn samt leukocyter om de kan vara relevant. GT, ASAT och ALAT var normalt. ALP är en markör som ska leda till högre prioritering om den är hög. Och sen magsmärtor lite varje dag. Lite mindre efter den svarta avföringen, har förvisso även hållit upp med kaffe sen dess. Blev en hel del sånt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in