2023-02-09, 20:49
Medlem
Stefan4s avatar
Baseras sprintrankingen enbart på prologerna, eller hur kommer det sig att Maja Dahlqvist bara är rankad tolva?

Det känns ju smått bisarrt när Dahlqvist leder vinterns sprintcup, vann fjolårets sprintcup, samt är regerande Olympisk silvermedaljör i just sprint.
Citera
2023-02-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Baseras sprintrankingen enbart på prologerna, eller hur kommer det sig att Maja Dahlqvist bara är rankad tolva?

Det känns ju smått bisarrt när Dahlqvist leder vinterns sprintcup, vann fjolårets sprintcup, samt är regerande Olympisk silvermedaljör i just sprint.
Det är för sjuttonde gången ingen raknking.

Det är FIS poäng baserat på sprintkval som avgör startpositioner i sprintkval

Maja ligger tvåa på sprintrankingen som beaktar resultat ett kalenderår bak i tiden och uppdateras efter varje VC period https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1673714229/fis-prod/assets/Red_Group_Women_Sprint.pdf
Citera
2023-02-09, 21:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Det är för sjuttonde gången ingen raknking.

Det är FIS poäng baserat på sprintkval som avgör startpositioner i sprintkval

Maja ligger tvåa på sprintrankingen som beaktar resultat ett kalenderår bak i tiden och uppdateras efter varje VC period https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1673714229/fis-prod/assets/Red_Group_Women_Sprint.pdf

Ja, det är märkligt hur ofta detta måste upprepas.
Citera
2023-02-09, 23:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, det är märkligt hur ofta detta måste upprepas.
Av det enkla skälet att det är så mycket lättare att säga ranking än FIS-poäng. Jag insåg att det var fel när jag skrev mitt inlägg, men tänkte att alla förstår väl vad som menas?
Citera
2023-02-10, 00:07
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Av det enkla skälet att det är så mycket lättare att säga ranking än FIS-poäng. Jag insåg att det var fel när jag skrev mitt inlägg, men tänkte att alla förstår väl vad som menas?

Ja, precis. I sammanhanget torde det vara uppenbart för de flesta. Vad är FIS-poäng om inte en slags ranking för att avgöra startpositioner? Att det sedan finns olika rankingsystem inom längdskidåkningen är en annan sak.

Ju bättre FIS-poäng ranking, desto mer fördelaktig startposition. Precis som rankingen efter en sprintprolog avgör i vilken ordning åkarna väljer kvartsfinalheat.

Nu är väl Rcs ursäktad då han kanske inte kopplade mitt inlägg till den FIS-poäng lista som Alkibiades postade tidigare. Den senare borde dock kunna använda sitt sunda förnuft för att förstå vad som åsyftades.
Citera
2023-02-10, 00:27
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Skiss till Falun: (de flesta får två lopp)

10 km klassiskt: Ebba Andersson, Frida Karlsson, Emma Ribom, Maja Dahlqvist, Linn Svahn, Moa Ilar, Johanna Hagström, Moa Lundgren, Elina Rönnlund, Anna Dyvik, Märta Rosenberg, Louise Lindström, (Sofia Henriksson).

Sprint fristil: Jonna Sundling, Emma Ribom, Maja Dahlqvist, Linn Svahn, Moa Ilar, Johanna Hagström, Moa Lundgren, Elina Rönnlund, Anna Dyvik, Märta Rosenberg, Moa Hansson, Ingrid Hallqvist (Linn Sömskar)

Mixedstafett:
(1) Calle Halfvarsson – Frida Karlsson – William Poromaa – Jonna Sundling
(2) Jens Burman – Emma Ribom – Edvin Anger – Ebba Andersson

Vill se Lisa Eriksson på 10 km och Jonna ska väl också ha en plats om hon inte sparar sig till sprinten. Rönnlund lär nog inte köra mtp hennes problem i klassiskt.

Sprinten i Madona måste vara ren uttagning till Falun nu om landslagsledningen ska vara konsekventa i bedömningsförfarandet.
Citera
2023-02-10, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Nog kan man väl använda ordet ranking i och med att man kan ranka åkare utifrån FIS poäng. Men när det gäller sprint får man lägga in ordet prolog / kval i så fall eftersom FIS poänglistan i sprint inte beaktar heat.

Stefan4 hade dock svårt att förstå vad som menades då han började surra om Majas slutplaceringar i sprint
Citera
2023-02-10, 05:29
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ny FIS-poäng-lista kom igår och är den som kommer gälla under VM.

Några av svenskorna:

Distans
2. Ebba 0.10 (10)
4. Frida 0.69 (3)
19. Sundling 21.68 (18)
23. Ilar 24.85 (23)
31. Ribom 29.92 (37)
49. Maja 35.68 (46)
67. Lundgren 41.33 (79)
78. Dyvik 45.60 (102)
104. Rosenberg 53.26 (95)
108. Eriksson 53.59 (100)
267. Svahn 92.74 (262)

Sprint
1. Sundling 0.0 (1)
4. Hagström 10.18 (4)
6. Ribom 14.97 (26)
12. Maja 22.24 (9)
17. Frida 29.34 (15)
20. Dyvik 31.49 (19)
39. Lundgren 47.18 (31)
45. Ilar 51.18 (55)
46. Svahn 51.54 (94)
52. Hallquist 55.00 (49)
54. Hansson 55.14 (51)
55. Rosenberg 58.85 (67)

I distans ligger Johaug kvar och skvalpar på förstaplatsen. Ribom klättrar 20 platser i sprint.
Linn Svahn får dålig poängutdelning på sina framträdanden efter comebacken. Ger 15:eplatsen i masstarten ingenting till nästa masstart?

Får man inte hygglig startposition förrän man gjort runt 5 st bra lopp, eller 7 st?
Citera
2023-02-10, 06:10
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Linn Svahn får dålig poängutdelning på sina framträdanden efter comebacken. Ger 15:eplatsen i masstarten ingenting till nästa masstart?

Får man inte hygglig startposition förrän man gjort runt 5 st bra lopp, eller 7 st?
Poängen baseras på medelpoängen från de fem bästa distansloppen senaste året. Har man kört färre än fem lopp så räknas medelpoäng på de lopp man kört och sen multipliceras med en faktor. Så Linns poäng baseras alltså på alla distanslopp hon kört senaste året samt att det multipliceras med en faktor 1,2 (hon har väl kört tre distanslopp?)
Citera
2023-02-10, 06:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Nu är väl Rcs ursäktad då han kanske inte kopplade mitt inlägg till den FIS-poäng lista som Alkibiades postade tidigare. Den senare borde dock kunna använda sitt sunda förnuft för att förstå vad som åsyftades.

Jag bara höll med att rcs att det är märkligt hur ofta det måste påpekas att FIS-poänglistan i sprint inte är en ranking av hur bra åkare är i sprint utan hur bra de är på att åka sprintkval. Inte så konstigt att folk använder ordet ranking i vardagstal men det märkliga var ju att du som är så är intresserad av statistik inte hade koll på det (mtp hur du uttryckte dig). Sedan kan man ju tycka att det är anmärkningsvärt med diskrepansen för vissa åkare mellan deras FIS-poäng och deras resultat eller kapacitet i sprint (Ribom i början av säsongen är ju ett annat sådant exempel), inte fel att notera det i sig.
Citera
2023-02-10, 07:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Blev tvungen att kolla upp, Linn har bara kört två distanslopp och det är faktiskt så att 12:e platsen i Östersund gav lägre poäng än 15:e platsen i Les Rousses. Ebbas överlägsenhet förstör poängen för alla andra …
Citera
2023-02-10, 11:15
Medlem
Nu har Anton Persson tagit sitt förnuft till fånga och opererat korsbandet. Känns som han borde gjort det redan direkt när han insåg det som funkade på asfalt inte gjorde det på snö.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/eJqzmQ/langdskidakaren-anton-persson-har-opererats-for-korsbandskada
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in