2007-09-14, 10:58
Medlem
Cyborgss avatar
Någon här som har fuskat sig in på Högskole- eller universitetsutbildning någon gång?

Jag har hjälp en annan person att göra det, och jag kan säga att det är grymt lockande att göra det själv efter en miljard ansökningar och avslag till det jag vill läsa trots höga betyg (18.6, krävs 19.8 ). Men att det är brottsligt avskräcker ju förståss. Men ibland undrar man hur bra koll de egentligen har på alla inskickade höjda komvuxbetyg.

Är jag ensam om att vara så låg att jag funderar på det? Inga fler som fuskat lite för att nå dit ni verkligen vill?

//Cy.
Citera
2007-09-14, 11:26
Bannlyst
Fuskat till mig jobb typ varje jobb jag haft

Skriver egna arbetsgivarintyg , Har vänner som referenser osv.
Citera
2007-09-14, 11:26
Medlem
Sgt John Keels avatar
Är det inte lättare att bara göra högskoleprovet?

/Adrian
Citera
2007-09-14, 11:28
Medlem
Cyborgss avatar
Undrar vad mycket det skulle kosta att muta en villig lärare att utfärda lite betyg, antagligen mindre än att gå dessa svindyra Liber-Hermods-kurserna på 3.500 kr styck (måste höja 7 ämnen vilket blir 24.500 kr!).
Citera
2007-09-14, 11:30
Medlem
Cyborgss avatar
Jovisst, lyckas ju så bra med HP. Inte.
1.1 och 1.2 är det bästa jag lyckats med. Jag borde rensas från genpoolen. Och det är ändå efter att jag tränat en hel del med proven. Jag är kass på engelska, hade provet varit på tyska hade jag satt mycket högre. Måste ha minst 1.8 till 1.9 för att komma in på det jag vill. Det tode behövas ett mirakel för att jag ska klara det.

Köpte i vilket fall den här HP-guiden från Umeås universitet nyss på 400:-kr, hoppas den kan hjälpa mig något.
Citera
2007-09-14, 11:31
Medlem
internetnätets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborgs
Undrar vad mycket det skulle kosta att muta en villig lärare att utfärda lite betyg, antagligen mindre än att gå dessa svindyra Liber-Hermods-kurserna på 3.500 kr styck (måste höja 7 ämnen vilket blir 24.500 kr!).

Tänk om, tänk rätt.
Citera
2007-09-14, 11:38
Medlem
Cyborgss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetnätet
Tänk om, tänk rätt.

Mm, just nu tänker jag bara högt.
Citera
2007-09-14, 11:39
Medlem
Citat:

Du tycker inte det finns en anledning till varför man ska lära sig ämnena som man läser och inte fuska sig förbi dom?
Citera
2007-09-14, 11:45
Medlem
Cyborgss avatar
Jag skulle hemskt gärna vilja göra det!
Jag älskade att gå i gymnasiet och jag skulle gärna till och med sätta mig och läsa om alla dessa ämnen om jag bara så fick. Jag har fått avslag från Komvux, alla tänkbara distansutbildningar och Liber-Hermods. Detta för att jag har för bra betyg för att få läsa upp dessa ämnen och för dåliga betyg för att komma in på universitetet.

Det finns ju en anledning till att jag inte har MVG i alla gymnasieämnen och det är ju för att mina kunskaper inte motsvarade det som krävdes i dessa ämnen eller motsvarade det läraren förväntade sig. Det är det som gör mig så uppgiven, för att jag klarar inte av att läsa in alla svåra engelska- och mattekurser själv, om jag klarar dem medelmåttigt med mycket mycket kämpande i gymnasieskolan med lärare, hur ska jag klara dem själv utan lärare och dessutom ännu bättre?

Jag läser verkligen gärna dessa alla ämnen och gör det på "rätt sätt", men jag vet inte hur det ska gå till och var jag ska vända mig. Det är därför jag har skrivit denna något uppgivna post för att jag helt enkelt inte riktigt vet vad jag ska göra snart, börjar bli trött på dessa moment 22.
Mvh
Citera
2007-09-14, 12:23
Medlem
Du har gymnasiebetyg och gjort högskoleprovet som jag förstog det.
Då finns det ett alternativ kvar, läs ett år på en folkhögskola! Därmed deltar du även i folkhöskole urvalsgruppen. Satsa hårt och kämpa för att få en 4, då har du chansen att komma in även om den kanske är liten, men du verkar ju inte ha några andra val. Där kan du ju dessutom läsa det du tycker är nödvändigt.

Får man fråga vilket program det är som du vill söka till och som kräver så höga betyg? Läkare, psykolog, (handels i Stockholm) är dom programmen som kommer upp i mitt huvud?
Citera
2007-09-14, 12:37
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Jovisst, lyckas ju så bra med HP. Inte.
1.1 och 1.2 är det bästa jag lyckats med. Jag borde rensas från genpoolen. Och det är ändå efter att jag tränat en hel del med proven. Jag är kass på engelska, hade provet varit på tyska hade jag satt mycket högre.

Låter som en bortförklaring. Engelska ger väl 20p som max? Gissar du så borde du statistiskt sett få fem av de poängen. Skulle du på något sätt få ett tyskaprov istället för engelska och spetsa den så skulle du ända vara kring 1.6 som högst. Så du har lite kvar oavsett engelskan.

Läs HP-tråden som är klistrad högst upp här i A&S, den har lite matnyttigheter.
Citera
2007-09-14, 13:11
Medlem
Cyborgss avatar
Det här var något nytt som jag inte hört om, det här med Folkhögskola som du skrev XXXL.. Jag ska kolla upp lite mer om det. Bra gissat även om det inte var svårt, det är psykolog jag vill läsa till. Har redan läst Psykologi fristående (de har lägre betyg för intag) och det är verkligen detta jag vill satsa på.

TTK, yes har skrivit ut hela tipstråden här ovan om HP och läser den. Även beställt övningshöftet från Umeå universitet och köpt några matnyttiga böcker om läsning och svenska språket på Adlibris. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med bortförklaring, jag hade ju dåligt på alla delar inte bara engelskan förståss, men jag hade haft ett högre snitt än 1.2 om det hade varit en tyskadel istället för en engelskadel, vilket i dylika fall ändå inte hade räckt i närheten av 1.8 som jag behöver minst. ^^

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in